Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

1401 - 1397

دوره(شماره)

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-4
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    358
  • دانلود: 

    141
کلیدواژه: 
چکیده: 

سردبیرمحترم مجله راهبردهای توسعه درآموزش پزشکی در طی سالهای اخیر نقش محوری حرفه پرستاری در ارائه مراقبت باکیفیت، بیش از پیش در جامعه شناخته شده است. امروزه نیازهای بیماران پیچیده-تر شده است و از پرستاران انتظار میرود تا عملکرد خود را متناسب با تغییرات فزاینده در سیستم مراقبت بهداشتی توسعه دهند. آموزش پرستاری مسئولیت آمادهسازی پرستاران برای ورود به حرفه پرستاری را دارد، حرفهای که پیچیده، در حال تغییر و به طور مداوم در حال تکامل است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 358

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 141 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    5-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    497
  • دانلود: 

    381
چکیده: 

مقدمه وهدف: تعلل ورزی تحصیلی به عنوان رفتار تأخیری غیرمنطقی و داوطلبانه، پدیده شایع در میان دانشجویان که با متغیرهای بسیاری در شخصیت و رفتار فرد مرتبط است. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد شخصیت(نوروزگرایی، وظیفه شناسی) و عزت نفس با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. روش ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی در سال 97-1396، نمونه ای شامل194 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم به روش نمونه-گیری تصادفی طبقه ای نسبتی بر حسب جنسیت از شش دانشکده انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد ابعاد شخصیت نئو، عزت-نفس روزنبرگ و تعلل ورزی تحصیلی سواری جمع آوری شد. و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بین نوروزگرایی و تعلل ورزی تحصیلی (310/0-=r؛ 000 =p) و وظیفه شناسی و تعلل ورزی تحصیلی (544/0-=r؛ 000 =p) و عزت-نفس و تعلل ورزی تحصیلی (336/0-=r؛ 000=p) رابطه منفی معناداری وجود داشت. بین میانگین نمره نوروزگرایی و وظیفه شناسی و عزت نفس و تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان دختر با پسر تفاوت معناداری وجود داشت (01/0=p). در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد تنها وظیفه شناسی پیش بینی کننده مناسبی برای تعلل ورزی تحصیلی است. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها برنامه ریزان باید با تدارک یک محیط با نشاط علمی، بستر شکل گیری ویژگی های مثبت شخصیت را در دانشجویان به وجود آورده تا زمینه افزایش عزت نفس و به تبع آن کاهش تعلل ورزی تحصیلی در آنان فراهم گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 497

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 381 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    17-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    876
  • دانلود: 

    414
چکیده: 

مقدمه وهدف: انگیزش پیشرفت زمانی مطرح می شود که فرد در فعالیت هایش معیار برتری را الگو قراردهد و هر فرد سبکی را برای حل مسئله هایی که با آنها روبرو می شود برمی گزیند که برخی سازنده و منجر به پیشرفت فرد، برخی غیرسازنده بوده و فرد را از پیشرفت باز می دارد. هدف مطالعه حاضربررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت و سبک های حل مسئله در دانشجویان علوم پزشکی دزفول بود. روش ها: این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی روی 120 نفر ازدانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول انجام شد. نمونه ها به روش تصادفی ساده انتخاب شده و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد انگیزه پیشرفت (T. M. A) هرمنس و سبک های حل مسئله (PSS) کسیدی ولانگ بودند که روایی و پایایی آنها در مطالعات مختلف تایید شده است. یافته ها: در این مطالعه 120 دانشجو با میانگین سنی1/ 22/21بودند. میانگین نمرات انگیزه پیشرفت دانشجویان نشان دهنده ی میزان بسیارخوب درآنان می باشد. بین انگیزه پیشرفت و سبک های سازنده حل مسئله (خلاقیت، اعتماد و گرایش ) رابطه وجود دارد. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که بین انگیزه پیشرفت و سبک های سازنده حل مسئله (خلاقیت، اعتماد و گرایش) رابطه وجود دارد. انگیزه ی پیشرفت و خلاقیت برای حل مسائل را می توان از سنین کم در افراد تقویت کرد و از همان سنین کم با برگزاری کارگاه های آموزش شیوه های خلاقانه در برخورد با مسائل بعد انگیزه پیشرفت را در افراد توسعه داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 876

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 414 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    26-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    779
  • دانلود: 

    462
چکیده: 

