مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

403
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

626
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توانمندسازی پرستاران: تبیین نقش یادگیری سازمانی و پویایی محیط آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 295 | صفحه پایان 306

چکیده

 مقدمه: محققان اذعان دارند که عوامل آموزشی و زمینه ای مختلفی می توانند بر بالندگی منابع انسانی تاثیر گذار باشند. دانشجویان پرستاری به دلیل وجود استرس در بخش, عدم حمایت دانشجو توسط پرسنل و تندخویی و عصبانی مزاج بودن پرسنل ارتباط با پرسنل بیمارستان و پشتیبانی آنها برای دانشجویان مهم است بدین لحاظ هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پویایی محیط آموزشی در ارتباط بین یادگیری سازمانی و توانمندسازی دانشجویان پرستاری می باشد. روش بررسی: روش پژوهش با توجه به هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی و به صورت همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه اصفهان به تعداد 582 نفر در سال تحصیلی 1396-1397 می باشد که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 232 نفر انتخاب شده اند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه (یادگیری سازمانی فام و اسوایرسزک و توانمندسازی روانشناختی اسپریتز و پرسشنامه سنجش محیط آموزشی)بود که روایی و پایایی ابزار با استفاده از روش روایی محتوایی و آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. داده های جمع آور شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و روش معادلات ساختاری و نرم افزار های SPSS 23 وSmart PLS 2 مورد آزمون قرار گرفت. نتایج: یافته ها بیانگر آن است که یادگیری سازمانی بر پویایی محیط آموزشی و توانمندسازی پرستاران تاثیر گذار است. پویایی محیط آموزشی نیز بر توانمندسازی پرستاران تاثیر معنادار و مثبت دارد. همچنین نتایج: تحلیل مسیر نشان داد که پویایی محیط آموزشی نقش میانجی را در رابطه بین یادگیری سازمانی و توانمندسازی پرستاران ایفا می کند. یافته های تحقیق نشان داد که %48 از اثر کل یادگیری سازمانی بر توانمندسازی پرستاران از طریق متغیر میانجی پویایی محیط آموزشی ایجاد می شود. همچنین مقدار شاخص نیکویی برازش =69/0 (این شاخص با استفاده از میانگین هندسی شاخص R2 و میانگین شاخص های افزونگی قابل محاسبه است) برازش بسیار مناسب مدل تحقیق را تایید می کند. نتیجه گیری: یادگیری سازمانی منجر به یادگیری منابع انسانی می انجامد و در بر دارنده رفتار سازمانی مشخصی است که در سازمان یادگیرنده انجام می شود. یعنی یادگیری سازمانی به پویایی محیط آموزشی و توانمندسازی پرستاران می انجامد که توانمند سازی منابع انسانی یک ابزار مدیریتی است که می تواند در جهت هدایت منابع انسانی به منظور افزایش بهره وری و همچنین یادگیری کل سیستم به خصوص سیستم آموزشی را ارتقاء بخشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، میرزاحسن، سلیمانپور، مسلم، محمدی، داور، و نوروزی اجیرلو، رضا. (1398). توانمندسازی پرستاران: تبیین نقش یادگیری سازمانی و پویایی محیط آموزشی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 14(4 )، 295-306. SID. https://sid.ir/paper/367615/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی میرزاحسن، سلیمانپور مسلم، محمدی داور، نوروزی اجیرلو رضا. توانمندسازی پرستاران: تبیین نقش یادگیری سازمانی و پویایی محیط آموزشی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1398؛14(4 ):295-306. Available from: https://sid.ir/paper/367615/fa

    IEEE: کپی

    میرزاحسن حسینی، مسلم سلیمانپور، داور محمدی، و رضا نوروزی اجیرلو، “توانمندسازی پرستاران: تبیین نقش یادگیری سازمانی و پویایی محیط آموزشی،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 14، no. 4 ، pp. 295–306، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367615/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا