Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

خوشنام مژگان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    7-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    56
  • دانلود: 

    26
چکیده: 

هدف: دستیابی به توصیف عمیق  و آسیب شناسانه از جامعه­پذیری دانشگاهی دانشجویان دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی و امیرکبیر و ارائه راهکارهای سیاستی جهت کاهش آسیب های ناشی از فرایند جامعه پذیری دانشگاهی دانشجویان دکتری.روش­شناسی پژوهش: اتخاذ رویکرد کیفی و استراتژی استفهامی برای فهم و تفسیر  تجربه­های دانشجویان  و ادراک ایشان از فرایند جامعه­پذیری دانشگاهی­شان و مصاحبه­های عمیق نیمه­ساخت­یافته با 30 دانشجوی دکتری و 5 مدیر و برنامه­ریز دانشگاهی انجام شده است.یافته­ها: ضعف فرهنگ نقدپذیری در اجتماعات دانشگاهی، ضعف در همبستگی اجتماعی لازم برای شکل­گیری اجتماعات علمی، درونی نشدن اخلاقیات آکادمیک، ارتباط محدود محیط کسب وکار با دانشگاه که سبب ناکارآمدی یادگیری شغلی دانشجویان دکتری شده است، احساس بی­ارزشی علمی، ضعف در همکاری بین­گروهی و بین­دانشگاهی، ضعف در مرجعیت علمی اساتید نزد دانشجویان و ضعف همکاری­های علمی بین­المللی از جمله ادراکات دانشجویان است. از آنجا که در بیانیه دانشگاه با­مسئولیت اجتماعی به آموزش و تربیت دانشجویانی با کیفیت بالا، دارای مواضع انتقادی، برخوردار از اصول اخلاقی والا، دارای اعتماد به نفس و دانشگاه­هایی با همکاری­های بین­المللی و همکاری با محیط کسب وکار اشاره کرده است، بنابراین یکی از الزامات تحقق نسل چهارم دانشگاه، جامعه­پذیری موفق و کارآمد دانشجویان می­باشد. توصیف عمیق از وضعیت موجود و ارائه راه­هایی جهت دستیابی به وضعیت مطلوب یکی از زمینه های دستیابی به دانشگاه با­­­مسئولیت اجتماعی که از اهداف نظام آموزش عالی ما است، می­باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 56

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 26 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کلاهی محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    27-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    26
  • دانلود: 

    21
چکیده: 

دوران عمر جمهوری اسلامی را می توان به سه دوره تفکیک کرد: جمهوری اول که پس از استقرار جمهوری اسلامی در ابتدای دهة شصت آغاز می شود و تا پایان جنگ و پایان رهبری آیت الله خمینی ادامه دارد، دورة فضای توده ایِ ناشی از مشروعیت کاریزماتیک و همبستگی جنگی است. پایان جنگ، پایان کاریزما و آغاز آزادسازی اقتصادی، مشخصه های شروع جمهوری دوم است که دورة نزاع گفتمانی دموکراسی خواهی-اسلام گرایی است و تا پایان دهة هشتاد ادامه دارد. از انتهای دهه ی هشتاد دوران سوم جمهوری اسلامی آغاز می شود که تاکنون ادامه دارد و موضوع اصلی مقالة حاضر است. ادعای مقاله آن است که آن چه «پوپولیسم ذره گرا» می خوانم، مشخصه ی اصلی جمهوری سوم است. می خواهم نشان دهم که این «گفتمان ذره گرا» چگونه در طول این دوره در نتیجه ی همایندی مجموعه ای از رخدادها ممکن شد. گفتمانی که در آن فرد و خواسته های فردی مرکزیت دارد، هدف نهایی رسیدن به چیزی است که «موفقیت فردی» دانسته می شود و جای «آرمان جمعی» جمهوری اول را گرفته است و انواع روش های فردمحور از قبیل آموزش، کسب مهارت، مراقبت های درون گرای معنوی و عرفانی در این دوره رایج می شود. بسته شدن امکان های مختلف کنش جمعی، اجرای بخش های اصلی فرایند خصوصی سازی، و برآمدن مجموعه ای از گفتارهای فردمحور، زمینه هایی است که گفتمان ذره گرا در نتیجة همایندی آن ها ممکن می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 26

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 21 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بیانی فرهاد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    51-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    50
  • دانلود: 

    17
چکیده: 

مقدمه: توجه فزاینده حاکمیت در ایران به گفتمان فردمحور و اصناف معرفت آن سبب نفوذ آرام و فزایندة نظریه ها، روش شناسی و رویکردهای فردمحور، به ویژه روان شناسی­گری در تبیین ها و تحلیل های اجتماعی شده و این از مظاهر و مصادیق رابطة امپریالیستی میان گفتمان فردگرا و جامعه شناسی است.هدف: این مقاله در پی مطالعه و واکاوی این امپریالیسم و برملا کردن ابعاد مختلف آن است. مقاله پیش رو  براساس روش- نظریه تبارشناسی انجام شده است. براساس فرض این تحقیق و شواهد تجربی و تاریخی مورد استناد، مکتب نامینالیسم و مدعاهای هستی شناختی و معرفت شناختی اش به مثابه بخش قابل توجهی از قواعد و بنیان های روان شناسی عمل می کند.یافته ها: یافته ها نشان می دهد گفتمان فردمحور و ذره نگر از طریق روان شناسی، به عنوان یکی از اصناف معرفت آن، به صورت فزاینده ای در جامعه ایران سربرآورده و رشد کرده است. نامینالیسم هم به مثابه بنیان هستی شناختی و معرفت شناختی این گفتمان نقش مهمی در تئوریزه کردن اهداف و رویه های موجود داشته است. نتیجه این وضعیت هم چیزی نیست جز فربه شدن امر فردی و تکیدگی و بی اعتبار شدن امر جمعی، هم در تحلیل واقعیت و هم در ساخت آن. در این میان نباید و نمی توان از همراهی و همدستی قدرت و دانش برای ظهور، پاگرفتن و پایدار شدن این وضعیت غافل بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 50

