مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

283
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخله ی هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نارساخوان پایه ی سوم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 98

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله ی هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نارساخوان در شهر همدان انجام شده است. این پژوهش, یک مطالعه ی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش, دانش آموزان نارساخوان پایه ی سوم ابتدایی بودند. برای انتخاب آزمودنی ها از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد, به طوری که در این پژوهش 30 دانش آموز نارساخوان پایه ی سوم ابتدایی شرکت داشتند. آزمودنی ها به روش تصادفی ساده به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند و در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی, برنامه ی مداخله هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله را در 12 جلسه دریافت کرد, در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزار استفاده شده در این پژوهش آزمون خواندن و نارساخوانی کرمی نوری و مرادی (1384) و پرسشنامه ی خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2001) بود. اطلاعات جمع آوری شده از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله بعد از مداخله, میانگین نمرات عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی گروه آزمایش پس از مداخله به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود. برنامه ی آموزشی مداخله ی هدفمند خواندن باعث بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نارساخوان شد. بنابراین, توجه به متغیرهایی از جمله عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی ضروری است و برنامه ریزی برای ارائه مداخله ی هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله به این دانش آموزان اهمیت خاصی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتحی، داوود، فرامرزی، سالار، افتخارصعادی، زهرا، نادری، فرح، و زرگر، یداله. (1397). اثربخشی مداخله ی هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نارساخوان پایه ی سوم ابتدایی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 9(3 )، 87-98. SID. https://sid.ir/paper/262556/fa

    Vancouver: کپی

    فتحی داوود، فرامرزی سالار، افتخارصعادی زهرا، نادری فرح، زرگر یداله. اثربخشی مداخله ی هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نارساخوان پایه ی سوم ابتدایی. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1397؛9(3 ):87-98. Available from: https://sid.ir/paper/262556/fa

    IEEE: کپی

    داوود فتحی، سالار فرامرزی، زهرا افتخارصعادی، فرح نادری، و یداله زرگر، “اثربخشی مداخله ی هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نارساخوان پایه ی سوم ابتدایی،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 9، no. 3 ، pp. 87–98، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262556/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button