Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    699
  • دانلود: 

    603
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، شناسایی انواع رفتار زورگویی معلمان و بررسی شیوع و دامنه آن در شهر تهران بود. طرح پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل مدارس دولتی ابتدایی و متوسطه اول شهر تهران بود که نمونه گیری طبقه بندی شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تأیید و آلفای کرونباخ آن (91/0) محاسبه شد. تحلیل عاملی اکتشافی داده های 1046 دانش آموز نشان دهنده سه مؤلفه زورگویی فیزیکی، زورگویی کلامی و زورگویی روانی بود و تحلیل عاملی تأییدی نمایانگر برازش مطلوب آن بود. میزان انواع رفتار زورگویی کم تر از معیار و در مدارس پسرانه به ترتیب زورگویی فیزیکی، روانی و کلامی و در مدارس دخترانه زورگویی روانی، فیزیکی و کلامی مشاهده شد. دانش آموزانی که هرگز در معرض زورگویی فیزیکی، روانی و کلامی قرار نگرفته اند به ترتیب 64/81، 33/73 و 86/76 درصد بودند. زورگویی فیزیکی و کلامی نسبت به پسران شایع تر بود و همچنین زورگویی روانی الگوی مشابهی در هر دو جنس داشت. منطقه یک، کم ترین میزان انواع زورگویی و منطقه 19 بالاترین میزان زورگویی فیزیکی، منطقه 13 بالاترین میزان زورگویی روانی و منطقه 10 بالاترین میزان زورگویی کلامی را نشان داد. زورگویی روانی، در بین پایه های متفاوت الگوی مشابهی داشت؛ اما زورگویی فیزیکی در پایه هشتم بالاترین و در پایه پنجم کم ترین و زورگویی کلامی در پایه چهارم بالاترین و در پایه نهم کم ترین میزان را نشان داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 699

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 603 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    23-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    459
  • دانلود: 

    257
چکیده: 

هدف مطالعه حاضر، بررسی توان این دو سازه در تفکیک افسردگی مزمن از غیرمزمن بود. نمونه مطالعه 20 نفر (15 زن، 5 مرد) بیمار افسرده مزمن، 16 نفر (14 زن، 2 مرد) بیمار افسرده غیرمزمن و 17 نفر (14 زن، 3 مرد) فرد سالم (53n=) بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمونMANOVA تحلیل شدند. یافته ها نشان دادند که سازه های بیش کنترل گری و پیوند اجتماعی توانستند افراد مبتلا به افسردگی مزمن، افراد مبتلا به افسردگی غیرمزمن و افراد سالم را از یکدیگر تفکیک کنند؛ با این حال، در بررسی هریک از متغیرها به صورت جداگانه، دوسوگرایی در ابراز هیجان موفق به تفکیک بیماران افسرده مزمن از بیماران افسرده غیرمزمن نشد و نیاز شخصی به ساختار نیز نتوانست هیچ یک از سه گروه یادشده را از یکدیگر تفکیک کند. تلویحات مربوط به یافته ها، مورد بحث قرار گرفته است. همچنین بررسی ها نشان می دهد، جنبه های آسیب شناختی خاصی که افسردگی مزمن را از افسردگی غیرمزمن جدا می کند، تاحدود بسیاری ناشناخته باقی مانده است. لینچ در نظریه آسیب شناسی خود، دو سازه بیش کنترل گری و پیوند اجتماعی را معرفی کرده است. وی معتقد است، علاوه بر تبیین افسردگی، مزمن و مقاوم به درمان شدن آن را نیز تبیین می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 459

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 257 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    43-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1184
  • دانلود: 

    1038
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیل کننده مزاج عاطفی در رابطه بین سبک های دلبستگی و سازگاری زناشویی بود. جامعه آماری شامل 378 فرد متأهل (194 زن، 184 مرد) بودند. شرکت کنندگان در این پژوهش، مقیاس دلبستگی بزرگسال (AAI)، مقیاس وضعیت زناشویی گلومبوک-راست (GRIMS) و مقیاسهیجان پذیری مثبت و منفی (PNES) را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد، سبک های دلبستگی و مزاج عاطفی هرکدام به طور مجزا می توانند سازگاری زوجین را پیش بینی کنند. از میان هیجان پذیری مثبت و منفی، تنها هیجان پذیری منفی، توانست در رابطه بین ابعاد دلبستگی ایمن و ناایمن دوسوگرا و سازگاری زوجین نقش تعدیل کننده ایفا کند. از یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت، رابطه سبک های دلبستگی با سازگاری زناشویی در تعامل با متغیرهایی چون مزاج عاطفی بهتر تبیین می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1184