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 17 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    73-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    60
  • دانلود: 

    31
چکیده: 

زمینه: آموزش چندفرهنگی یکی از موضوعات بسیار مهم در نظام های تعلیم و تربیت است و اهمیت این موضوع در جوامع چندفرهنگی و چندقومی بیشتر نمایان است. هدف: هدف اصلی این پژوهش چگونگی مواجهه با آموزش چندفرهنگی از دیدگاه معلمان و دانشجو – معلمان دانشگاه فرهنگیان ایلام است. روش پژوهش: پارادایم پژوهش از نوع تفسیری، رویکرد پژوهش کیفی، استراتژی پژوهش گراندد تئوری و میدان مطالعه مشتمل بر معلمان دوره آموزش ابتدایی و دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان است. روش نمونه گیری، هدف مند و از نوع نمونه­گیری نظری است. تعداد مشارکت کنندگان در پژوهش برابر با 28 نفر تا مرحله اشباع نظری برآورد شد. اطلاعات شرکت کنندگان در پژوهش مبتنی بر جنسیت، درجه تحصیلی و سابقه کار بود. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختارمند و تاکتیک مورداستفاده از نوع تحلیل محتوای پنهان بوده است. فرمت داده ها  نیز در قالب صوت بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. یافته ها: با بررسی داده های به دست آمده 341 مفهوم؛ 66 زیرمقوله و 30 مقوله حاصل شد و بر مبنای عناصر سه گانه مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین در ابعاد شرایطی، تعاملی و پیامدی دسته بندی شدند و مقوله هسته یا مرکزی تحت عنوان «اجتناب ناپذیری گفتمان آموزش چندفرهنگی» نام گذاری شد. نتیجه گیری: با توجه به آنچه معلمان در خصوص آموزش چندفرهنگی بیان داشتند می توان گفت معلمان دیدگاه مثبتی نسبت به آموزش چندفرهنگی دارند و آن را یکی از ضرورت های عصر حاضر می دانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 60

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 31 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    93-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    54
  • دانلود: 

    28
چکیده: 

به دلیل وجود فضای رقابتی در صنعت بانکداری ایران، بانک­ها و مؤسسات مالی داخل کشور اکنون نیازمند توجه بیشتر به جذابیت­های پیام­های تبلیغاتی خود در رسانه­های اجتماعی و تعاملات شکل گرفته و اولویت­های ارزشی کاربران این رسانه­ها خصوصاً در بین نسل­های مختلف جامعه هستند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اولویت­های ارزشی و تعامل شبه اجتماعی بر پذیرش جذابیت­های پیام­های تبلیغاتی با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر نسل انجام گرفت. روش انجام تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی بوده و جامعه آماری شامل کلیه مشتریان 5 بانک ملی، صادرات، پارسیان، آینده و بانک شهر در شهر تهران است. بدین منظور به دلیل نامحدود بودن تعداد جامعه آماری، تعداد 384 مشتری از میان بانک­های منتخب با توجه به روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب و پرسشنامه تحقیق بین آن ها توزیع شد. به منظور اندازه­گیری مولفه­های پذیرش جذابیت­های پیام­های تبلیغاتی شامل دو بعد جذابیت­های احساسی و جذابیت­های منطقی از پرسشنامه یی لین و برای سنجش تعامل شبه اجتماعی  از پرسشنامه کیتزمن و همکاران  استفاده شد. همچنین مقیاس ارزشی اینگلهارت برای اندازه­گیری اولویت­های ارزشی مورد استفاده قرار گرفت. روایی پرسشنامه­ها بر اساس روایی سازه، تشخیصی، واگرا و همگرا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ با نرم افزار Smart PLS بررسی گردید. تجزیه وتحلیل نتایج نشان داد که اولویت­های ارزشی و تعامل شبه اجتماعی بر پذیرش جذابیت­های پیام­های تبلیغاتی تأثیر مثبت دارند. نسل در ارتباط بین اولویت­های ارزشی و پذیرش جذابیت­های پیام­های تبلیغاتی و همچنین در ارتباط بین تعامل شبه اجتماعی و پذیرش جذابیت­های پیام­های تبلیغاتی از نقش تعدیلگر برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 54

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 28 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    115-137
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    30
  • دانلود: 

    18
چکیده: 

