پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های رفتار مدیریتی به منظور ارائه مدل برای نظام آموزش عالی ایران، از نوع کیفی و به روش نظریه داده بنیاد-رویکرد عینی گرایی اشتراوس و کربین با بهره گیری از منطق پارادایمی انجام گرفت. با استفاده از روش نمونه گیری نظری، مشارکت کنندگان در پژوهش شامل 38 نفر از روسا و معاونین دانشگاه های کشور؛ اعم از دولتی، آزاد، پیام نور، فرهنگیان و غیرانتفاعی که در ارتباط با موضوع پژوهش صاحب نظر بودند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته داده ها جمع آوری و اشباع نظری حاصل گردید. ساختار اصلی تحلیل داده ها بر مبنای سه شیوه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود. ابتدا داده های حاصل از مصاحبه های نیمه ساختار یافته مورد تحلیل قرار گرفت و مفاهیم جزیی از داده ها استخراج شد. بر اساس مفاهیم جزیی، 160 مفهوم کلی شکل گرفت و بر اساس مفاهیم کلی 20 مقوله فرعی ایجاد شد. پس از بازنگری مفاهیم جزیی، مفاهیم کلی و مقوله های فرعی، ارتباط آن ها با مقوله های اصلی مشخص گردید. جهت یکپارچه سازی مولفه ها، از تکنیک استفاده از نمودار، بهره گیری و مدل رفتار مدیریتی در نظام آموزش عالی ایران تدوین شد. نتایج نشان داد که ایجاد یک جریان طبیعی و سالم از تئوری، تحقیق و عمل در ارتباط با مفاهیم و مقوله های رفتار مدیریتی، می تواند در بازاندیشی، بازسازی و بازآفرینی مجدد این مولفه ها به مدیران کمک نماید و افزایش بازده فردی، گروهی، سازمانی و اجتماعی را در پی داشته باشد.