هدف قلدری در مدرسه از رفتارهای مشکل ساز دوره نوجوانی است که اخیرا توجه پژوهشگران و صاحب نظران حیطه روانشناسی را در سه دهه اخیر به خود معطوف ساخته است و موضوع محوری مطالعات بسیاری بوده است. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل گرایش به قلدری بر اساس عملکرد عصبشناختی با میانجیگری ناگویی خلقی در دانشآموزان بود. مواد و روش ها روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) است. جامعه آماری پژوهش را تمامی 560 دانش آموز پسر متوسطه اول در پایه نهم در 28 مدرسه غیرانتفاعی منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. 240 نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشه ای دو مرحله ای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه قلدری ایلینویز، پرسشنامه عملکرد عصب شناختی نجاتی و پرسشنامه ناگویی خلقی تورنتو بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از مدل یابی معادلات رگرسیونی ساختاری و از نرم افزار SPSS22 و Amose 23 استفاده شد. یافته ها نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که ضریب مسیر عملکرد عصب شناختی (41/0-=β, ، 0/001 =p) و ناگویی خلقی (45/0 =β, ، 0/001 =p) به گرایش به قلدری معنی دار می باشد. نتیجه گیری با توجه به نتایج ارتباط غیر مستقیم عملکرد عصبشناختی به گرایش به قلدری از طریق ناگویی خلقی با 35/0β, =-در سطح معنیداری 01/0p≤,معنیدار است.