این پژوهش به منظور شناسایی و آگاهی از تجربه زیسته دانش‏آموزان موفق با پایگاه اجتماعی و اقتصادی پایین طراحی و تدوین شد. در واقع این پژوهش بر آن است تا نشان دهد که پایگاه اجتماعی- اقتصادی که دارا بودن آن به باور روان‏شناسان اجتماعی، تاحدودی اکتسابی است، چه تاثیری بر موفقیت دانش آموزان دارد. شیوه انجام تحقیق به صورت کیفی بوده و محقق با استفاده از مصاحبه نیمه‏ساختاریافته با پاسخگویان داده‏ها را به دست آورده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‏آموزان موفق استان کرمانشاه، و نمونه آماری شامل 18 پاسخگو از برخی از شهرهای این استان بوده است. داده‏ها با استفاده از شیوه تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند. یافته‏ها نشان دادند که 45 مقوله در مرحله نخست قابل شناسایی است که قابل تبدیل به 4 مقوله بوده‏اند. مقولات اصلی شامل تجربیات ذهنی- عینی و تجربیات مثبت- منفی بوده‏اند. همچنین یافته‏ها نشان دادند که رابطه منظمی میان شکل‏گیری این تجربیات وجود دارد، به این ترتیب که نخست تجربیات ذهنی- مثبت و سپس تجربیات عینی- منفی در فرایند موفقیت دانش‏آموزان دخیل می‏باشند و در نهایت در یک فرآیند غلبه ورزی، موفقیت حاصل می‏گردد. براساس یافته‏ها انگیزه- مانع، دو مقوله اصلی است که به عنوان رابط میان این 4 مولفه اصلی نقش ایفا می‏کند. این دو مقوله نقش محوری یا مرکزی را ایفا می کنند و نشان می‏دهند که تاثیر پایگاه اجتماعی- اقتصادی بر موفقیت دانش‏آموزان در قالب تجربه زیسته، به دو طریق مانع یا انگیزه بودن، عمل می‏کند. به طوری که پایگاه، هم می تواند مانع باشد و هم انگیزه.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 30

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 18 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    139-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    42
  • دانلود: 

    18
چکیده: 

یکی از اشکال خشونت علیه زنان که توسط افراد غریبه، در بیرون از محیط خانواده و در مکان های عمومی رخ می دهد، مزاحمت برای زنان است. بخش اعظم تحقیقات انجام شده داخلی در حوزه خشونت علیه زنان، به خشونت های خانگی اعمال شده توسط شوهران پرداخته اند و به موضوع مزاحمت های خیابانی و جنسی، توجه کمتری شده است. نظر به شیوع مزاحمت های خیابانی در برخی شهرهای کشور و آمار گسترده این پدیده در گزارش های محققان (و تا حدودی بزرگ نمایی آن) و نبود تحقیقی در سطح سیستمیک (کلان) در شهرهای ایران، هدف از انجام این پژوهش، مطالعه رابطه بین میزان  مزاحمت های خیابانی با میزان دین داری و نوع مذهب در شهرهای کشور است. روش تحقیق روش تطبیقی درون کشوری است و از داده­های پیمایش ملی  وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران که در 426 انجام یافته  است، بهره برده است. تحقیق نشان داد:چهار شاخص میزان اقامه نماز، میزان باور به حضور خداوند، میزان داشتن مرجع تقلید و ناهمنوایی در شهرها بر میزان مزاحمت برای زنان اثرگذار هستند و همگی آنها تاثیر معکوسی بر مزاحمت دارند.برخورد با ناهمنوایی اجتماعی بر میزان مزاحمت برای زنان تاثیر کاهنده دارد.میانگین میزان مزاحمت برای زنان در شهرهای سنی نشین بالاتر از شهرهای شیعه نشین است.تاثیر هویت ایرانی و اسلامی در شهرهای کشور بر میزان مزاحمت برای زنان کاهنده و تأثیر هویت غربی بر میزان مزاحمت برای زنان افزاینده است.با افزایش میزان مزاحمت برای زنان در شهرها، عضویت در گروه های مذهبی (انجمن اسلامی، بسیج و هیئت های مذهبی) بیشتر می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 42

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 18 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    167-183
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    178
  • دانلود: 

    86
چکیده: 

مهاجران اجباری و پناهندگان یکی از گروه های حساس در مطالعات و سیاست های سلامت باروری هستند. این مقاله به بررسی رفتارهای سلامت باروری و عوامل اجتماعی- جمعیتی مرتبط با آن در میان زنان افغانستانی ساکن در استان تهران می پردازد. داده ها به روش پیمایش و از طریق شیوه نمونه گیری چندمرحله ای با حجم نمونه 200 نفر از زنان دارای همسر مهاجر افغانستانی گردآوری شد. نتایج نشان داد حاملگی ناخواسته، سقط جنین، نرخ پایین پایین استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، و شیوع بیماری های آمیزشی از مسائل و چالش های سلامت باروری زنان مهاجر افغانستانی در ایران است. همچنین، آگاهی و نگرش زنان مهاجر نسبت به ابعاد مختلف سلامت باروری پایین است و رفتارهای سنتی بهداشت باروری شایع است. نتایج تحلیل چندمتغیره نشان داد متغیرهای انطباق فرهنگی با جامعه ایران، وضعیت نسلی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانوار، آگاهی و نگرش به سلامت باروری، بیشترین تأثیر را بر رفتارهای سلامت باروری زنان افغانستانی دارند. از اینرو، زنان مهاجر افغانستانی، از نظر دسترسی به خدمات بهداشت باروری، با محدودیت هایی مواجه بوده و به دلیل پایین بودن سطح آگاهی و تحصیلات با چالش های متعددی در این حوزه مواجه هستند. این وضعیت می تواند منجر به شیوع بیشتر بیماری ها و رفتارهای پرخطر سلامت باروری در میان مهاجران شود. در این زمینه، رفع موانع ساختاری و فرهنگی دسترسی زنان افغانستانی به خدمات سلامت باروری پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 178

