Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    13-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    682
  • دانلود: 

    708
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های رفتار مدیریتی به منظور ارائه مدل برای نظام آموزش عالی ایران، از نوع کیفی و به روش نظریه داده بنیاد-رویکرد عینی گرایی اشتراوس و کربین با بهره گیری از منطق پارادایمی انجام گرفت. با استفاده از روش نمونه گیری نظری، مشارکت کنندگان در پژوهش شامل 38 نفر از روسا و معاونین دانشگاه های کشور؛ اعم از دولتی، آزاد، پیام نور، فرهنگیان و غیرانتفاعی که در ارتباط با موضوع پژوهش صاحب نظر بودند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته داده ها جمع آوری و اشباع نظری حاصل گردید. ساختار اصلی تحلیل داده ها بر مبنای سه شیوه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود. ابتدا داده های حاصل از مصاحبه های نیمه ساختار یافته مورد تحلیل قرار گرفت و مفاهیم جزیی از داده ها استخراج شد. بر اساس مفاهیم جزیی، 160 مفهوم کلی شکل گرفت و بر اساس مفاهیم کلی 20 مقوله فرعی ایجاد شد. پس از بازنگری مفاهیم جزیی، مفاهیم کلی و مقوله های فرعی، ارتباط آن ها با مقوله های اصلی مشخص گردید. جهت یکپارچه سازی مولفه ها، از تکنیک استفاده از نمودار، بهره گیری و مدل رفتار مدیریتی در نظام آموزش عالی ایران تدوین شد. نتایج نشان داد که ایجاد یک جریان طبیعی و سالم از تئوری، تحقیق و عمل در ارتباط با مفاهیم و مقوله های رفتار مدیریتی، می تواند در بازاندیشی، بازسازی و بازآفرینی مجدد این مولفه ها به مدیران کمک نماید و افزایش بازده فردی، گروهی، سازمانی و اجتماعی را در پی داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 682

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 708 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    39-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    848
  • دانلود: 

    668
چکیده: 

هدف کلی این پژوهش بررسی نقش میانجی عدالت سازمانی در رابطه بین ادراک از فضای سیاسی سازمان با تمایل به ترک شغلی و عملکرد شغلی در میان کارکنان آموزش و پرورش شهرستان شبستر می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهر شبستر می باشد. که طبق آمار آموزش و پرورش شهر شبستر تعداد کل کارکنان 1046 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این تحقیق نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد و حجم نمونه آماری با در نظر گرفتن جدول نمونه گیری و فرمول کوکران 205 نفر در نظر گرفته شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، ادراک از سیاست سازمانی کاکمار و کارلسون (1997)، ترک شغلی میلر (1979) و عملکرد شغلی پاترسون (1990) استفاده شد. که روایی پرسشنامه ها از طریق روایی صوری و محتوایی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب عدالت سازمانی 80/0، ادراک از سیاست سازمانی 85/0، عملکرد شغلی 74/0، ترک شغلی 82/0 مورد تایید قرار گرفته است. روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی با استفاده از مدل معادلات ساختاری تعیین شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین فضای سیاسی با عدالت سازمانی و عملکرد شغلی رابطه منفی معنی دار وجود دارد. از طرفی نتایج پژوهش نشان داد که بین فضای سیاسی و ترک شغلی رابطه مثبت و معنی وجود دارد. شدت این همبستگی دو به دو از 46/0 تا 61/0 در نوسان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 848

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 668 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    61-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1352
  • دانلود: 

    1313
چکیده: 

هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه برنامه ریزی استراتژیک و بهره وری سازمانی شهرداری منطقه یک تهران است. این پژوهش بر اساس هدف، از نوع کاربردی و از حیث ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری آن کارشناسان منطقه یک شهرداری تهران به تعداد 58 نفر می باشند. در این پژوهش با توجه به محدود بودن جامعه، پرسشنامه بین همه افراد جامعه یعنی همه 58 نفر توزیع شد و اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری و از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد برنامه ریزی استراتژیک شامل برنامه ریزی منابع انسانی، برنامه های مربیگری، برنامه های سنجش و برنامه های آموزش استراتژیک بر بهره وری سازمانی تاثیر معنی داری دارد. هم چنین برنامه های سنجش، بیشترین ضریب و برنامه های آموزش استراتژیک، کمترین ضریب تاثیر را دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1313 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    89-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    795
  • دانلود: 

    616
چکیده: 