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1038 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    63-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    919
  • دانلود: 

    721
چکیده: 

کودکان ناشنوای شدید و عمیق کاشت حلزون شده، علی رغم پیشرفت های قابل ملاحظه در رشد مهارت های ارتباطی، در رشد مهارت های شخصی اجتماعی معادل همسالان شنوای خود عمل نمی کنند. پژوهش حاضر، با هدف تدوین برنامه ویژه آموزش مهارت های شخصی اجتماعی توسط والدین به این گروه از کودکان و بررسی اثربخشی این برنامه بر مشکلات رفتاری کودکان کاشت حلزون شده انجام شد. در این مطالعه آزمایشی، براساس ملاک های ورود به مطالعه 16 خانواده دارای نوجوان کاشت حلزون شده، شامل مادر و فرزند کاشت حلزون شده با محدوده سنی 19-12 سال که حداقل 2 سال تجربه کاشت حلزون را داشتند از بین 328 خانواده دارای نوجوانان کاشت حلزون شده انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه هشت نفره آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. بخش رفتاری نسخه والد مقیاس رتبه بندی مهارت های اجتماعی (SSRS) برای بررسی مشکلات رفتاری مورداستفاده قرار گرفت. برنامه تدوین شده شامل، مؤلفه های آغازگری و برقراری ارتباط، دوست یابی، آداب معاشرت، استفاده از زبان بدن در تعاملات، مدیریت احساسات و هیجانات، اختلاف و حل آن، ابراز خود و جرأت ورزی، مشارکت و همکاری، مسئولیت پذیری، شهروندبودن و تصمیم گیری مؤثر بود. به منظور تحلیل داده ها از کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد، آموزش برنامه مهارت های اجتماعی به خانواده نوجوانان ناشنوای کاشت حلزون شده منجر به کاهش مشکلات رفتاری درون نمود، برون نمود، پرتحرکی و همچنین مشکلات رفتاری کلی می شود. با توجه به اثربخشی این برنامه، بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان ناشنوای کاشت حلزون شده، می تواند به عنوان بخشی از برنامه توانبخشی آنان موردتوجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 919

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 721 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    73-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    837
  • دانلود: 

    780
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، شناسایی اثر مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرش وتعهد بر احساس تنهایی زنان آسیب دیده از خیانت بود. روش این پژوهش، آزمایشی و در چهارچوب طرح، نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی مراجعه کننده به کلینیک های مشاوره و دادگاه های خانواده شهر تهران در سال 1396 بود. از بین آن ها، 30 نفر به طور نمونه گیری هدفمند براساس ملاک های ورود، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جای گرفتند و مطابق با طرح، تحت سنجش دوگانه پیش آزمون-پس آزمون درآمدند. افراد گروه آزمایشی به مدت هشت جلسه (90 دقیقه) تحت مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرش وتعهد قرار گرفتند؛ اما گروه گواه، این آموزش ها را دریافت نکردند. ابزار گردآوری اطلاعات، مقیاس احساس تنهایی دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (راسل، پپلاو و کورتنا، 1980) بود و داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی تحلیل گردیدند. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس یک متغیری نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش معنادار میانگین نمرات پس آزمون متغیر احساس تنهایی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (05/0p<) براساس یافته های پژوهش و با توجه به کارایی و اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد، این رویکرد می تواند در زمینه کاهش احساس تنهایی در زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی مورداستفاده مشاوران و درمانگران خانواده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 837

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 780 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    83-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    973
  • دانلود: 

    678
چکیده: 

پژوهش حاضر، به منظور بررسی اثربخشی تلفیقی معنادرمانی و واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر کیفیت زندگی و سازگاری روان شناختی زنان سرپرست خانوار انجام شده است. این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل نابرابر می باشد. جامعه آماری، شامل تمامی زنان سرپرست خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر مشهد است که در سال1395-1396به مرکز مشاوره کمیته امداد مراجعه نموده اند. شیوه نمونه گیری به صورت، در دسترس بوده است و حجم نمونه برابر با30 نفر و شیوه گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه می باشد. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه های کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و پرسشنامه ارزیابی سازگاری روان شناختی (فرم بزرگسالان) بود و همچنین داده ها با نرم افزار18 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در آزمون معنا داری، میانگین نمرات کیفیت زندگی و سازگاری روان شناختی در پس آزمون گروه آزمایش به طورمعناداری از میانگین نمرات پس آزمون در گروه کنترل بالاتر است، به صورتی که یافته های آزمون کواریانس نشان داد، تفاوت بین پیش آزمون و پس آزمون معنادار است. بنابراین، می توان نتیجه گرفت، ترکیب روش های درمانی و ادغام فنون و روش ها، مرتبط با مشکلات مراجعان اثربخشی درمان را افزایش می دهد. در این پژوهش نشان داده شد که تلفیق معنادرمانی و واقعیت درمانی بر کیفیت زندگی و سازگاری روان شناختی در زنان سرپرست خانواده تأثیر دارد و به عبارتی، موجب افزایش آن می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 973