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 86 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    185-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    40
  • دانلود: 

    24
چکیده: 

معماری در هر جامعه متأثر از هنجارها و ارزش های حاکم بر آن جامعه است. معماری ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نیست و در طول تاریخ چند هزارساله خود در پیوند با فرهنگ و شیوه های زیست ایرانیان تکامل یافته است. درون گرایی و پنهان کاری در معماری و نیز تفکیک اندرونی و بیرونی در خانه های سنتی، یکی از ویژگی های برجسته معماری ایرانی است. در این مقاله به ارتباط این جلوه معماری با اخلاق اجتماعی ایرانیان در دوره قاجار پرداخته و به دنبال ریشه های مشترک دوگانه درون و بیرون در معماری و شخصیت ایرانی در شرایط اجتماعی ایران هستیم. روش تحقیق در این مقاله تفسیری تاریخی و با اتکا به داده های به دست آمده از سفرنامه های سیاحان اروپائی است. یافته های تحقیق نشان می دهد که ناامنی اجتماعی موجود در جامعه، که خود درنتیجه عواملی چون شیوه های حکومت استبدادی و خودسرانه بوده، عامل مؤثری بر شکل گیری این روحیه در افراد و متعاقباً در خانه ها و سایر بناها بوده است و این امر با توجه به پیشینه ها و ارزش های فرهنگی ایرانیان به صورت های مشخصی بروز و ظهور یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 40

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 24 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    207-228
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    26
  • دانلود: 

    12
چکیده: 

تجربه کرونا و قرنطینه خانگی با به هم ریختگی و گسست در نظم زندگی روزمره ، توانست تغییرات عمیق و گسترده ای در عرصه های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی ایجاد کند. با ملاحظه کرونا به موقعیت جامعه شناختی منحصر به فرد برای فهم پدیده های اجتماعی و تاکید بر تنوع و تکثر تجربه، این پژوهش، به دنبال فهم تجربه خانواده ایرانی از خلال روایت های زنانه از این رخداد بود. از این رو، یافته های به دست آمده از گفت و گوهای عمیق نیم ساختاریافته با 23 زن متاهل 52-30 ساله در دو استان تهران و البرز همزمان با اولین قرنطینه خانگی در سال 1399، با رویکرد تفسیری تفهمی تحلیل مضمون شد. در صورت بندی شبکه معنایی خانواده ایرانی از رویارویی با این بیماری از منظر روایتی زنانه، چهار الگوی معنایی غالب، یعنی احساس رهاشدگی و بی پناهی خانواده در غیاب دولت؛ ازجاکندگی و درهم شدگی فضاهای زیست روزمره خانوادگی و اجتماعی؛ تعلق کالبدی به فضای خانه و مرکزیت یابی خانواده و در نهایت، اقتدارزدایی پزشکی به محوریت خانواده در آنِ بحران شناسایی و تحلیل شد. به طورکلی، رویارویی با بیماری با گسست در جریان عادی زندگی، فرد را در موقعیت کنش آگاهانه قرار داده و در حالی که در آنِ رخداد پاندمی کشنده، اقتدارزدایی از دولت، انگاره قالبی خانواده و پزشکی به مثابه ساختار تداوم می یابد؛ شاهد بازگشت کنش گر و ساخت شکنی از زیست خانوادگی و اجتماعی در فرایند ساخت خود و به محوریت خانواده به مثابه یک گروه هستیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 26

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 12 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    229-254
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    66
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

فضا خمیره ای است که ما به سان هستی های اجتماعی در، به واسطه و پیرامون آن می کوشیم تا زندگی هایمان را بسازیم. در حقیقت فضا در تمام لحظه های زندگی ما حضور/بروز دارد. اما فهمِ از فضا در طول تاریخِ این مفهوم، دچار چندین گسست شده است. از درک دکارتی-نیوتنی چون امری مطلق، تا فهم نسبی لایبنیتزی تا گسست انیشتینی که به فهم رابطه ای از فضا انجامید. با چرخش فضایی قرن 20 فضا/امرفضایی از سایه زمان/امر تاریخی بیرون آمد. پس از چرخش فضایی، درک لوفوری از فضا و پیروان بعدی آن در سنت مارکسیستی چون هاروی، کاستلز، سوجا و غیره به فهم مسلط از فضا تبدیل شد. فهمی که ادراک دقیق مفهوم فضا-زمان را با خلل مواجه می سازد. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با استفاده از روش اسنادی و با رویکردی انتقادی به بررسی عمیق تاریخ فضا-زمان، پاردایم های مختلف در این زمینه و کاستی های آنها پرداخته و در نهایت رویکرد لاتور به منظور تقریر و بازآفرینی مفهوم فضا-زمان انتخاب شده است.از آنجا که فضا هیچ جز رابطه ی بین اشیا نیست، به منظور درک دقیق آن نیز ناگزیر به انتخاب پاردایمی هستیم که هستی شناسی رابطه ای را در سطح بنیادین آن پی ریزی می کند.با استفاده از مفاهیم لاتور چون شبکه، کنشگران، عاملیت یکسان انسان/غیرانسان (تقارن هستی شناختی)، جعبه سیاه، پیوند و ترجمه مدل مفهومی پیشنهاد دادیم که در درک دقیق تر و عینی تر فضا-زمان به ما کمک می کند.می توان گفت برای شناخت فضا-زمان یک پدیده کافی است شبکه ی (با دقایق لاتوری) آن را بررسی کنیم.امری که ما را به سمت هستی شناسی رابطه ای و جامعه شناسی مسطح رهنمون میسازد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 66