هدف پژوهش بررسی تاثیر ارزش های دانشجو، شایستگی تحصیلی و تعهد حرفه ای دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز بود. روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه تحقیق شامل 357 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز بود، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس های ارزش های دانشجو، شایستگی تحصیلی و تعهد حرفه ای بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آن ها، بین نمونه توزیع و داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که ارزش های دانشجویان تاثیر مثبت و معناداری بر شایستگی تحصیلی آنان دارد اما تاثیر معناداری بر تعهد حرفه ای مشاهده نگردید. همچنین شایستگی تحصیلی تاثیر مثبت و معناداری بر تعهد حرفه آنان داردکه بیانگر آن است که بین ارزش های دانشجویان با تعهد حرفه ای آنان به صورت غیرمستقیم با واسطه شایستگی تحصیلی آنان ارتباط وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 795

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 616 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    109-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    752
  • دانلود: 

    595
چکیده: 

مشخص شده است که استعداد یادگیرندگان با نوع مداخله آموزشی تعامل دارد و بر آموزش و پیامدهای آن موثر است. به همین دلیل پژوهش حاضر تعامل توانایی استدلال یادگیرنده با دو شیوه آموزش، یعنی شیوه های استدلالی و تجربی را در تاثیر بر واکنش به ارزشیابی آموزش و اثربخشی پس از آموزش مورد بررسی قرار داد. این پژوهش برمبنای هدف کاربردی و از نوع شبه آزمایشی بود. نمونه پژوهش شامل 48 نفر از دانشجویان روان شناسی صنعتی و مدیریت بودند که بر اساس توانایی استدلال(بالا و پایین) و دو نوع شیوه ی آموزش(شیوه استدلالی و شیوه تجربی)، در چهار گروه قرار گرفتند. شرکت کنندگان پس از دریافت مداخله های آموزشی، به ابزارهای پژوهش که عبارت بودند از مقیاس واکنش به آموزش و اثربخشی پس از آموزش پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس نشان داد که میانگین واکنش به آموزش و اثربخشی آموزش در شیوه استدلالی آموزش و همچنین در توانایی استدلال بالا، بالاتر است. همچنین، تعامل بین توانایی استدلال با دو نوع مداخله آموزشی برای واکنش و اثربخشی آموزشی وجود دارد. بر مبنای یافته های پژوهش توصیه گردید که آموزش با توجه به توانایی ها و استعدادها و مثلا بر اساس توانایی استدلال ارائه گردد تا واکنش بهتر به آن ایجاد شود و اثربخشی آن نیز افزایش یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 752

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 595 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    127-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    441
  • دانلود: 

    697
چکیده: 

هدف اصلی این پژوهش شناسایی ویژگی های برجسته نظریه های انگیزه کارآفرینی و خرد مدیریتی و وارد نمودن آنها در مراحل الگوی مدیریت آموزش کارآفرینی (MEEM) برای دانشجویان مقطع کاردانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در تهران بود. روش این پژوهش آمیخته بود که در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی از روش نیمه آزمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل 9040 دانشجوی درس کارآفرینی در مقطع کاردانی در مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران بود. نمونه آماری در بخش کیفی شامل 7 نفر از خبرگان و مدرسان درس کارآفرینی و در بخش کمی 125 نفر دانشجو بود که با نمونه گیری تصادفی ساده برای اجرای طرح شبه آزمایشی چهارگروهی سولومون انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش کیفی و پرسشنامه های خرد مدیریتی و انگیزه کارآفرینی در بخش کمی بود که پس از بررسی و تایید روایی و پایایی آن ها مورد استفاده قرار گرفت. از آزمون های تی استیودنت یک نمونه ای، زوجی و دو نمونه ای مستقل، آزمون آنالیز واریانس و نیز از نرم افزار R برای تحلیل داده ها استفاده شد. در نتیجه، رابطه مثبت و معنادار میان کاربرد شناسه های آن دو نظریه در الگوی مدیریت آموزش درس کارآفرینی با خرد مدیریتی و انگیزه کارآفرینی دانشجویان مشخص گردید. در نتیجه هم نهشت شناسه های کارآفرینی و شناسه های خرد مدیریتی در مراحل الگوی مدیریت آموزش کارآفرینی در سطح معنادار بسیار بالایی در مقایسه با آموزش موجود انگیزه کارآفرینی و خرد مدیریتی دانشجویان را ارتقاء بخشید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 441

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 697 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    159-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1932
  • دانلود: 

    1299
چکیده: 

