مقدمه: هدف مطالعه حاضر، تعیین مولفه های طراحی آموزش پزشکی مبتنی بر واقعیت مجازی به روش سنتز پژوهی بود. روش بررسی: در پژوهش حاضر، از روش سنتز پژوهی استفاده شده است. به منظور بررسی پیشینه پژوهش و جمع آوری داده های متناسب در بین پایگاه های اطلاعاتی Science Direct، Springer، Scopus، ProQuest و ERIC جستجو انجام گرفت. با کلید واژگان طراحی آموزشی، آموزش پزشکی واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، سنتز پژوهی 150 مورد پژوهش خارجی (زبان انگلیسی) در فاصله سا ل های 2006 تا 2019 شناسایی شد و در نهایت از میان آن ها تعداد 20 پژوهش که دارای بیش ترین هماهنگی و تناسب با هدف این پژوهش (مولفه های طراحی آموزش پزشکی مبتنی بر واقعیت مجازی) داشت، جهت بررسی و تحلیل انتخاب شد.