مقدمه و هدف: با توجه به نقش طرح درس در کیفیت دوره کارآموزی و ویژگیهای رشته فناوری اطلاعات سلامت مانند جدید بودن، بین رشتهای بودن و جایگاه رشته در ارائه خدمات مراقبت بهداشتی و درمانی پژوهشگران درصدد برآمدند تا دیدگاه اعضای هیت علمی نسبت به محتوی درس کارآموزی رشته فناوری اطلاعات سلامت را در قالب یک مدل ارائه دهند. روش ها: این مطالعه کیفی در سال 1396 با استفاده از روش گروه اسمی و تکنیک دلفی انجام شد. نمونه گیری در گروه اسمی (هفت نفر) و فن دلفی(38 نفر) بر اساس نمونهگیری مبتنی بر هدف بود. روش گروه اسمی در 17 و تکنیک دلفی در دو مرحله انجام شد. با استفاده از نرم افزار SPSS16 داده ها تحلیل توصیفی شد. یافته ها: بر اساس یافته های مطالعه دوره اول کارآموزی بر روی وظایف بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان تمرکز داشته و شامل 16 فعالیت می باشد. دوره دوم کارآموزی مربوط به کدگذاری و آمار بوده وداری نه فعالیت است. دوره سوم کارآموزی دارای شش فعالیت و مربوط به راهبری سیستمهای اطلاعات بالینی می باشد و دوره چهارم کارآموزی با تمرکز بر روی مهارت های فناوری اطلاعات دارای هفت فعالیت می باشد. نتیجه گیری: با توجه به اینکه دوره کارآموزی نقش مهمی در آموزش دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت دارد مطالعه، طراحی و اجرای طرح درس کارآموزی میتواند تاثیر چشمگیری بر کیفیت این دوره آموزشی داشته باشد. بنابراین مسولین باید ضمن تعیین محتوی دوره کارآموزی نظارت کامل را در پیاده سازی طرح درس مورد نظر داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 779

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 462 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    41-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    374
  • دانلود: 

    159
چکیده: 

مقدمه و هدف: ایست قلبی خارج از مراکز درمانی، از علل شایع مرگ و میر در جهان است، لذا آموزش احیای قلبی– ریوی پایه افراد جامعه ضروریست. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش آموزشی چهره به چهره و نمایش فیلم بر آگاهی و مهارت احیای قلبی ریوی پایه در معلمان انجام شد. روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد با گروه کنترل 225 معلم شاغل در تاکستان با نمونه گیری چند مرحله ای و تصادفی انتخاب و در سه گروه 75 نفری قرار گرفتند. اطلاعات در سه مرحله قبل از مداخله، بلافاصله و یکماه بعد از مداخله به شیوه خودگزارشی و چک لیست مشاهده جمع آوری شد. ابزار جمع آوری داده شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه سنجش آگاهی و چک لیست سنجش مهارت بود. روایی و پایایی پرسشنامه و چک لیست تامین و داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16، و آزمون های آنوا، کای دو و آنالیز واریانس با اندازه های تکراری تحلیل شد. یافته ها: مشخصات جمعیت شناختی، میانگین نمره آگاهی و مهارت گروه ها قبل از مداخله تفاوت معنادار آماری نداشتند(05/0p<). پس از مداخله میانگین نمره آگاهی و مهارت در هر دو گروه افزایش معناداری داشت(05/0p< ). دو گروه پس از مداخله، اختلاف معناداری نداشتند(05/0p>). نتیجه گیری: براساس یافته ها، پیشنهاد می شود دو روش آموزشی متناسب با شرایط افراد و امکانات موجود استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 159 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    52-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    949
  • دانلود: 

    452
چکیده: 

مقدمه و هدف: آموزش بالینی بخش مهم و اساسی آموزش در اتاق عمل می-باشد، وجود هرگونه مشکل در آموزش بالینی، کارآیی و بازده این بخش از آموزش را دچار مشکل می-کند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل چالش زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری انجام شد. روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال تحصیلی 94-93 روی دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. روش نمونه گیری سرشماری(215 نفر دانشجو) بود. معیار ورود افراد به مطالعه گذراندن حداقل یک واحد کارآموزی بالینی در اتاق عمل بود. ابزار گرد آوری، پرسشنامه ای پژوهشگر ساخته بود که پایایی پرسشنامه به روش آزمون مجدد محاسبه شد. داده ها پس از ورود به نرم افزار SPSS 16، تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: 194نفر از دانشجویان، پرسشنامه ها را تکمیل نمودندکه 51نفر ازآنها مذکر و 143نفر مونث بودند. 146 نفر( 3/75%) دانشجویان اتاق عمل و 48 نفر (7/24%) دانشجویان هوشبری بودند. میزان عوامل چالش زا از دید دانشجویان به ترتیب به شرح ذیل می باشد، حیطه محیط آموزشی 97 نفر(50%)، حیطه ارتباطات بین فردی 93 نفر (9/47%)، حیطه تجارب بالینی در آموزش بالینی 93نفر (9/47%)، حیطه تجارب تحقیرآمیز 74 نفر(1/38%)، حیطه احساسات ناخوشایند 74 نفر (1/38%). نتیجه گیری: از آنجایی که محیط آموزش نقش مهمی در برطرف کردن چالش های آموزشی دارد بنابراین باید توجه ویژه ای به این محیط-ها نمود. بر اساس یافته های پژوهش حاضر مسئولان آموزش بالینی باید با اتخاذ و اجرای تصمیمات موثر عوامل چالش-زای آموزش بالینی را کاهش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 949

