Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

طب پیشگیری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2354
  • دانلود: 

    1338
چکیده: 

هدف: اتیسم (Autism) نوعی اختلال رشدی است که در سه سال اول زندگی کودک ظاهر می شود و بر رشد عادی مغز و تعاملات اجتماعی اثر میگذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازی درمانی گروهی کودک محور بر بهبود مهارت های هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اُتیسم انجام شد. روش ها: جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا 8 سال دارای اختلال اُتیسم و نمونه شامل 10 نفر در دو گروه آزمایش (5 نفر) و کنترل (5 نفر) بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهشی، طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون و ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت مدیریت هیجانZimerman و پرسشنامه مهارت های اجتماعی Elliot و Gersham بود. پس از اجرای پیش آزمون برای، مداخله آزمایشی (بازی درمانی کودک محور) برای گروه آزمایش اجرا و پس آزمون اجرا شد. نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بازی درمانی گروهی کودک محور باعث افزایش معنی دار (001/0>P-Value) مهارت های هیجانی و اجتماعی در مرحله پس-آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بازی درمانی کودک محور باعث بهبود مهارت های هیجانی کودکان اُتیستیک می شود و برای آموزش مهارت های هیجانی و اجتماعی به کودکان اُتیستیک مفید است. بنابراین پیشنهاد می شود متولیان امر نظام سلامت به این مهم توجه نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2354

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1338 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب پیشگیری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    11-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    787
  • دانلود: 

    510
چکیده: 

هدف: مصرف میوه جات و سبزیجات نسبت به میزان توصیه شده پایین می باشد، هدف مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی از طریق همسانان بر میزان مصرف میوه و سبزی در زنان خانه دار بود. روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی زنان خانه دار ساکن شهرک مروارید و شهرک فجر بندرعباس شرکت داشتند. حجم نمونه 65 نفر در گروه مداخله و 65 نفر در گروه کنترل بود. نمونه ها به صورت تصادفی ساده و از روی پرونده های آن ها در مرکز سلامت مستقر در شهرک ها صورت گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه طی دو مرحله (قبل و دو ماه بعد از اجرای مداخله آموزشی) جمع آوری شد. آموزش در مورد اهمیت و فواید مصرف میوه و سبزی از طریق همسانان و به مدت یک ماه در گروه مداخله انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار استنباطی تجزیه وتحلیل شدند. نتایج: قبل از آموزش دو گروه مداخله و کنترل ازنظر متغیرهای موردبررسی اختلاف آماری معنی داری باهم نداشتند، درصورتی که بعد از اجرای مداخله آموزشی منافع و خودکارآمدی نسبت به مصرف میوه و سبزی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار و موانع درک شده کاهش معنی داری یافت (001/0>P-Value). همچنین تعداد واحد میوه و سبزی مصرفی روزانه در گروه مداخله از 73/1 به 20/4 و در گروه کنترل از 96/1 به 16/2 تغییر یافت و اختلاف آماری معنی داری بین آن ها مشاهده شد (001/0>P-Value). نتیجه گیری: با توجه به نتایج آموزش از طریق همسانان موجب افزایش منافع و خودکارآمدی، کاهش موانع و افزایش تعداد واحد میوه و سبزی مصرفی روزانه در زنان خانه دار می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 787

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 510 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب پیشگیری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    20-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    904
  • دانلود: 

    472
چکیده: 

هدف: ویﺮ وس ﻫ ﺮ ﭘ ﺲ ﺳ ﯿ ﻤ ﭙ ﻠ ﮑ ﺲ یک عامل ﺑ ﺴ ﯿ ﺎ ر ﺷ ﺎ یﻊ در ﺑ ﯿ ﻦ بیماری های ﻣ ﻨ ﺘ ﻘ ﻠ ﻪ ﺟ ﻨ ﺴ ﯽ اﺳ ﺖ و می تواند در ﻧ ﻮ زادی ﮐ ﻪ در دوران ﭘ ﯿ ﺶ از ﺗ ﻮ ﻟ ﺪ آلوده شده اﺳ ﺖ ، ﻋ ﻮ ارض ﻣ ﺨ ﺮ ﺑ ﯽ ایﺠ ﺎ د ﮐ ﻨ ﺪ . هدف از این مطالعه شناسایی و بررسی فراوانی ویروس هرپس سیمپلکس تیپ 1 و 2 در زنان باردار مبتلابه کم خونی فقر آهن در شهر بندرعباس به روش Multiplex PCR می باشد. روش ها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی بوده و حجم نمونه شامل 110 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به آزمایشگاه بیمارستان شهیدمحمدی شهر بندرعباس بود. در این بررسی 5 میلی لیتر از خون زنان باردار جهت انجام آزمایش های میکروب شناسی به آزمایشگاه منتقل شد. پس از استخراج DNA تکثیر DNA الگو به روش PCR انجام شد. متغیرهای سن، وضعیت بارداری و غیره موردبررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) تجزیه وتحلیل شدند. نتایج: میانگین سنی افراد موردمطالعه 19/29 سال بود. از این تعداد 10 مورد دارای ویروس هرپس سیمپلکس تیپ 1 و 3 نمونه دارای ویروس هرپس سیمپلکس تیپ 2 بودند. در هیچ کدام از نمونه ها هر دو ویروس به طور همزمان شناسایی نشد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که فراوانی هرپس ویروس در افراد موردمطالعه 81/11 درصد بود که این می تواند. با توجه به روند افزایشی رفتارهای پرخطر و بیماری های منتقله جنسی از قبیل هرپس تناسلی در بین افراد جامعه، آموزش، آگاه سازی و حمایت از مادر باردار و تهیه یک برنامه غربالگری کلینیکی و آزمایشگاهی برای پیشگیری از چنین بیماریهایی پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 904