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    255-273
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    36
  • دانلود: 

    19
چکیده: 

بررسی رابطه حقوق و اجتماع همواره مورد توجه محققان عرصه علوم اجتماعی قرار گرفته است.در این میان انسان شناسی حقوقی،به دنبال تحقق این مهم و کشف مکانیسم های حقوقی موجود در روابط بین افراد است و درواقع روند حقوقی-قضایی سازی را در فرهنگ هر جامعه بررسی می کند چرا که حقوق در سامان دهی و تنظیم روابط اجتماعی بین اعضای یک گروه اجتماعی نقش بسیار مهمی دارد. با این حال یکی از اصلی ترین مسائلی که در رابطه با انسان شناسی حقوقی در ایران قابل طرح است ، موضوع عرف است. این مقاله در صدد بررسی نقش و تاثیر عرف در تشکیل پرونده های قضایی با محوریت زندانیان جرائم غیر عمد است به همین منظور تعدادی از پرونده های ستاد دیه از حیث بررسی ردپای عرف بررسی شده است،همچنین با 10 قاضی و حقوقدان مصاحبه هایی در این رابطه انجام شده است.طبق نتایج این بررسی، مسائلی از جمله سوء استفاده از اعتماد بین افراد، جهل به قانون و جرم انگاری هایی که در رابطه با برخی رسوم و آداب بین اقوام انجام می شود،از مهم ترین محورهای عرفی پرونده های قضایی زندانیان جرائم غیر عمد است.همچنین مسئله قراردادهای بین طرفیت که از اعتبار عرفی برخوردار است، یکی از مشکلات دردسرساز حقوقی به شمار می رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 36

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 19 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    275-292
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    34
  • دانلود: 

    13
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، مطالعه جامعه شناختی گفتمان جریانات سیاسی در خصوص مذاکرات هسته ای با غرب است. به این منظور، داده های متنی و تحلیل های روزنامه های اصلاح طلب و اصول گرا در برهه زمانی ده سال اخیر (1400- 1390) با استفاده از روش نمونه گیری «نمونه گیری موارد حاد» انتخاب و به عنوان جامعه هدف پژوهش، مبنای بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل از تحلیل گفتمان (با روش تحلیل گفتمان لاکلاو و موف)، حاکی از آن بود که دال شناور "گفتمان سیاسی جریان اصلاح طلب در مذاکرات هسته ای" بر مبنای دال مرکزی «تنش زدایی» قابل تعریف است، این دال، ذیل گفتمان اصلاح طلبی در قالب وقته ها یا مدلول هایی چون "اعتمادسازی"، "تعامل"، "گفتگو"، "شفافیت" و "دستیابی به راه حل سیاسی در جهت احقاق حق دستیابی ج.ا.ا ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای" مسدود و در مفصل بندی این گفتمان، حول وقته ها یا دال های اصلی مذکور، شکل گرفته است. دال شناور "گفتمان سیاسی جریان اصول گرا در خصوص مذاکرات هسته ای" بر مبنای دال مرکزی «تقابل» قابل تعریف است و در قالب وقته ها یا دال های اصلی ای چون «بازنگری در سیاست خارجی»، «عدالت در دستیابی به فناوری هسته ای»، «اعمال سیاست های تهاجمی»، «حفظ و تکمیل دستاوردهای هسته ای» مسدود و در مفصل بندی این گفتمان، حول عناصر و نشانه های مذکور، نظام معنایی گفتمان مذکور در موضوع مذاکرات هسته ای را شکل داده است که مبیّن تنوع گفتمانی در سیاست خارجی در حوزه مذاکرات هسته ای می باشد که زمینه ساز بسیج منابع و در نتیجه دیپلماسی متفاوت هسته ای در دوره های مختلف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران جهت حل و فصل بحران هسته ای و مذاکرات با غرب در این باره شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 34

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

توحیدلو سمیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    293-312
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    42
  • دانلود: 

    38
چکیده: 

