مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,426
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,015
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش میانجی همدلی در رابطه بین کارکردهای خانواده و قلدری در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 26

چکیده

 قلدری به عنوان برجسته ترین نوع خشنونت در مدارس به یک حالت عدم تعادل قدرت بین دو نفر تعریف می شود که در آن فرد قوی تر به کرات و به اشکال مختلف فیزیکی, کلامی یا روانشناختی باعث آزار و اذیت و صدمه در فرد ضعیف تر می شود. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی همدلی در رابطه بین کارکردهای خانواده و رفتارهای مرتبط با قلدری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول شهرستان بستان آباد در سال تحصیلی 98-1397بود. 245 دانش آموز در این پژوهش شرکت کردند. شرکت کنندگان ابزار سنجش عملکرد خانواده (FAD), پرسشنامه قلدری/ قربانی (B/VQ) و مقیاس همدلی هیجانی متعادل (BEES) را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد کارکرد ضعیف خانواده با همدلی رابطه منفی و معنادار و با رفتارهای مرتبط با قلدری رابطه مثبت و معنادار دارد. نتایج همچنین مشخص ساخت همدلی با رفتارهای مرتبط با قلدری رابطه منفی معناداری دارد. ضرایب تأثیر نشان داد کارکرد ضعیف خانواده به صورت منفی و معنادار بر همدلی و به صورت مثبت و معنادار بر رفتارهای مرتبط با قلدری تأثیر دارد. ضریب تأثیر مسیر همدلی به رفتارهای مرتبط با قلدری نیز معنادار بود. همچنین کارکرد ضعیف خانواده به صورت غیرمستقیم و از طریق میانجی گری همدلی بر رفتارهای مرتبط با قلدری تأثیر مثبت و معنادار داشت. بنابر نتایج پژوهش کارکردهای خانواده به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق همدلی بر رفتارهای مرتبط با قلدری تأثیر دارد. یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر می تواند در جهت پیشگیری از رفتارهای مرتبط با قلدری مورد استفاده روانشناسان و متخصصان امر قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اصغری شریبانی، عباس، و بشرپور، سجاد. (1397). نقش میانجی همدلی در رابطه بین کارکردهای خانواده و قلدری در دانش آموزان. روانشناسی خانواده، 5(2 )، 15-26. SID. https://sid.ir/paper/250039/fa

    Vancouver: کپی

    اصغری شریبانی عباس، بشرپور سجاد. نقش میانجی همدلی در رابطه بین کارکردهای خانواده و قلدری در دانش آموزان. روانشناسی خانواده[Internet]. 1397؛5(2 ):15-26. Available from: https://sid.ir/paper/250039/fa

    IEEE: کپی

    عباس اصغری شریبانی، و سجاد بشرپور، “نقش میانجی همدلی در رابطه بین کارکردهای خانواده و قلدری در دانش آموزان،” روانشناسی خانواده، vol. 5، no. 2 ، pp. 15–26، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250039/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button