بررسی دقیق آثار حماسی در هر دوره ای، به شناخت بیشتر و بهتر آن آثار در ادبیات فارسی می انجامد. در این تحقیق و مقاله بر آنیم که این داستان حماسی بعد فردوسی را از دیدگاه زیبایی های ادبی به ویژه صور خیال که به کمک آن می توان بسیاری از نکات پنهان و جزئی آثار ادبی آشکار کرد. البته چهارچوب نظری این تحقیق برگرفته از کتاب «صور خیال در شعر فارسی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی» و «متون منظوم پهلوانی، دکتر سجاد آیدنلو» می باشد. باید توجه داشت که در چنین داستان هایی شاعر، با حفظ اصل داستان و روایت و انتقال آن به نسل های بعدی، هم چنین علاوه بر عواطف واحساسات. می کوشد تا توصیف و صور خیال که بیانگر میزان قدرت و هنر شاعر در سرودن شعر است را به صفحه ی ظهور برساند. آن چه که در این تحقیق و پژوهش بررسی می کنیم جنبه های توصیفی و تحلیلی در دو محور عمودی و افقی داستان و اشعار با ذکر نمونه هایی کوتاه که موجب اطاله ی کلام نشود. توصیف و نقش صور خیال در حماسه از جمله اغراق، تشبیه، استعاره و کنایه که بیشتر در خور توجه است. هر چند که در آثار و اشعار حماسی اغراق بیشتر به چشم می آید اما تشبیه و استعاره و کنایه و. . . . نیز خالی از لطف نیستند.