جنبش های اجتماعی پدیده های فراگیری در دهه اخیر بوده اند و به واسطه ماهیت شبکه ای و متفاوتی که داشته اند لقب جنبش های اجتماعی جدید را با خود همراه کرده اند. مقاله حاضر تلاش کرده است با استعانت از صورتبندی نظری میگل ابنسور و توصیفات نظری نظریه پردازان جنبش های جدید از این جنبش ها، با ارائه یک تیپ ایده آل نظری از انواع کنش های اعتراضی به عنوان یک ابزار تحلیلی، تعریف مشخصی از تمایز بین جنبش های زندگی / دموکراسی شورشی، با لحظه انقلابی / دموکراسی قیام طلبانه و اصلاحات / دموکراسی تضادآمیز به دست دهد. برای رسیدن به این ابزار کارهای نظری انجام شده درباره جنبش ها مرور شده و به لحاظ تجربی از تحلیل محتوای متون تولید شده درباره اعتراضات 1401 ایران بهره برده است. در ارائه تمایزهای نظریِ سه دسته فوق، موضوع ایران در حاشیه قرار گرفته و تمایز نظری این سه دسته از منظر شاخص هایی چون نقطه آغاز، پیام، ماهیت، سازماندهی، سازمان (گروه های شکل دهنده)، رهبری و نمایندگی، محل های درگیر، ابزار و رسانه و هدف عرضه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 42

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 38 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قنبری برزیان علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    313-333
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    36
  • دانلود: 

    27
چکیده: 

ادغام و همبستگی اجتماعی یکی از مسائل اجتماعی مهم کشورهای چندقومیتی و درحال توسعه است. این مقاله، تلاشی برای فهم و شناخت عوامل مؤثر بر تشدید و برجسته شدن قوم گرایی در میان عرب زبانان خوزستان است. این پژوهش با استفاده از رویکرد تفسیری- برساختی و با روش کیفی انجام شده است و از روش نظریه ی زمینه ای چارمز برای اجرای پژوهش و تحلیل داده ها استفاده شده است. نمونه گیری هدفمند و نظری برای گزینش افراد مورد مصاحبه مورد استفاده قرار گرفته است. به منظور گردآوری داده ها، با 30 نفر از نخبگان عرب خوزستان مصاحبه به عمل آمد. بعد از انجام کدگذاری باز، 12 کد متمرکز ارائه شده است. نتایج و یافته ها نشان می دهد که برجسته شدن و تشدید هویت قومی در میان اعراب خوزستان در مقابل و هویت ملی قرار نمی گیرد و به همان اندازه هم هویت ملی مورد توجه عرب زبانان است. همچنین برجستگی هویت قومی، تابعی از عناصر هویت سیاسی شده قومی، طردشدگی فرهنگی قومی- نژادی، محرومیت مستمر تاریخی، محرومیت نسبی ادراک شده قومی، تنفر درونی شده قومی ضدحاکمیتی، تمایلات هویت خواهی قومی، هویت سازی عقلانی قومی، غصب قومی فضا و جغرافیا و مرزبندی هویتی قومی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 36

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 27 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    335-357
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    22
  • دانلود: 

    40
چکیده: 

تکوینِ سازمان تروریستی داعش به عنوانِ شاخه ای متأخر و در عین حال متشدد از جریانِ بنیادگرایی سلفی- جهادی، علاوه بر سویه های ایدئولوژکی، فقهی و الهیاتی، مرهونِ بسترها و خاستگاه هایِ سیاسیِ متقدم و متأخری است که به طور خاص از دهه هایِ ابتداییِ قرنِ بیستم آغازید و با شروع قرن بیست و یکم وسعت و ژرفای فزونتری یافت. هدف اصلی این مقاله نیز پرداختن به «مهم ترین خاستگاه هایِ سیاسیِ متقدم و متأخر» تشکیلِ داعش با رویکردی جامعه شناختی است. در مسیر تحقیق سعی شده که با روشِ تحقیقِ توصیفی، تاریخی و تحلیلی و اسنادی- کتابخانه ای و همچنین بهره گیریِ ترکیبی از نظریه هایِ «اقتدار نابرابر» و «مذهب علیه مذهب»، به تجمیع و تحلیل یافته ها پرداخته شود. در بدنه ی اصلی و استنتاج غایی نیز سعی شده که نقش مهم ترین خاستگاه های سیاسی متقدم و متأخر در ظهور داعش تحلیل شود؛ خاستگاه هایی که در بادیِ امر (و در پیِ جنگ بین الملل اول)، با بر هم زدن توازن قوا و تشدید بی سابقه ی توزیع نابرابر اقتدار بین دین اسلام و و ادیانِ محورِ استعماریِ غربی-شرقی و تضاد و تعارضِ انبعاث یافته از بطن آن، به نحوی واکنشی به تکوین و تطور جنبش هایِ بنیادگرایِ سلفیِ مدرن (به عنوانِ محملی برای تکوین داعش) انجامید و در وهله ی ثانی (از سال های آغازین قرن بیستم) و با دخالت قدرت های خارجی با تبدیل اقتدار نابرابرِ مذکور به اقتدار نابرابرِ داعش و سایر فرق اسلامی (به طور عام) و داعش و تشیّع (به طور خاص) و تشدید جنگ مذهب علیه مذهب، به تکوین و تقویت این سازمان و توسعه ی آن کمک شایانی کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 22

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 40 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مرادخانی همایون

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    359-378
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    26
  • دانلود: 

    18
چکیده: 