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 472 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب پیشگیری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    28-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    678
  • دانلود: 

    362
چکیده: 

هدف: پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی استخوان قرار می دهد. هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی مداخله آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر بندرعباس در خصوص پوکی استخوان بود. روش ها: در یک مطالعه مداخله ای از نوع نیمه تجربی 419 نفر از دانش آموزان پایه اول دبیرستان به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. داده های جمع آوری شده وارد نرم افزار آماری SPSS نسخه 19 گردید و از شاخص های آمار توصیفی و آزمون های آماری تی تست و تی-زوجی برای آنالیز داده ها استفاده شد. نتایج: میانگین امتیازات آگاهی و عملکرد در گروه های آزمون و شاهد قبل از آموزش تفاوت معنادار آماری نداشت. پس از آموزش میانگین امتیازات آگاهی و عملکرد گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش معناداری پیدا کرد. (p-value = 0. 001). میانگین نمره عملکرد گروه مداخله از 2/22 در مرحله قبل از مداخله به 79/29 در مرحله بعد از مداخله تغییر یافت و این تفاوت ازنظر آماری معنی دار بود، (p = 0. 028). نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر، مداخله آموزشی به روش مذکور در ارتقا میزان آگاهی و نیز عملکرد دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستانی نسبت به پوکی استخوان تأثیرگذار بوده لذا برنامه ریزی و اجرای این مدل آموزشی در جامعه موردنظر می تواند در پیشگیری از بیماری مذکور در سنین بالاتر موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 678

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب پیشگیری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    36-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    668
  • دانلود: 

    553
چکیده: 

هدف: خوددرمانی در دانشجویان به عنوان افراد تحصیل کرده در جامعه یکی از مسائل مهم بهداشتی-اجتماعی به شمار می رود. بنابراین این پژوهش با هدف سنجش نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به خوددرمانی با دارو صورت گرفت. روش ها: این مطالعه توصیفی مقطعی روی 483 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انجام شد. نمونه ها به صورت ترکیبی، خوشه ای-تصادفی از 4 دانشکده انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد سه قسمتی خوددرمانی جمع آوری گردیدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های کای اسکور، تی-تست و آزمون همبستگی پیرسون تجزیه وتحلیل شدند. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره نگرش و عملکرد دانشجویان به ترتیب 98/9± 53/24 و 61/1± 41/2 بود. تفاوت میانگین نمره نگرش و عملکرد دانشجویان در رشته های تحصیلی مختلف از نظر آماری معنی دار بود. همچنین همبستگی بین دو متغیر نگرش و عملکرد از نظر آماری معنی دار بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج میانگین نمره نگرش و عملکرد دانشجویان در این مطالعه در حد بسیار پایینی بود، ازاین رو تدوین برنامه های آموزشی مناسب در زمینه خوددرمانی موثر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 668

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 553 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب پیشگیری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    44-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1105
  • دانلود: 

    661
چکیده: 

هدف: مصرف موادمخدر، مشروبات الکلی و تماس جنسی غیرمتعارف از جمله رفتارهای پرخطر و آسیب-های اجتماعی جوامع انسانی در عصر نوین می باشد که علاوه بر مشکلات بهداشتی متعدد، بنیان های فرهنگی اجتماعی جوامع را نیز با خطر مواجه می سازد و متأسفانه جوانان پرخطرترین و آسیب پذیرترین گروه ها برای گرایش به این رفتارها می باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسیشیوع این رفتارها در دانشجویان شهرستان رودان انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه های آزاد و پیام نور شهرستان رودان که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. تعداد نمونه 530 بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد. داده ها با نرم-افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج: یافته ها نشان داد شیوع مصرف مواد (مخدر، محرک، صنعتی، سنتی و. . . . ) 5/5 درصد (2/8 درصد پسران و 1/1 درصد در دختران) و مواد دخانی (سیگار، قلیان و تنباکو) 20 درصد (2/24 درصد در پسران و 4/16 درصد در دختران) می باشد. همچنین 5/10 درصد پسران و 9/2 درصد دختران سابقه تماس خارج از روابط زناشویی با جنس مخالف را در یک سال گذشته، تجربه کردند. نتیجه گیری: این مطالعه ضرورت توجه بیشتر بر آسیب های اجتماعی از جمله رفتارهای پرخطر جنسی و مصرف موادمخدر و دخانی در دانشجویان را نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1105

