Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    5-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    714
  • دانلود: 

    654
چکیده: 

عجزِ زبانی و میلِ ارتباط، هردو باهم در دنیایِ رو به زوال آخر بازی به چشم می خورند. دنیایی که شخصیت های آن در تلاش برای مبارزه با سکوتِ مطلق و حفظِ حتی کوچک ترین تبادلِ کلامی هستند. همانطور که آشفتگی کلام شخصیت ها نمایانگر آن است، بدلیل ناتوانی در ارتباط درونی، آن ها به ارتباط بیرونی روی می آورند که طبیعتا نیازمند حضور یک مخاطب می باشد. بنابراین هر مکالمه ای نوعی دوگانگی می طلبد و همین دوگانگی گاهی به خشونت های کلامی و فیزیکی در ارتباط منجر می شود تا نهایتاً گفتار را در بی معنایی و سکوت فرو بَرَد. این مقاله به بررسی مکانیسم های زبانی ای می پردازد که در ایجادِ عدم ارتباط کلامی در آخر بازی نقش بسزایی دارند. بدلیل فقر زبانی, در اکثر موارد این عدم ارتباط است که بر شوقِ ارتباط چیره می شود و این تنش بین ارتباط و عدم ارتباط, تا پایان نمایش استمرار دارد. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 714

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 654 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    21-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1061
  • دانلود: 

    272
چکیده: 

از آغاز، دو تکنیک زیرنویس و دوبلاژ برای برگرداندن فیلم از زبانی به زبان دیگر مورد استفاده قرار می گرفته است. در امر زیرنویس، معمولا شاخه ای از مطالعات ترجمه ی مقصدگرا(سیبلیست)، به ویژه دو نظریه ی کارکردگرایی و اسکوپوس که به کارکرد بیشتر از ساختار اهمیت می دهند، استفاده می شود. ولی متاسفانه تکنیک زیرنویس هنوز در ایران شناخته شده نیست. در این پژوهش، برای اینکه بتوانیم کیفیت زیرنویس فیلم ها را ارزیابی کنیم و راه حل های مناسب را جهت بهبود کیفیت زیرنویس بیابیم، به تحلیل زیرنویس فارسیِ فیلمِ فرانسویِ کلاس می پردازیم. در میان معیارهای تعیین کننده ی کیفیت زیرنویس، هماهنگ سازیِ سه عنصرِ تصویر، صدا و کلام، اختصار، وضوح و سادگیِ ساختارِ جملات، مهم ترین معیارها به نظر می رسند. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1061

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 272 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کمالی محمدجواد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    47-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    698
  • دانلود: 

    94
چکیده: 

سفرنامه شرح وقایعی است که سیاح در مسیری طی شده، خود مستقیماً شاهد آن بوده است. پی یر لوتی، نویسنده ی رمانتیک و سیاح مشهور فرانسوی، در اثری برجسته به نام به سوی اصفهان (1904)، مشاهدات خود را از سفر سه ماهه اش از خلیج فارس تا دریای خزر در اختیار ما گذاشته است. با مطالعه ی این سفرنامه ی می توان گام به گام سیاح فرانسوی را در سفر کوتاه به ایران همراهی کرد. این تحقیق تصویری را برای ما آشکار می کند که پی یر لوتی از ایران و ایرانیان ابتدایِ قرن بیستم ارائه کرده است و این واقعیت را مشخص می سازد که مجموعه ی اطلاعاتی را که نویسنده در اختیار خواننده می گذارد، چندان بر پایه ی داده های علمی و روش های متدولوژیک استوار نیست. لوتی همه ی وقایع سفر را در آنچه خود می خواهد ببیند، خلاصه می کند. او با اینکه موفق می شود دوگانگی فرهنگی و اجتماعی را که رفته رفته در ایران شکل می گیرد مشاهده کند، بیشتر به ذهنیات خود می پردازد؛ حتی آن هنگام که می کوشد به شرح برخی وقایع عینی بپردازد. لذا او همواره در صدد است که بر پایه ی مشاهدات گذرا به ایده هایی کلی دست یابد و از خواننده می خواهد که در خوشی ها و رنج های سفر با او سهیم شود. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 698

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 94 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    69-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    479
  • دانلود: 

    139
چکیده: 

در مطالعه ی حاضر ضمن بررسی مفهوم لف در نمایش های کوتاه طنز و معاصر فرانسوی، در جستجوی پاسخ به این پرسش بوده ایم که آیا می توان بخشی از عدم توانایی در درک کامل این گونه نمایش های فکاهی نزد کاربران غیرفرانسوی زبان فرانسه را به وجود لفافات نسبت داد؛ و نیز اینکه کارکردهای گفتمانی متفاوتی که لف پردازی دارد، کدامند. این مساله به ویژه در نمایش های طنز و کوتاه گاد الماله و جمال دوبوز-بازیگران، طنر پردازان و فکاهه گویان الجزیره و مراکشی تبار فرانسوی مطرح شده است. همچنین به بررسی این موضوع پرداخته ایم که لفافات چگونه در این گونه ی نمایشی ظاهر شده و اغلب در کدامیک از گروه ها نظیر "پیش فرض ها"، " مفاهیم تلویحی" و غیره قرار می گیرند. در ادامه به نقش این گونه ی نمایشی در کلاس های آموزش زبان فرانسه با توجه به رویکرد کنشی اشاره کرده ایم. این تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و گردآوری اطلاعات درآن از راه شناخت واقعیت های زبانی با تمرکز بر داده ها، مشاهده ی نمایش نامه ها و مطالعه کتاب صورت گرفته است. این تحقیق نشان می دهد که فرایندهای استخراج مفاهیم ضمنی از دل گفتمان فکاهی نه تنها نیازمند در اختیار داشتن ساختارهای زبانی که خواستار کسب توانش های دایره المعارفی و فرازبانی است و در اختیار نداشتن آن موجب عدم درک صحیح و کامل و در نتیجه بی تفاوتی به مفاهیم ضمنی مولد طنز، می شود. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 479