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 452 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    61-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    528
  • دانلود: 

    173
چکیده: 

مقدمه و هدف: انتخاب روش تدریس مناسب در رشته های بالینی مانند پرستاری به علت تعامل با بیمار دارای اهمیت بسیار است. پژوهش حاضر درصدد مقایسه دو روش آموزشی ایفای نقش و آموزش معمول بر یادگیری بلندمدت دانشجویان پرستاری است. روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 74 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 96-1395، به روش تصادفی ساده به دو گروه کنترل (35=n) و آزمون(39=n) تقسیم شدند. در گروه آزمون از روش ایفای نقش و در گروه کنترل، آموزش معمول استفاده شد. هر یک از دانشجویان در ترم بعدی، در بیمارستان به دو بیمار آموزش دادند. میزان رضایت بیماران از آموزش داده شده توسط دانشجو، به عنوان شاخصی برای یادگیری بلندمدت مورد سنجش قرار گرفت. 2 پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، و رضایتمندی مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS(V16) و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته-ها: . نتایج نشان داد که روش آموزشی ایفای نقش موجب ارتقاء رضایتمندی بیماران از عملکرد دانشجویان در زمینه آموزش بیمار شده است. میانگین نمره رضایتمندی بیماران از عملکرد آموزش به بیمار دانشجویان گروه آزمون 26/73 %و گروه کنترل32/47 %بوده و از نظر آماری اختلاف معنی داری داشتند(001/0> P). نتیجه گیری: یافته های این مطالعه تاثیر آموزش به روش ایفای نقش بر یادگیری بلندمدت دانشجویان پرستاری را نشان داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 528

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 173 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    78-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    824
  • دانلود: 

    660
چکیده: 

مقدمه و هدف: افت تحصیلی خسارات جبران ناپذیری بر نظام آموزشی، جامعه و خانواده دانشجویان وارد کرده و باعث سرخوردگی، احساس حقارت، بی کفایتی، خودپنداری منفی دانشجویان می شود. هدف این مطالعه تعیین فراوانی و عوامل موثر بر افت تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان بود. روش ها: در این مطالعه مشاهده ای، توصیفی-تحلیلی و مقطعی، تعداد 150 دانشجو از سه رشته بهداشت؛ عمومی، محیط و حرفه ای به روش تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه استاندارد بین آنها توزیع گردید. پس از تکمیل و جمع وری پرسشنامهها، دانشجویان برحسب معدل و ترمهای مشروطی به 2 دسته؛ دارای افت تحصیلی و فاقد افت تحصیلی تقسیم شدند. داده ها در نرم افزار SPSS 22 ثبت و با استفاده از آزمونهای کای دو، t مستقل و آنالیز واریانس و در سطح معناداری (05/0=p) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 4/3 ± 77/22 و شیوع افت تحصیلی 7/12% که بالاترین میزان آن در خانم ها (14/14%) و در رشته بهداشت عمومی (3/14%) مشاهده شد بین افت تحصیلی با وضعیت تاهل، ترم و مقطع تحصیلی، معدل دیپلم، فاصله محل سکونت تا دانشگاه، نحوه انتخاب رشته، حضور فیزیکی در کلاس ها و دقت و تمرکز دانشجویان ارتباط معنادار مشاهده شد. نتیجه گیری: با توجه به شیوع نسبتاً بالای افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن لازم است اقدامات مناسبی جهت ایجاد انگیزه و افزایش دقت و تمرکز دانشجویان در کلاس، تهیه امکانات رفاهی و از همه مهمتر تجدید نظر در معیارهای جذب دانشجو به عمل آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 824

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 660 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button