والدین نقش مهمی در وضعیت تحصیل فرزندان خود دارند. موفقیت تحصیلی دانش آموزان تک سرپرست در بستر رابطه والد-فرزند یکی از بحث برانگیزترین موضوعات است که مورد نظر دانش آموزان و خانواده ها است. بنابراین، هدف این پژوهش کیفی واکاوی رابطه والد-فرزند در مسیر موفقیت تحصیلی دانش آموزان مادر سرپرست بود. مشارکت کنندگان10 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی تحت حمایت انجمن صاحب الزمان (عج) در شهر اصفهان بودند. داده ها در طول مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون، تحلیل شدند. یافته ها شامل یک مضمون اصلی به نام رابطه والد-فرزند در مسیر موفقیت تحصیلی و شش مقوله شامل ادغام نقش پدرانه و مادرانه، خانواده رابطه مدار، حمایت مادرانه، تأمین نیازهای رشدی، الگوپذیری از مادر و موفقیت جویی بود. می توان نتیجه گرفت این پژوهش درک تازه ای از رابطه والد-فرزند در تجربه موفقیت تحصیلی دانش آموزان مادر سرپرست ارائه داده است. بدین صورت که ادغام نقش پدرانه و مادرانه همراه با تداوم حمایت مادرانه، ایجاد محیط رابطه مدار در خانواده و تأمین نیازهای رشدی فرزند از مهم ترین مسئولیت های مادران است. همچنین، الگوپذیری از مادر و موفقیت جویی می تواند بر وضعیت تحصیلی دانش آموزان تأثیر مثبت داشته باشد.