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 139 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

معتمدی لادن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    87-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    599
  • دانلود: 

    58
چکیده: 

آنی ارنو نویسنده ای برخواسته از طبقات محروم اجتماعی است. او که در دوران کودکی و نوجوانی طعم تلخ محرومیت را با تمام وجود احساس کرده است، بارها در آثارش به تجزیه و تحلیل طبقات اجتماعی می پردازد و به عنوان مصداق مورد مطالعه، شخص خود را مد نظر قرار می دهد. او جامعه را مشاهده می کند. مناسک و آداب، باورها و ارزش هایی را که در طی ارتقاء طبقه اجتماعی اش از جامعه روستایی به جامعه پاریسی و در محیط های مختلف با آنها روبرو شده است، از نظر می گذراند. تجزیه و تحلیل های ارنو به ویژه متمرکز بر ساختار جغرافیایی این محیط ها یعنی مکان زادگاه و مکان هایی است که بعد ها برای تحقق آرزوی ارتقاء اجتماعی خود به آنها وارد می شود. ارنو، بعد از تجزیه و تحلیل دو واقعیت اجتماعی یعنی طبقه ای که درآن به دنیا آمده و طبقه اجتماعی که آرزو دارد به آن متعلق باشد، ارتباطات تنگاتنگ بین مکان فیزیکی و طرز تفکرافراد را به تصویر می کشد. در مقاله حاضر سعی بر آن داشته ایم تا نشان دهیم چگونه تغییر مکان باعث تغییر دیدگاه فرد می شود، تغییر دیدگاهی که در ارتباطی تنگاتنگ با جایگاه اجتماعی فرد در جامعه است. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 599

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 58 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

تقوی فردود زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    103-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    803
  • دانلود: 

    152
چکیده: 

عناصر فضایی موجود در شعر آپولینر و سپانلو، ذهن نگارنده ی مقاله را به تصویر شاعرانه ی فضا در شعر این دو شاعر معطوف داشته است. به منظور ارائه ی کاری روشمند، بررسی فضا رویکرد خاص خود را می طلبد. لذا نقد جغرافیایی را، که گرایش اصلی آن مطالعه ی فضای جغرافیایی است، شیوه بررسی خود قرار داده ایم. این روش متمایل به مفاهیم جدیدی از جمله: مضمون جغرافیایی، روانکاوی جغرافیایی و ساختارگرایی جغرافیایی است. مضمون جغرافیایی، آنجا که به بررسی روابط فضای انسانی و ادبیات می پردازد، ارتباط خود را با نقد جغرافیایی یافته، ما را بر آن داشته تا تشابهات و تفاوت های مربوط به فضا را میان شاعران، مورد بررسی قرار دهیم. چنین مطالعه ای، سهم شاعران را در فرآیندهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، ادبی و زیبایی شناسی تصریح می سازد. بعلاوه، تعمق در روابط صوری، ما را به سوی کشف نظامی از روابط که تصویر فضا از آن جاری است، سوق داده است. بدین سان، در باب بازنمود فضا، به نوعی همسویی ویژه بین صورت و محتوا در شعر آپولینر و سپانلو دست یافته ایم. همچنین دریافته ایم که از طریق مطالعه ی فضا به عنوان شیئی پویا، فضایی از نشانه های جغرافیایی و ادبی ایجاد می گردد. از دیگر سو، از آنجا که مقاله ی حاضر بر روی فضایی آکنده از تصاویر و نمادهای ادبی متمرکز است، نقد جغرافیایی را در ارتباط با روانکاوی جغرافیایی قرار داده ایم. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 803

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 152 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    125-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    785
  • دانلود: 

    127
چکیده: 

در هر یادگیری و آموزش زبان بیگانه، سوالی که به ذهن متبادر می شود بکارگیری یا عدم استفاده از زبان مادری است. نظرات متخصصین در این خصوص متفاوت است، برخی این روش را مضر ومخرب می دانند، سایرین همواره از آن دفاع کرده، آن را مبرهن و حتی اساسی بیان می کنند. موضع گیری مدرس در اینجا اهمیت فراوانی دارد چرا که این موضع گیری می تواند رویکردهای آموزشی زبان آموزان را تغییر دهد و یادگیری آن ها را تسهیل یا با مشکل مواجه کند: تسهیل با یافتن نقاط مشترک و تعامل میان زبان مادری و زبان بیگانه. اما تاکید بیش از حد بر زبان مادری می تواند زبان بیگانه را کاملا به حاشیه براند. هدف این تحقیق شفاف سازی این مسئله در آموزش زبان، با بررسی نقاط قوت و ضعف استفاده از زبان مادری در کلاس زبان فرانسه با مخاطبان فارسی زبان است. پس از ارایه تحلیل های مختلف، مثال ها و پرسشنامه (پاسخ داده شده توسط مدرسین زبان فرانسه درموسسه های ایران) این کار را تکمیل می کند تا به این پرسش که "چه هنگام و در چه موقعیتی از یادگیری و آموزش زبان بیگانه می بایست از زبان مادری استفاده و از بکارگیری آن صرفنظر کرد؟ " پاسخ داده شود. متن کامل مقاله های این شماره به زبان فرانسه می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقالات به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 785

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 127 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0