امروزه محیط کسب و کار پیچیده، پویا و بیش از پیش رقابتی میباشد و مواجه شدن با این محیط رقابتی، زمینه را برای ایجاد افول شرکتها فراهم کرده است. از آنجا که منابع انسانی تقش عمده ای در بهبود عملکرد و در نتیجه بقاء شرکتها در شرایط بحرانی دارد، لذا این مقاله بدنبال شناسایی ابعاد جدیدی از استراتژی های منابع انسانی در مرحله افول شرکت ها می باشد. از آن جا که صنعت مواد غذایی در سال های اخیر دارای تلاطم های محیطی بوده، شرکت های تولیدی فعال در این صنعت به عنوان جامعه نمونه در نظر گرفته شد. جامعه آماری تحقیق مدیران ارشد شرکت های فعال در صنعت مواد غذایی هستند که دوره زمانی افول حداقل یک ساله را تجربه کرده اند. در این تحقیق از تحلیل محتوای کیفی استفاده شده و روش گلوله برفی برای انجام مصاحبه ها بکار گرفته شده است. همچنین باید خاطر نشان کرد که این تحقیق حاصل مصاحبه های نیمه ساختاریافته ای از یازده مدیر ارشد شرکت های نمونه بوده است. نتایج نشان داد که استراتژی های منابع انسانی در زمان افول 6 تم، 12 مولفه و 39 گویه می باشند و شامل: استراتژی سطح مدیر عامل، استراتژی سطح تیم مدیریت ارشد، استراتژی کاهش هزینه، استراتژی منابع انسانی نوآورانه، استراتژی تغییر فرهنگ و در نهایت استراتژی ابتکاری هستند.