Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3374
  • دانلود: 

    1130
چکیده: 

مقدمه: برنامه های آموزشی به منظور تامین نیازهای آموزشی یادگیرندگان طراحی می شوند. لذا شناسایی نیاز، اولین گام در برنامه ریزی آموزشی است. هدف از این پژوهش، تعیین نیازهای آموزشی پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه های تهران می باشد.روش کار: پژوهش حاضر، از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری آن را تمامی پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه تهران تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 361 نفر برآورد شد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای نیازهای آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت پرستاران بود. تحلیل داده ها نیز به واسطه آزمونهای t تک گروهی و t مستقل از طریق نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 انجام شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که؛ تفاوت معنی داری بین میانگین متوسط با میانگین های آزمودنی ها در مولفه های نیازهای آموزشی عمومی و تخصصی وجود داشت (P<0.01).با توجه به میانگین های حاصله از دوره های آموزشی، به ترتیب اولویت، بالاترین میانگین به (آشنایی با بیماری های خاص) و پایین ترین میانگین به (آموزش خواندن نوار EKG و شناسایی آریتمی های قلبی و مراقبت های پرستاری آن) معطوف می باشد. و در نهایت با توجه به میزان مقادیر t به دست آمده، تفاوت معنی داری بین میانگین های پرستاران در زمینه نیازهای آموزشی با تاکید بر پست های مختلف (سرپرستار و پرستار) وجود ندارد (P>0.05).نتیجه گیری: با توجه به نیازهای اظهار شده توسط پرستاران مبنی بر ضروری بودن برگزاری دوره های آموزش عمومی و عدم نیاز به برگزاری دوره های آموزش تخصصی در وضعیت حال، پیشنهاد می شود که به منظور ارتقای دانش و مهارت کادر پرستاری، برای پرستاران دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت برگزار گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1130 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    10-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1093
  • دانلود: 

    701
چکیده: 

مقدمه: از آن جا که انجام احیا قلبی ریوی در بیمارانی که خارج از بیمارستان دچار ایست قلبی شده اند باعث کاهش چشمگیر میزان مرگ و میر آن ها می شود و نظر به این که میزان آگاهی و عملکرد افراد عمومی جامعه در خصوص این پروسه پایین گزارش شده، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش احیا قلبی ریوی بر آگاهی و عملکرد همراهان بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی انجام شد.روش کار: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بر روی همراه 48 بیمار دارای بیماری های قلبی عروقی مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز در سال 1393 انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که یک بار در 72 ساعت اول ورود به بخش و مجددا 2 هفته بعد از آموزش تکمیل شد. آموزش در 3 جلسه 60 دقیقه ای در 3 روز متوالی به روش سخنرانی، اجرا بر روی مولاژ و بحث در گروه های کوچک داده شد. تجزیه و تحلیل آماری توسط نرم افزار SPSS16 و با استفاده از آماری توصیفی (توزیع فراوانی مطلق و نسبی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون آماری تی زوجی و کای اسکوئر) انجام شد.یافته ها: میانگین و انحراف معیار آگاهی قبل و بعد از آموزش به ترتیب 5.98±3.04 و 11.29±3.43 و میانگین و انحراف معیار عملکرد قبل و بعد از آموزش به ترتیب 10.81±1.92 و 19.41±4.41 بود. اختلاف معناداری بین آگاهی و عملکرد واحدهای مورد پژوهش پس از آموزش نسبت به قبل از آموزش وجود داشت (P£0.001).نتیجه گیری: از آنجا که نتایج نشان داد آموزش ترکیبی به همراه بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی در افزایش آگاهی و عملکرد آنها موثر می باشد، استفاده از این روش آموزشی پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1093

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 701 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    17-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1014
  • دانلود: 

    723
چکیده: 

مقدمه: اضطراب از جمله اختلالات روانی است که امروزه به صورت گسترده ای در تمامی اجزای زندگی افراد وجود دارد. شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، یکی از درمان های شناختی رفتاری نسل سوم در زمینه درمان اختلالات اضطرابی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر آگاهی بر پردازش هیجان در پرستاران مضطرب بود.روش کار: این پژوهش به صورت شبه تجربی بود که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میان پرستاران دارای اضطراب شهر اردبیل در سال 1392 انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروههای آزمایش با مداخله (شناخت درمانی مبتنی بر آگاهی) و گروه کنترل گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب حالت- صفت اسپیلبرگر، پرسشنامه آگاهی و مقیاس پردازش هیجان استفاده شد. داده های پژوهش با نرم افزار SPSS v. 16 تجزیه و تحلیل شد. از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری برای مقایسه گروهها استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات اضطراب و پردازش هیجان در گروه آزمایش به طور معناداری نسبت به گروه کنترل در پرستاران کاهش یافت (P<0.01).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر آگاهی بر اضطراب و پردازش هیجان در پرستاران موثر بوده است. لذا نقش آموزش شناخت درمانی مبتنی برآگاهی جهت بهبود اضطراب و پردازش هیجان در پرستاران باید مد نظر قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1014