پژوهش حاضر باهدف واکاوی تجربه راهبران آموزشی از اجرای الگوهای نظارت آموزشی معلم-محور در مدارس ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش به شیوه کیفی و با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان بالقوه شامل راهبران آموزشی استان آذربایجان غربی بود که با روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به نقطه اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از یک پروتکل مصاحبه نیمه ساختمند جمع آوری گردید. محاسبه اعتبار و روایی داده ها با استفاده از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش انجام گرفت. داده ها پس از پیاده سازی به شکل استقرایی و با شیوه ی کدگذاری نظری بررسی شدند. یافته های به دست آمده از واکاوی تجربه راهبران در چهار مقوله 1) محیط نظارتی رابطه مدار و اعتماد محور 2) نظارت مبتنی بر بهبود تدریس 3) نظارت مبتنی بر کاراندیشی 4) نظارت مبتنی بر خودتاملی و همچنین چالش های تجربه راهبران در پنج مقوله 1) افق دید متفاوت معلمان و راهبران 2) ضعف دانش و مهارت تدریس معلمان 3) جامعه شناسی محیط نظارت 4) قضاوت و ارزیابی چندجانبه 5) فقدان دانش و مهارت برنامه ریزی درسی دسته بندی شد. واکاوی تجربه راهبران آموزشی از اجرای الگوی نظارت و راهنمایی کلاس درس محور نشان داد که در این الگو، راهبران آموزشی از ارتباط با معلمان تاثیر می پذیرند و قادرند تاثیرات مختلفی نیز بر آنها داشته باشند. براین اساس می توان از تجارب آنان جهت حل مسائل و مشکلات معلمان و خود راهبران آموزشی بهره گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1932

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1299 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    185-201
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3457
  • دانلود: 

    1789
چکیده: 

این پژوهش با هدف تعیین تاثیر رسانه های آموزشی بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان دوره ی متوسطه دوم بخش قره چای انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و از لحاظ روش، نیمه آزمایشی می باشد که در آن از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 284 نفر از دانش آموزان دوره ی متوسطه دوم بخش قره چای شهرستان خنداب در سال تحصیلی 98-97 بود. نمونه آماری ما تعداد 60 نفر از دانش آموزان دوره ی متوسطه دوم بخش قره چای شهرستان خنداب در سال تحصیلی 98-97 بود که به صورت غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شده اند. از بین کلاس های نمونه آماری که شامل 3 کلاس20 نفره بودند. داده های پژوهش با ابزارهای پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس و آزمون پیشرفت تحصیلی جمع آوری شد. روایی پرسشنامه ها از طریق روایی صوری و محتوایی؛ و پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای میزان خلاقیت کل، مقیاس سیالی، مقیاس انعطاف پذیری، ابتکار و بسط به ترتیب نتایج 87%، 87%، 81/0، 37% و 70% گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی، از گزارش فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد بین نمرات خلاقیت و مولفه های آن در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد و همچنین بین نمرات پیشرفت تحصیلی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد. لذا براین اساس می توان از فناوری نوین و آموزش الکترونیکی جهت رشد خلاقیت و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3457

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1789 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    203-230
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    449
  • دانلود: 

    647
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسی امکان فنی و عملیاتی برگزاری کلاس درس در خانه با فناوری های نوین آموزشی با هدف مقابله با تعطیلات اضطراری مدارس استان خوزستان از دیدگاه کارشناسان در سال تحصیلی 97-96 انجام شده است. نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل همه کارشناسان واحد فناوری اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان و نواحی چهارگانه شهر اهواز است. نظر به اینکه کل جامعه آماری 15 نفر می باشد، کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها ابتدا مصاحبه هایی به شیوه هدفمند با این کارشناسان انجام و سپس با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبه ها، پرسشنامه اولیه ساخته شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش الفای کرونباخ استفاده شد که برابر با 95/0 بود. همچنین، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط پنج تن از متخصصان علوم تربیتی ارزیابی و مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی کیو انجام شد. در مجموع 5 عامل برای ابعاد فنی و عملیاتی امکان برگزاری کلاس درس در خانه شناخته شد که شامل عامل اول؛ زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری، عامل دوم؛ فرهنگ و محیطی، عامل سوم؛ دوره های آموزشی، عامل چهارم؛ منابع مالی و تجهیزات، عامل پنجم؛ نیروی انسانی بودند، که در نهایت پیشنهادات کاربردی در هر بعد ارایه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 449

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 647 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دراج پیمان | خلخالی علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    231-254
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    962
  • دانلود: 