چگونه می توان استانی چون ایلام و پیوندش با خودکشی را به گفتمان درآورد و به بازنمایی اش پرداخت؟ این گفتار بر آن است توضیح دهد که آن چه در پی مداخله ی دولتی از دهه ی چهل به بعد در این ناحیه رخ داد شکل تازه ای از ظهور و تعمیق مسأله ی اجتماعی را سبب شد؛ به طوری که در نیم قرن اخیر، این مداخله ی بیش از اندازه ی دولت در جامعه بود که به حاد شدن مسأله ی اجتماعی در ترازی تازه منجر گشت. خطر این شکل از مداخله و توسعه ی ناشی از آن، در خلق مازادی از سوبژکتیویته بود که امکانی برای اجرایش در زیست روزمره ی استان نوپایی چون ایلام و شهرهای تابعه ی آن با بافت خاصی که دارند نبود. این شهرها بنا به منطق تکوین و توسعه ای که از سر گذراندند، توان خلق آن نوع از تاب آوری کالبدی و عاطفی را نداشتند که تجربه ی شکست و زخم را پذیرا باشند و این مجال را برای سوژه فراهم آورند که از دل همین زخم ها و شکست هایش بلوغ را بیازماید و بیاموزد. حلقه ی مفقوده ی شهر برساخته ی دولت در این ناحیه از ایران، توان تاب آوری در برابر تجارب دردناک و ناگزیر زندگی روزمره است و آنجا هم که توانی برای تاب آوری نباشد، خودکشی همچون امکانی برای رهایی از وضعیت نمایان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 26

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 18 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    379-404
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    24
  • دانلود: 

    15
چکیده: 

نقطه آغاز این مقاله بررسی دنیایی است که زنان پس از کسب سمت های مدیریتی آن را تجربه می کنند. در واقع باید گفت همان عواملی که باعث دور بودن زنان از سمت های مدیریتی می شود، بعد از مدیر شدن زنان و دستیابی آنان به سمت های مدیریتی از بین نمی روند، بلکه نوع اثرشان تغییر شکل پیدا می کند. احکام قالبی و سوگیری جنسی و جامعه-پذیری متفاوت زنان و مردان از بدو تولد، و به تبع آن نقش های متفاوت زنان و مردان در جامعه و تعاریف متفاوتی که از این نقش ها وجود دارد، آزار جنسی و خرده ستمگری جنسی نسبت به زنان و نابرابری قدرت بین دو جنس زن و مرد هم در جامعه و هم در خانواده، همه این عوامل پس از ارتقا نیز برای زنان به اشکالی جدید ولی شاید کمی نامحسوس تر اما ادامه می یابد. در همین راستا در این مقاله تلاش شده تا روایت دقیقی از تجربه های زنان پس از ارتقا به دست آید. برای رسیدن به این مطلوب با 15 نفر از زنان مدیر میانی در بخش های مختلف سازمان های تولیدی زیر مجموعه وزارت صمت با استفاده از رویکرد کیفی و تکنیک مصاحبه عمیق مصاحبه انجام شد و تجربه های این زنان با نگاهی به نظریات جامعه پذیری، نابرابری جنسی، آزار جنسی و قدرت مقوله بندی و تحلیل شد. از این رهگذر 7 مضمون اصلی به عنوان مضامین مشترک یافت شده در بین صحبت های مصاحبه شونده ها مقوله بندی شد: ناهماهنگی و تعارض بین انتظارات نقشهای جنسیتی و شغلی، تبعیض جنسی، داغ ننگ، ناامنی شغلی، وجود تمایل سازمان به حفظ نابرابری قدرت، تک افتادگی و آزار جنسی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 24

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 15 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    405-421
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    54
  • دانلود: 

    35
چکیده: 

جنگ تحمیلی با تاریخ، جغرافیا و ساختارهای اجتماعی سیاسی ایران عجین شده است از طرفی شعارهای اصلی نظام سیاسی براساس آموزه ها و ارزش‏های برآمده از این واقعه در سی سال اخیر صورت‏بندی شده است. پژوهش حاضر با استفاده از نظریات ترکیبی هویتی ضمن توصیف هویت‏یابی جوانان از طریق جنگ هشت ساله دفاع مقدس به تبیین رابطه آن با هویت‏یابی قومی، ملی، دینی و سیاسی می پردازد. داده های پژوهش به وسیله پرسشنامه، با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی (حجم نمونه 384 نفر) جمع آوری شده است. جامعه آماری نیز جوانان (گروه سنی 18 تا 29 سال) شهر رشت می باشد. طبق یافته های پژوهش: هویت‏یابی از طریق جنگ هشت ساله دفاع مقدس با هویت‏یابی ملی، دینی، قومی و سیاسی رابطه معنادار و مستقیم دارد و استفاده از رسانه های ارتباطی نیز تاثیر معکوس بر هویت‏یابی جوانان از طریق جنگ هشت ساله دفاع مقدس دارد همچنین هویت‏یابی دینی بیشترین تاثیر را بر هویت‏یابی جوانان از طریق جنگ هشت ساله دفاع مقدس دارد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 54

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 35 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    423-445
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    14
  • دانلود: 

    14
چکیده: 