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 678 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    97-113
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    545
  • دانلود: 

    407
چکیده: 

هدد از تحقیددح ضا، ددر بررسددی اویددلی ددی روابددب بددی ارزشهای فرهنیی خلدکارآم ی و ا، د راب امتحدان در بدی دانشآملزان مق ع دوم دبیرستان شهرسدتان ارومیده بدلد. روش تحقیح همبستیی و از نلع م لیابی معادلات ساختاری بدلده و جامعه آماری نیز شدامل ک یده دانشآمدلزان دوره دوم متلسد ه شهرسددتان ارومیدده در سددال تحصددی ی 96-97 بددلد. روش نملنهگیری تحقیح تصادفی طبقهای و ضجم نملنده بدا نایدت بهج ول کرجسی ملرگان-357 نفر بلده است. جهت گدردآوری اطلا دات از سده ندلع پرسشدنامه شدامل مقیدا ارزشهدای فرهنیددی اسددرایت و کاراهانددا ) 2006 ( مقیددا خلدکارآمدد ی ملمی شرر و همکاران ) 1982 ( و پرسشنامه ا، راب امتحدان ساراسلن ) 1984 ( استفاده ش. برای سازماندهی خلاصهکردن تجزیهوتح یل دادهها از تح یل ام ی تأیی ی آمدار تلصدیفی و استنباطی استفاده گردی. نتدای ضاصدل از مد لیابی معدادلات ساختاری نشان داد که از بی مؤوفدههای ارزشهدای فرهنیدی سه مؤوفه مرد خلیی/زنخلیی ابهدامگریزی و فاصد ه دد رت از طریح خلدکارآم ی بر ا، راب امتحان تأثیر مثبت دارند. وودی نقش واس های خلدکارآم ی در ارتباط مؤوفه دییدر ارزشهدای فرهنیی )فردگرایی/جمعگرایی( با ا، راب امتحان تأیی نش.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 545

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 407 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ستایشی اظهری محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    115-133
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1615
  • دانلود: 

    2058
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، محاسبه اندازه اثر ترکیبی پژوهشهای انجامشده در حوزه اهمالکاری و عملکرد تحصیلی بود. روش مورد استفاده در این پژوهش، مروری نظاممند و فراتحلیل بود. برای رسیدن به این هدف در پژوهش حاضر، از طریق روش پریسما یافتههای کمّی 30 پژوهش استفاده شد که از این پژوهشها 30 اندازه اثر محاسبه گردید. پژوهشهایی که در این فراتحلیل مورداستفاده قرار گرفتند، در پایگاههای اطلاعاتی شامل پابمد، اسپرینگر، اسکوپ، پروکیوست، الزویر، ساینس دایرکت، گوگل اسکالر، جهاد دانشگاهی و مگیران بین سالهای 1380 تا 1396 و 1984 تا 2018 یافتهها و اطلاعات موردنظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت و بعد از بررسی ملاکهای ورود و خروج مطالعات، اندازه اثرهای همبستگی پژوهشهای جمعآوریشده با نرمافزار CMA موردتحلیل قرار گرفت. همچنین در این پژوهش، دو مدل تصادفی و ثابت محاسبه شدند که با توجه بهنتایج تحلیل ناهمگنی از طریق شاخصهای Q و مجذور I، مدل تصادفی انتخاب شد. یافتهها نشان داد، اندازه اثر ترکیبی پژوهشهای موردبررسی پس از حذف سه اندازه اثر 307 / 0 بهدست آمد. مقدار اندازه اثر ترکیبی پژوهشها، براساس-شاخص کوهن متوسط محاسبه شد. همچنین، نتایج مربوط بهتحلیل ناهمگنی حاکی از وجود متغیرهای تعدیلکننده در پژوهشها بود. شواهد این فراتحلیل در ارتباط با مبانی نظری و تجربی قبلی، نشانگر روابط بین دو متغیر اهمالکاری و عملکرد تحصیلی بود. با توجه بهنتایج فراتحلیل میتوان گفت، برای موفقیت در برنامههای تحصیلی توجه بهمشکل اهمالکاری در میان محصلان ضروری خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1615

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2058 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0