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 723 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    25-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    801
  • دانلود: 

    554
چکیده: 

مقدمه: یکی از چالشهای دوران تحصیل دانشجویان پرستاری، نحوه ارزشیابی است. وارد نمودن فراگیران در فرآیند ارزشیابی یکی از روش های معتبرسازی ارزشیابی است. این مطالعه با هدف مقایسه خود ارزشیابی و ارزشیابی توسط مربی در کارآموزی کودکان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.روش کار: در این مطالعه توصیفی مقطعی، 28 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که واحد کارآموزی در عرصه کودکان را اخذ نموده بودند در سال 1393 به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه ارزشیابی مهارتهای دانشجویان بود. در پایان هر روز برگه های ارزشیابی برای هر دانشجو توسط خودش و مربی تکمیل گردید و تا پایان کارآموزی این روند ادامه یافت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی از جمله تی زوج و ضریب همبستگی پیرسون توسط نرم افزار SPSS نسخه 18 انجام شد.یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات ارزشیابی کل در ارزشیابی مربی بالینی (84.01±8.81) و در ارزشیابی دانشجو (89.74±6.17) بود. آزمون تی زوج بین نمرات ارزشیابی مربی و خودارزشیابی دانشجویان اختلاف معناداری نشان نداد (P=0.161).نتیجه گیری: بر اساس نتایج، خود ارزشیابی دانشجویان با ارزشیابی آنان توسط مربی تقریبا مشابه و نشان دهنده این است که دانشجویان می توانند عملکرد خود را مورد قضاوت داده و به نقاط ضعف و قوت خود نیز پی ببرند. بنابراین استفاده از این روش به همراه سایر روشهای ارزشیابی جهت کم کردن چالش های ارزشیابی دانشجویان پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 801

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 554 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    32-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    923
  • دانلود: 

    678
چکیده: 

مقدمه: ارزشیابی مهارت های بالینی کسب شده توسط دانشجویان از مسائل مهم آموزش پرستاری است، خودارزیابی وسیله مفیدی برای تعیین صلاحیت ها می باشد که با رفع نواقص، توسعه حرفه ای را به دنبال دارد. این مطالعه با هدف تعیین میزان دستیابی به مهارت های بالینی پرستاری داخلی- جراحی از دید دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1392-93 انجام شد.روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 70 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1392-93 به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و 190 گزینه 4 رتبه ای در خصوص مهارت های بالینی پرستاری داخلی- جراحی بود. داده ها با نرم افزار SPSS ویرایش 20 و آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین کلی نمرات 360.05±75.35 از 570 بود که در سطح خوب گزارش شد، که در این میان 11.4 درصد از دانشجویان مهارت خود را در سطح عالی، 75.7 درصد و 12.9 درصد به ترتیب مهارت خود را در سطح خوب و متوسط گزارش کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که رابطه معناداری بین نمره دستیابی به مهارت های بالینی پرستاری داخلی- جراحی با جنسیت، وضعیت تاهل، وضعیت بومی و غیر بومی بودن، میزان علاقه به رشته پرستاری و محل سکونت وجود ندارد (P>0.05).نتیجه گیری: گرچه دانشجویان کسب مهارت های بالینی را در اکثر موارد خوب و عالی گزارش کردند، ولی تعداد مواردی که دانشجویان با آن برخورد نداشته و یا کسب مهارت ضعیف اعلام شد، کم نبود. در این خصوص اتخاذ تدابیری جهت استفاده بیشتر از محیط های بالینی آموزشی و فراهم کردن فرصتی برای تمرین بیشتر توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 923

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 678 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    41-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6539
  • دانلود: 

    1423
چکیده: 

مقدمه: هوش اجتماعی، توانایی درک و اداره دیگران است که سبب عملکرد خردمندانه در ارتباطات انسانی می گردد. به بیانی دیگر باعث ارتباط بهینه با دیگران، کنترل خود، تطابق و انگیزه برای زندگی می شود. لذا هدف تحقیق حاضر، بررسی هوش اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود.روش کار: نوع تحقیق، تحلیلی- مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1394 به تعداد 2044 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 219 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اندازه گیری هوش اجتماعی از پرسشنامه 21 گویه ای در سه مولفه پردازش اطلاعات اجتماعی، آگاهی های اجتماعی و مهارت های اجتماعی در طیف پنج درجه ای لیکرت استفاده شد. تحلیل داده ها در سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 انجام شد.یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین هر یک از مولفه های هوش اجتماعی از میانگین فرضی 3 بیشتر بود. بالاترین میانگین مربوط به مولفه پردازش اطلاعات به میزان 3.60±0.57 بود. همچنین بین هوش اجتماعی دانشجویان بر حسب جنسیت و دانشکده محل تحصیل، تفاوت معناداری وجود نداشت اما این تفاوت بر حسب مقطع تحصیلی معنادار بود (P>0.05).نتیجه گیری: طبق یافته ها، میانگین هر یک از مولفه های هوش اجتماعی از میانگین فرضی، بیشتر و به نوعی مطلوب بود. این نشان می دهد دانشجویان می توانند تا حدود زیادی رفتار دیگران را پیش بینی، احساسات دیگران را درک، آرزوهای دیگران را بفهمند و خود را به راحتی با دیگران وفق دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6539

