مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,094
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

704
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش احیا قلبی ریوی به روش ترکیبی بر آگاهی و عملکرد همراهان بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 16

چکیده

 مقدمه: از آن جا که انجام احیا قلبی ریوی در بیمارانی که خارج از بیمارستان دچار ایست قلبی شده اند باعث کاهش چشمگیر میزان مرگ و میر آن ها می شود و نظر به این که میزان آگاهی و عملکرد افراد عمومی جامعه در خصوص این پروسه پایین گزارش شده, این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش احیا قلبی ریوی بر آگاهی و عملکرد همراهان بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی انجام شد.روش کار: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بر روی همراه 48 بیمار دارای بیماری های قلبی عروقی مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز در سال 1393 انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که یک بار در 72 ساعت اول ورود به بخش و مجددا 2 هفته بعد از آموزش تکمیل شد. آموزش در 3 جلسه 60 دقیقه ای در 3 روز متوالی به روش سخنرانی, اجرا بر روی مولاژ و بحث در گروه های کوچک داده شد. تجزیه و تحلیل آماری توسط نرم افزار SPSS16 و با استفاده از آماری توصیفی (توزیع فراوانی مطلق و نسبی, میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون آماری تی زوجی و کای اسکوئر) انجام شد.یافته ها: میانگین و انحراف معیار آگاهی قبل و بعد از آموزش به ترتیب 5.98±3.04 و 11.29±3.43 و میانگین و انحراف معیار عملکرد قبل و بعد از آموزش به ترتیب 10.81±1.92 و 19.41±4.41 بود. اختلاف معناداری بین آگاهی و عملکرد واحدهای مورد پژوهش پس از آموزش نسبت به قبل از آموزش وجود داشت (P£0.001).نتیجه گیری: از آنجا که نتایج نشان داد آموزش ترکیبی به همراه بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی در افزایش آگاهی و عملکرد آنها موثر می باشد, استفاده از این روش آموزشی پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، شیوا، ذوالنوری، سحر، طبرسی، بهشته، قنبریان، حدیث، و نصیری، مرتضی. (1395). تاثیر آموزش احیا قلبی ریوی به روش ترکیبی بر آگاهی و عملکرد همراهان بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی. آموزش پرستاری، 5(3 (پیاپی 17))، 10-16. SID. https://sid.ir/paper/238357/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی شیوا، ذوالنوری سحر، طبرسی بهشته، قنبریان حدیث، نصیری مرتضی. تاثیر آموزش احیا قلبی ریوی به روش ترکیبی بر آگاهی و عملکرد همراهان بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی. آموزش پرستاری[Internet]. 1395؛5(3 (پیاپی 17)):10-16. Available from: https://sid.ir/paper/238357/fa

    IEEE: کپی

    شیوا صالحی، سحر ذوالنوری، بهشته طبرسی، حدیث قنبریان، و مرتضی نصیری، “تاثیر آموزش احیا قلبی ریوی به روش ترکیبی بر آگاهی و عملکرد همراهان بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی،” آموزش پرستاری، vol. 5، no. 3 (پیاپی 17)، pp. 10–16، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238357/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button