1مقدمه: تدریس در علوم پزشکی با چالش های متفاوتی همراه است یکی از این چالش ها، انتخاب رویکرد مدیریت کلاس درس با توجه به تنوع در رشته ها، ماهیت متفاوت آنها، تفاوت در بهره هوشی دانشجویان رشته های مختلف و ماهیت تئوری- عملی واحدهای درسی می باشد. با توجه به تنوع مدیریت در تئوری رفتاری رهبری به نظر می رسد می توان این چالش را مدیریت نمود. هدف مطالعه حاضر تبیین نقش تئوری رفتاری رهبری در مدیریت کلاس درس علوم پزشکی می باشد.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مروری روایتی است که با جستجوی کلید واژگان اصلی به زبان فارسی از جمله مدیریت کلاس درس، نقش معلم، تدریس در بالین، تئوری رفتاری رهبری، و علوم پزشکی و همچنین کلید واژگان انگلیسی Clinical Teaching, Teacher Role, Leadership Behavioral system , Education, Classroom Management , در پایگاههای دادهای PubMed, Google Scholar, Science Direct, Ovid, Wiley, Web of Science, Magiran and SIDs, و در مجلات داخلی و خارجی در بازه زمانی سال های 2000 تا 2023 انجام شده است.
یافته ها: 10 مطالعه مرتبط به صورت عمیق و کیفی بررسی شدند. به طور کلی نتایج مطالعات بررسی شده نشان داد که تحقق اهداف آموزشی مستلزم توجه به تغییر و بکارگیری سبک مدیریتی کارآ و اثربخش در اداره کلاس درس و تدوین کوریکولوم است. وجود تنوع در تئوری رفتاری رهبری؛ باعث انعطاف پذیری در انتخاب رویکرد مدیریت کلاس درس با توجه به ماهیت رشته ها، تئوری و عملی بودن واحد درسی، سطح بلوغ دانشجویان و ویژگی های کلاس درس می شود.
نتیجه گیری: به نظر می رسد که آشنایی مدرسان علوم پزشکی با رویکردهای مختلف تئوری رفتاری رهبری جهت مدیریت کلاس درس یک ضرورت است.