مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

410
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر راهبرد یادگیری تاملی بر ارتقاء مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مامایی

صفحات

 صفحه شروع 245 | صفحه پایان 255

چکیده

 مقدمه: ارتقاء تفکر انتقادی, یکی از چالش های اصلی در حرفه پزشکی می باشد. ارزشیابی اطلاعات و انتخاب راهکار مناسب برای رسیدن به تصمیم درست, نیازمند مهارت تفکر انتقادی است و یکی از روش های تفکر انتقادی, یادگیری تاملی است که منجر به پیشبرد فرایند حل مساله می گردد. این مطالعه با هدف تاثیر راهبرد یادگیری تاملی بر ارتقاء مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مامایی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه, از نوع نیمه تجربی با طرح دو گروهی قبل-بعد از آموزش, که بر روی 60 نفر از دانشجویان مامایی, دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در نیمه دوم سال 95 انجام گردید. نمونه های پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی به دو گروه آموزش به روش مبتنی بر یادگیری تاملی و مرسوم تقسیم گردیدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسش نامه آزمون تفکر انتقادی واتسون-گلیزر بود. دانشجویان دو گروه, به مدت دو جلسه سه ساعته, طی دو هفته, تحت آموزش به روش مبتنی بر یادگیری تاملی (نگارش تجربه, خلاصه نویسی و جستجوی بازخورد) و روش مرسوم دانشگاه ها (پرسش و پاسخ, سخنرانی) قرار گرفتند. پرسش نامه تفکر انتقادی قبل و یک ماه بعد از آموزش, توسط دانشجویان دو گروه تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16, جهت بررسی همگنی دو گروه مطالعه از نظر متغیرهای کمی, از آزمون من ویتنی و متغیرهای کیفی از آزمون کای دو استفاده شد. به منظور مقایسه نمره مهارت تفکر انتقادی قبل و بعد از مداخله در دو گروه از آزمون ویلکاکسون استفاده گردید. سطح معنی داری در تمام موارد 0/05 > P در نظر گرفته شد. نتایج: نتایج: نشان داد بعد از مداخله نمره مهارت های تفکر انتقادی در هر دو گروه افزایش یافته و درگروه آموزش مبتنی بر یادگیری تاملی نسبت به گروه مرسوم افزایش بیشتری داشته است (Pvalue<0/05). نتیجه گیری: اطلاعات حاصل از این مطالعه, می تواند گام نخستین برای انجام پژوهش هایی باشد که به جستجوی روش های مدخله در برنامه بالینی به منظور پرورش تفکر انتقادی بپردازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میر کازهی ریگی، زهره، تفضلی، مهین، کریمی مونقی، حسین، و تقی پور، علی. (1398). تاثیر راهبرد یادگیری تاملی بر ارتقاء مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مامایی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 14(4 )، 245-255. SID. https://sid.ir/paper/364837/fa

    Vancouver: کپی

    میر کازهی ریگی زهره، تفضلی مهین، کریمی مونقی حسین، تقی پور علی. تاثیر راهبرد یادگیری تاملی بر ارتقاء مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مامایی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1398؛14(4 ):245-255. Available from: https://sid.ir/paper/364837/fa

    IEEE: کپی

    زهره میر کازهی ریگی، مهین تفضلی، حسین کریمی مونقی، و علی تقی پور، “تاثیر راهبرد یادگیری تاملی بر ارتقاء مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مامایی،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 14، no. 4 ، pp. 245–255، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364837/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button