مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

796
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

558
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر مداخله آموزشی از طریق همسانان بر میزان مصرف میوه و سبزی در زنان خانه دار

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 19

چکیده

 هدف: مصرف میوه جات و سبزیجات نسبت به میزان توصیه شده پایین می باشد, هدف مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی از طریق همسانان بر میزان مصرف میوه و سبزی در زنان خانه دار بود. روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی زنان خانه دار ساکن شهرک مروارید و شهرک فجر بندرعباس شرکت داشتند. حجم نمونه 65 نفر در گروه مداخله و 65 نفر در گروه کنترل بود. نمونه ها به صورت تصادفی ساده و از روی پرونده های آن ها در مرکز سلامت مستقر در شهرک ها صورت گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه طی دو مرحله (قبل و دو ماه بعد از اجرای مداخله آموزشی) جمع آوری شد. آموزش در مورد اهمیت و فواید مصرف میوه و سبزی از طریق همسانان و به مدت یک ماه در گروه مداخله انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار استنباطی تجزیه وتحلیل شدند. نتایج: قبل از آموزش دو گروه مداخله و کنترل ازنظر متغیرهای موردبررسی اختلاف آماری معنی داری باهم نداشتند, درصورتی که بعد از اجرای مداخله آموزشی منافع و خودکارآمدی نسبت به مصرف میوه و سبزی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار و موانع درک شده کاهش معنی داری یافت (001/0>P-Value). همچنین تعداد واحد میوه و سبزی مصرفی روزانه در گروه مداخله از 73/1 به 20/4 و در گروه کنترل از 96/1 به 16/2 تغییر یافت و اختلاف آماری معنی داری بین آن ها مشاهده شد (001/0>P-Value). نتیجه گیری: با توجه به نتایج آموزش از طریق همسانان موجب افزایش منافع و خودکارآمدی, کاهش موانع و افزایش تعداد واحد میوه و سبزی مصرفی روزانه در زنان خانه دار می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیبانی، رویا، حسینی، زهرا، داوودی، سیدحسین، آقاملایی، تیمور، و قنبرنژاد، امین. (1397). تأثیر مداخله آموزشی از طریق همسانان بر میزان مصرف میوه و سبزی در زنان خانه دار. طب پیشگیری، 5(2 )، 11-19. SID. https://sid.ir/paper/261548/fa

    Vancouver: کپی

    شیبانی رویا، حسینی زهرا، داوودی سیدحسین، آقاملایی تیمور، قنبرنژاد امین. تأثیر مداخله آموزشی از طریق همسانان بر میزان مصرف میوه و سبزی در زنان خانه دار. طب پیشگیری[Internet]. 1397؛5(2 ):11-19. Available from: https://sid.ir/paper/261548/fa

    IEEE: کپی

    رویا شیبانی، زهرا حسینی، سیدحسین داوودی، تیمور آقاملایی، و امین قنبرنژاد، “تأثیر مداخله آموزشی از طریق همسانان بر میزان مصرف میوه و سبزی در زنان خانه دار،” طب پیشگیری، vol. 5، no. 2 ، pp. 11–19، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261548/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button