این مقاله به وضعیت سیاست اجتماعی در ایران دوره حاکمیت دولت مدرن از روزن پوشش فضایی سیستم تأمین اجتماعی می پردازد. این پژوهش با روش اسنادی و کتابخانه ای و ترکیبی از شیوه های کمی و کیفی، نابرابری میان استان ها در چتر پوششی تأمین اجتماعی که در یک قرن اخیر به نوعی از وضعیت مرکز-پیرامون انجامیده است را مورد بررسی قرار داده است. تمرکزگرایی سرزمینی دولت مدرن و پیامد آن تهران محوری که خود متقابلاً نابرابری مرکز-پیرامون را تشدید می کند، سیستم برنامه ریزی از بالا و توزیع امکانات اشتغال، صنایع و خدمات و تخصیص منابع اقتصادی و رفاه اجتماعی بر محوریت پایتخت در دوره دولت پهلوی و تداوم آن در دوره جمهوری اسلامی به عدم توازن فضایی، تقلیل و تثبیت وضعیت سیاسی-اقتصادی و اجتماعی مناطق پیرامونی انجامیده است. از آنجا که نظام تأمین اجتماعی و بیمه-های آن نیز متعاقب چرخه صنایع، اشتغال و خدمات گسترش می یابد، نابرابری و فاصله میان مناطق در قالب مرکز-پیرامون عدم توازن در حوزه پوشش نظام تأمین اجتماعی در سطح کشور را در پی داشته و تشدیدکننده وضعیت نابرابر رفاهی میان مناطق کشور بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 14

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    447-469
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    42
  • دانلود: 

    21
چکیده: 

مدتی کوتاه پس از رخداد ضایعه فرهنگی سیاست حافظه ی دیگرگریز میان گروه های فرهنگی/ملل درگیر ایجاد می شود. این سیاست در افکار و حافظه ی اقشار مختلف مردم بالاخص تاریخ نگاران تاثیرات عمیقی برجای می گذارد. از طرفی، هر پادشاه و حاکمی بخشی از قدرت فرهنگی خویش را در ایجاد و کنترل بایگانی می داند. کشتار ارومیه در جنگ جهانی اول، ضایعه ی فرهنگی جهانی و مهم ترین روزهای یادبودی در میان تمامی جوامع دور از وطن آشوری است. مقاله ی کنونی روایت های مختلفی که توسط کشیشان، نظامیان، مبلغان و دیپلماتهای ایرانی و خارجی از کشتار ارومیه نگاشته شده را مطالعه می کند. روایت های این رنج را بر اساس مقصران در سه دسته ای خوار انگارانه، دشمن انگارانه و میانه می توان تقسیم بندی کرد. روایتِ خوار انگار مسلمانان، روایتِ میانه کردها و سپاهیان عثمانی، روایتِ دشمن انگار آشوریان، ارامنه و سپاهیان روس و انگلیس را شر نمایش می دهد. در این روایت ها آنان با رمزگان های فریب خورده، بی دفاع،کافر و مزدور هم نشین شدند. در حقیقت، آشوریان از نظر سطح اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعات و جوامع دور از وطن حتی فرودست تر از یهودیان هستند. از طرف دیگر، دولت ها مقصر کشتار برای فراموشی جمعی ضایعه ی فرهنگی اقدامات گسترده و زیادی می کنند. این عوامل باعث تداوم سیاست حافظه مبتنی بر شر و سیاست بایگانی مبتنی بر حذف در رابطه با هویت آنان شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 42

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 21 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    471-504
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    92
  • دانلود: 

    30
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی نسبت دو ادعای مهم اقتصاد عصر دیجیتال یعنی "کار انعطاف پذیر" و "ماده زدایی" با موقعیت گسترده ترین بخش از کسب و کار مجموعه اسنپ، یعنی اسنپ خودرو و نیروی انسانی پیش برنده ی به عنوان کاربر راننده است . در راستای نیل به این مهم، با بررسی گسترده ی مقوله ی کار انعطاف پذیر بعنوان یکی از مدعیات جهان شمول در بستر اقتصاد دیجیتال، تلاش شده است تا بازنمایی عینی نقش این مختصات نوپدید از موقعیت حقوقی کار رانندگان در مجموعه اسنپ شناسایی شود تا امکان فهم و توصیف کنش های برآمده از آن مقدور گردد. ابتدا بستر تاریخی که در آن بواسطه ی گسترش نظام دانش، شرایط تغییر رویکردهای کلان اقتصادی برای ورود به اقتصاد دیجیتال در ایران کنونی ممکن شد به اختصار عنوان شده است. سپس دیگر مدعای جهان شمول اقتصاد دیجیتال یعنی ماده زدایی، در بستر سرویس حمل و نقل اسنپ برای فهم گستردگی ابعاد این سرویس ارزیابی شده است. پس از تحلیل انتقادی گفتمانِ طبیعی سازِ نقشِ فناوری در این سرویس حمل و نقل پلتفرم محور، ادعای کار انعطاف پذیر را مورد بازنگری قرار داده و سپس مقولات نظری مطرح حول کار انعطاف پذیر را از نگرش های متضاد بررسی کردیم و در نهایت با رویکردی زبانشناسانه جهت نگرش انتقادی را معطوف به چارچوب حقوقی ای که امکان هژمونی کار انعطاف پذیر در بستر آن محقق شده را به تفصیل شرح داده ایم. در نهایت لایه های پنهان گفتمان انعطاف پذیری یا کنش های متبادر از آن در خصوص نیروی کار موسوم به کاربر راننده را ذیل مسائلِ نیازمندِ دقت و حساسیت پژوهش علمی عنوان ساخته-ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 92

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 30 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button