    866
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف استخراج سازه های بنیادی برای عارضه یابی سازمانی مدارس انجام شد. ماهیت این پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری مبتنی بر تجربه زیسته مدیران مدارس بود. مشارکت کنندگان در این پژوهش 9 نفر از مدیران مدارس با سابقه و تجربه کافی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و با لحاظ اشباع نظری از بین مدیران موفق سرتاسر کشور دعوت به همکاری شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق استفاده شد. مصاحبه ها (30 تا 45 دقیقه) شامل یک سوال بازپاسخ در زمینه تجارب مدیران درباره مشکلات مدیریتی مدارس بودند. تحلیل داده ها براساس روش تحلیل مضمون انجام شد. براساس تحلیل داده ها 29 زیردرونمایه استخراج شد که در 9کدگزینشی اصلی شامل عارضه های محیطی (جامعه و فرهنگ، خانواده) عارضه های ساختاری (قوانین، منابع، تکنولوژی)، عارضه های عملکردی(آموزشی، تحصیلی) و عارضه های فردی و گروهی (مدیران، معلمان ودانش آموزان) طبقه بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که از این سازه های بنیادی که مبتنی بر تجربه زیسته مدیران استخراج شده اند، می توان برای طراحی مدل عارضه یابی سازمانی مدارس استفاده کرد. بدون تردید کاربست این سازه های عارضه یابی و مدل های انشعابی احتمالی از آنها، بخش مهمی از هر مداخله موثر برای تحول در سیستم مدیریتی و سازمانی مدارس محسوب می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 962

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 866 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    255-288
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    587
  • دانلود: 

    755
چکیده: 

تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه میان فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گری هوش رقابتی انجام گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی، پیمایشی و همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق کارکنان بانکهای شهرستان کاشمر می باشد. روش جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ای شامل 48 سوال می باشد و متشکل از سه پرسشنامه استاندارد فراموشی سازمانی هدفمند، چابکی سازمانی و هوش رقابتی می باشد. روش آماری به کارگرفته شده در این تحقیق روش معادلات ساختاری است. در الگو و مدل مفهومی این پژوهش ابعاد فراموشی سازمانی هدفمند شامل دو بعد یادگیری زدایی و اجتناب از عادتهای بد؛ ابعاد چابکی سازمانی شامل پاسخگویی، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت؛ و ابعاد هوش رقابتی شامل فرصت های بازار، تهدیدات رقبا، ریسکهای رقابتی، مفروضات محوری و آسیب پذیری کلیدی است. در این پژوهش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart-plsانجام گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین چهار مورد از مولفه های هوش رقابتی (فرصتهای بازار، ریسک های رقابتی، مفروضات محوری، آسیب پذیری کلیدی) رابطه بین فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی را تعدیل می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 587

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 755 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

یاسینی علی | پناه امین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    289-325
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1000
  • دانلود: 

    716
چکیده: 

هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی تضمین کیفیت در آموزش نومعلمان با روش تحلیل اهمیت عملکرد بود. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی که در آن، داده های کیفی و کمی مورد نیاز، از طریق مصاحبه و دو پرسشنامه احصاء شده از مصاحبه ها، جمع آوری شدند. نمونه آماری در بخش کمی به کمک روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای شامل 110 شرکت کننده در دوره آموزشی و 25 مدرس و در بخش کیفی با شیوه نمونه گیری هدفمند تعداد 30 شرکت کننده و 16 مدرس به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور تعیین روایی داده های کیفی، از روش چک کردن اعضاء و جهت تعیین روایی پرسشنامه ها، از نظر متخصصان استفاده به عمل آمد. همچنین پایایی پرسشنامه ها، با استفاده از روش آلفای کرونباخ (88/0 برای پرسشنامه فراگیران و 79/0 برای پرسشنامه مدرسان)، محاسبه گردید. به منظور تحلیل داده ها، از روش تحلیل محتوای کیفی مصاحبه و همچنین روش های آماری شامل همبستگی پیرسون و اسپیرمن، ضریب تعیین، آزمون t همبسته و فرمول نمره افتراقی، استفاده شد. در نهایت پس از شناسایی مولفه های کیفیت در آموزش منابع انسانی، با روش تحلیل اهمیت عملکرد، ماتریس تضمین کیفیت آموزش منابع انسانی جدیدی مشتمل بر 48 مولفه برای تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی سیستیم آموزشی ایران ارائه گردید. نتایج نشان داد که مدرسان و فراگیران به طور مشترک شاخص های مطلوب و مناسب بودن مرکز آموزشی، تناسب مدت زمان دوره با حجم محتوا، همسطح بودن نسبی نو معلمان به لحاظ دانش و مهارت های مربوطه، و تسلط نو معلمان به مطالب پیش نیاز یادگیری محتوای دوره آموزشی، را به عنوان مهمترین شاخصهای تضمین کیفیت آموزش نو معلمان عنوان کرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1000

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 716 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button