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1423 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    47-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1579
  • دانلود: 

    1097
چکیده: 

مقدمه: نتایج تحقیقات نشان داده شکاف نسبتا عمیقی در روند آموزش مهارتهای اتاق عمل و عملکرد بالینی وجود دارد. به طوری که آموزش های بالینی موجود، توانایی لازم برای انجام مهارتها را به دانشجو نمی دهد. یکی از رویکردهای نوین آموزشی، برنامه منتورینگ می باشد. مطالعه حاضر با هدف مرور سیستماتیک روش منتورینگ در آموزش دانشجویان اتاق عمل انجام شد.روش کار: مطالعه حاضر به شیوه مرور سیستماتیک انجام شد. جستجوی منابع اطلاعاتی فارسی IranMedex, SID and Magiran و انگلیسی PubMed, Ovide, Elsevier, ProQuest و با کلید واژه های منتور، منتی، منتورینگ، منتورشیپ، اتاق عمل، جراحی از سال 2001 تا 2015 انجام شد، تمام مقالات و مطالعات مرتبط با منتورینگ جمع آوری شد که 342 مقاله بود. از این تعداد فقط 27 مقاله در مورد استفاده از منتورینگ در اتاق عمل بود.یافته ها: از 27 مقاله ای که مرور شد 18 مقاله پژوهشی و 9 مقاله مروری و در دوتم بود. تم ها شامل -1 اعضا هیات علمی و کارشناسان اتاق عمل به عنوان منتور در آموزش دانشجویان اتاق عمل -2 اهمیت منتورینگ و ایجاد شایستگی بالینی در افراد تازه وارد به اتاق عمل بود. اکثر مطالعات مروری در مورد اهمیت استفاده از منتورینگ در آموزش تکنیک ها و روشهای ویژه جراحی و مراقبتهای حین، قبل و بعد از آن بود.نتیجه گیری: رویکرد منتورینگ بر ارتقا سطح شایستگی بالینی دانشجویان اتاق عمل موثر است. پیشنهاد می شود این روش در آموزش بالینی دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی استفاده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1579

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1097 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    55-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1713
  • دانلود: 

    1220
چکیده: 

مقدمه: سلامت و بهزیستی پرستاران و تعهد آنان نسبت به محیط کاریشان می تواند سبب افزایش کیفیت عملکرد آنان و بهبود ارائه خدمات به مراجعین شود. هدف این پژوهش بررسی اثر عدالت سازمانی ادراک شده بر وفاداری سازمانی و بهزیستی شغلی با میانجی گری سایش اجتماعی و تعدیل کنندگی کنترل شغلی می باشد.روش کار: در این پژوهش پیمایشی، 168 پرستار از بیمارستان گلستان اهواز در سال 1393 شرکت نمودند. جهت گردآوری داده ها، پرسش نامه های عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن)، وفاداری سازمانی (علی و الکاظمی)، بهزیستی شغلی (پارکر و هایت)، سایش اجتماعی )دافی، گنستر و پاگون) و کنترل شغلی (دوییر و گنستر) در بین پرستاران توزیع و پس از دو هفته جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون با AMOS-22 و نرمافزار SPSS-22 استفاده شده است.یافته ها: بر اساس نتایج، مدل نهایی از برازش مطلوبی برخوردار است RMSEA=0.07)، CFI=0.94 و (GFI=0.90 همچنین، نتایج نشان دادند که عدالت سازمانی ادراک شده بر وفاداری سازمانی و بهزیستی شغلی با میانجی گری سایش اجتماعی اثر غیرمستقیم دارد و کنترل شغلی توانست رابطه بین عدالت سازمانی ادراک شده و سایش اجتماعی را تعدیل کند.نتیجه گیری: با توجه به اینکه شرایط محیطی می تواند بر ادراکات کارکنان تاثیر بگذارد، پیشنهاد می شود که مدیریت بیمارستان با فراهم آوردن فرصت کنترل بر شغل و افزایش توانمندی در انجام شغل، زمینه را برای کاهش سایش اجتماعی و افزایش وفاداری سازمانی و بهزیستی شغلی پرستاران فراهم آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1713

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1220 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button