Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,075
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

698
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط بین ویژگی های شخصیتی، سبک های یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 62

چکیده

 مقدمه: با مرور بر نتایج مطالعات گذشته, هنوز نمی توان در زمینه ی چگونگی ارتباط متقابل بین سه متغیر ویژگی های شخصیتی, سبک های یادگیری و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان به اظهار نظر قطعی پرداخت, لذا مطالعه ی حاضر با هدف تعیین ارتباط ویژگی های شخصیتی, سبک های یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان انجام گردید.روش: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از میان 485 دانشجوی دانشکده پرستاری و مامایی زنجان 1392, تعداد 235 نفر به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEO (فرم کوتاه 60 ماده ای), مقیاس اصلاح شده سبک های یادگیری کلب 1, 3 و فرم ویژگی های جمعیت شناختی جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-18 و آمار توصیفی و آزمون پیرسون برای دستیابی به هدف مطالعه استفاده شد.یافته ها: بیانگر وجود همبستگی بین ویژگی شخصیتی "انعطاف پذیری" با سبک یادگیری "مشاهده ی تاملی" p=0.013), (r=0.171 و "مفهوم سازی انتزاعی" p=0.040), (r=0.143 بود؛ بین ویژگی شخصیتی "مسوولیت پذیری" با سبک یادگیری "آزمایشگری فعال" نیز ارتباط وجود داشت p=0.025), (r=0.156. آزمون آماری ارتباط معناداری را بین ویژگی های شخصیتی "انعطاف پذیری" p=0.008), (r=0.183, "دلپذیر بودن" p=0.001), (r=0.242 و "مسوولیت پذیری" p=0.002), (r=0.218 با نمره ی معدل کل نشان داد. همچنین بین سبک و شیوه ی یادگیری "آزمایشگری فعال" با نمره معدل کل واحدهای گذرانده نیز همبستگی معنادار وجود داشت p=0.050), (r=0.136.نتیجه گیری: در میان دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان بین ویژگی شخصیتی "انعطاف پذیری" با سبک یادگیری "مشاهده ی تاملی" و "مفهوم سازی انتزاعی" همبستگی وجود دارد؛ بین ویژگی شخصیتی "مسوولیت پذیری" با سبک یادگیری "آزمایشگری فعال" نیز ارتباط وجود دارد. در ضمن بین ویژگی های شخصیتی "انعطاف پذیری", "دلپذیر بودن" و "مسوولیت پذیری" با نمره ی معدل کل واحدهای گذرانده ارتباط وجود دارد. همچنین بین سبک و شیوه ی یادگیری "آزمایشگری فعال" و نمره معدل کل واحدهای گذرانده نیز همبستگی وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قهرمانی، زینب، امینی، کوروش، اقوامی، مژگان السادات، و روحانی، مهین. (1394). ارتباط بین ویژگی های شخصیتی, سبک های یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی. آموزش پرستاری، 4(4 (پیاپی 14))، 52-62. SID. https://sid.ir/paper/238241/fa

    Vancouver: کپی

    قهرمانی زینب، امینی کوروش، اقوامی مژگان السادات، روحانی مهین. ارتباط بین ویژگی های شخصیتی, سبک های یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی. آموزش پرستاری[Internet]. 1394؛4(4 (پیاپی 14)):52-62. Available from: https://sid.ir/paper/238241/fa

    IEEE: کپی

    زینب قهرمانی، کوروش امینی، مژگان السادات اقوامی، و مهین روحانی، “ارتباط بین ویژگی های شخصیتی, سبک های یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی،” آموزش پرستاری، vol. 4، no. 4 (پیاپی 14)، pp. 52–62، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238241/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا