در سیستم خنک کاری خودرو، طراحی بهینه رادیاتور اهمیت ویژه ای دارد. در این مقاله عملکرد دو رادیاتور با مشخصه مختلف در سیستم خنک کاری موتور یک خودرو مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور، منحنی مقاومت سیستم برای هر دو رادیاتور استخراج شده و منحنی مشخصه فن بر حسب دبی جریان اندازه گیری شده و نقطه کاری برای هر رادیاتور در سیستم خنک کاری تعیین شده است. سپس سکوی آزمون رادیاتور و فن به صورت یک مجموعه مشابه با وضعیت سیستم خنک کاری موتور ساخته شده و رادیاتور و فن در شرایط عملکرد خودرو مورد آزمون قرار گرفته است. توزیع دقیق جریان هوای ورودی به رادیاتور با استفاده از سرعت سنج سیم داغ اندازه گیری شده و الگوی جریان در ورودی رادیاتورها بررسی و تحلیل شده است. مقایسه نتایج نشان می دهد با افزایش تعداد پره ها در واحد طول به میزان %15، افت فشار سیستم در رادیاتور افزایش یافته و نتیجتا دبی جریان هوا در دور2800 rpm در حدود 9 درصد کاهش پیدا نموده، اما به دلیل افزایش در سطح موثر انتقال حرارت، عملکرد حرارتی رادیاتور بهبود یافته و نرخ انتقال حرارت به میزان 11 درصد افزایش یافته است. آزمون های جاده برای خودرو موردنظر نیز بهبود عملکرد سیستم خنک کننده را در مقایسه با طرح اولیه نشان داده است.