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 661 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب پیشگیری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    53-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1308
  • دانلود: 

    934
چکیده: 

هدف: دانشجویان پرستاری متحمل فشارهای اضافی می شوند. این فشارها تأثیراتی منفی بر سلامت روان دانشجویان می گذارد. این مطالعه با هدف اراﺋ ﻪ ﻳ ﻚ ﻣ ﺮ ورﻛ ﻠ ﻲ از ﭘ ﮋ وﻫ ﺶ ﻫ ﺎ ی اﻧ ﺠ ﺎ م ﺷ ﺪ ه در زﻣ ﻴ ﻨ ﻪ راه کارهای غیر دارویی کاهش اضطراب در دانشجویان پرستاری صورت گرفته است. منابع داده ها: در اﻳ ﻦ ﻣ ﻄ ﺎ ﻟ ﻌ ﻪ ﻣ ﻨ ﺎ ﺑ ﻊ اﻃ ﻼ ﻋ ﺎ ﺗ ﻲ ﻣ ﺨ ﺘ ﻠ ﻔ ﻲ را از ﻗ ﺒ ﻴ ﻞ : ISI، Medline (Pubmed)، medlib، Scopus John Wily, Sciencedirect, Index Medicus و ovidو بین سالهای 1938 تا2016 مورد بررسی قرار داده ایم. نتایج حاصل از این مطالعات با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گفتند. روشهای انتخابی برای مطالعه: در این مطالعات روش های مختلفی از جمله تکنیک تن آرامی، آموزش قاطعیت و غیره مورد ارزیابی قرار گرفته است. پس از جستجوی الکترونیک تعداد 88 مقاله بازیابی شد که 58 مورد از آنها به دلیل عدم تناسب حذف گردیدند. ﺟ ﺴ ﺘ ﺠ ﻮ ﻫ ﺎ ی اﻟ ﻜ ﺘ ﺮ وﻧ ﻴ ﻜ ﻲ ﺑ ﺎ اﺳ ﺘ ﻔ ﺎ ده واژﮔ ﺎ ن ﻛ ﻠ ﻴ ﺪ ی "راهکار-های غیر دارویی"، "اضطراب" و"دانشجویان پرستاری" در ﻋ ﻨ ﺎ وﻳ ﻦ و ﺧ ﻼ ﺻ ﻪ ﻣ ﻘ ﺎ ﻻ ت در Mesh ﺻ ﻮ رت ﭘ ﺬ یرفتند. ترکیب مطالب و نتایج: بررسی نتایج حاکی از تأثیر بسزای روش های غیر دارویی به خصوص آرام سازی ذهنی، آرام سازی عضلانی، برنامه های مدیریت استرس و رایحه درمانی بر کاهش اضطراب دانشجویان پرستاری بود. نتیجه گیری: تنیدگی یک دانشجوی پرستاری بر بازده کل سیستم و کیفیت مراقبت اثر می گذارد بنابراین به مسئولین آموزشی و مربیان توصیه می شود که دانشجویان مضطرب را شناسایی و از روش های مناسب در جهت بهبود وضعیت آنان استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1308

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 934 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب پیشگیری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    65-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1376
  • دانلود: 

    583
چکیده: 

هدف: آلودگی خاک ها و محیط های آبی با فلزات سنگین یک مشکل جدی و در حال گسترش است. ورود فلزات سنگین از طریق فعالیت های انسانی باعث آلودگی بسیاری از خاک ها شده است همچنین آلودگی برنج به فلزات سنگین و ورود آن به زنجیره غذایی می تواند اثرات مخربی بر سلامت انسان به همراه داشته باشد، هدف از این پژوهش بررسی محتوای فلزات سنگین در برنج های وارداتی هندی، پاکستانی و ایرانی بود. روش ها: این مطالعه مقطعی-تحلیلی در سال 1395-1394 بر روی150 نمونه از برنج های مصرفی استان هرمزگان به روش تصادفی انجام شد. سنجش فلزات سنگین با استفاده از روش خاکسترسازی خشک و دستگاه طیف سنجی اتمی انجام شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی تجزیه وتحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد میزان آلودگی برنج به فلزات سنگین وارد شده از کشورهای هندوستان و پاکستان و همچنین برنج های ایرانی مطابق با استاندارد ملی ایران در حد قابل قبول است. غلظت فلزات سرب، آرسنیک و کادمیوم در کل نمونه ها به ترتیب برابر 051/0، 075/0 و 019/0 میلی گرم در کیلوگرم بود. نتیجه گیری: نتایج بیانگر آن است که میزان آلودگی به انواع فلزات سنگین در حد قابل قبول است و تفاوت اندک در مقدار فلزات سنگین احتمالا به عوامل متعددی چون وضعیت جغرافیایی منطقه کشت، ویژگی خاک، وضعیت صنعتی منطقه و. . . بستگی دارد. لذا پیشنهاد میگردد اندازه گیری دوره ای فلزات سنگین در خصوص ایجاد سیستم عملیاتی مناسب جهت تحقق امنیت غذایی و ترغیب کشاورزی ارگانیک صورت پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1376

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 583 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0