Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    5-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    343
  • دانلود: 

    553
چکیده: 

مسئله ی نابرابریهای منطقهای و محرومیت تنها معضل مناطق درگیر نیست و پیامدهای آن، کل کشور را دربرخواهد گرفت. برهمخوردن تناسبات جمعیتی و فضایی، عدم بالفعل شدن پتانسیلهای منطقه ی درگیر و امثالهم از مشکلات جدی نابرابریها است. هدف مقاله پیشرو، سنجش و سطحبندی محرومیت در استانهای بوشهر و هرمزگان، از استانهای مرزی و ساحلی جنوب کشور، با بررسی مهمترین ابعاد محرومیت است. بدینترتیب، شاخصهای محرومیت مطابق با ادبیات نظری پژوهش در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، آموزش، بهداشت و مسکن، استخراج و سپس شهرستانهای دو استان، براساس ابعاد مذکور، سطحبندی و سنجش شدهاند. روش مورد استفاده، روش تحلیل عاملی با رویکرد ادغام دادهها و در بخش سطحبندی شهرستانها، روش تحلیل خوشهای است. یافتهها نشان میدهد که محرومیت در شهرستانهای استان هرمزگان، نمود بیشتری دارد و با حرکت به سمت شرق، شدت بیشتری میگیرد. سنجش تغییرات ابعاد محرومیت طی سالهای 1375 تا 1390 نشان میدهد که طی سالهای اخیر، بهطورکلی میزان محرومیت کاهش یافته و بر تعداد شهرستانهای برخوردار افزوده شده است. کاهش محرومیت در شهرستانهای استان بوشهر نمود بیشتری دارد و تعدادی از شهرستانهای شرقی استان هرمزگان طی سالیان گذشته، بهبود حداقلی را تجربه کردهاند. شدت محرومیت نیز در ابعاد آموزشی و بهداشتی در هر دو استان بیشتر بوده و شاخصهای ابعاد اجتماعی و اقتصادی وضعیت مناسبتری داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 343

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 553 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    29-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    339
  • دانلود: 

    534
چکیده: 

بر اثر توسعه پراکنده شهرها، ساختار اصلی آنها دگرگون گردیده و موجب انزوای فضایی بخشهای مختلف شهرها و در نتیجه انزوای اقتصادی-اجتماعی آنها شده است. بر این اساس بهتازگی شهرسازان در حوزههای ریختشناسی و ساختارگرایی مدعی شدهاند که تغییرات سطح جداافتادگی ساختار فضایی نقش بسزایی در تغییرات سطح محرومیت اجتماعی و اقتصادی مناطق شهری دارد. در این زمینه این مقاله به دنبال آزمون فرضیه ارتباط میان جداافتادگی کالبدی و محرومیت چندگانه در شهر اصفهان و 155 محله این شهر را مورد آزمون قرار داده است. در این آزمون جداافتادگی فضایی محلات به روش چیدمان فضا و محرومیت اجتماعی-اقتصادی به روش تحلیل عاملی و تاکسونومی عددی مورد بررسی قرار گرفته و سپس ارتباط میان این دو ویژگی به روش همبستگی تحلیل شده است. در تحلیل جداافتادگی فضایی از شاخص همپیوندی و در تحلیل محرومیت از شاخص محرومیت چندگانه استفاده شده است. نتایج نشان میدهد ارتباط معنادار قوی و مستقیمی میان جداافتادگی فضایی و محرومیت چندگانه محلات شهر اصفهان وجود دارد، بهطوریکه با کاهش جدافتادگی، سطح محرومیت محلات نیز کاهش مییابد و بالعکس. همچنین ابعاد اجتماعی – اقتصادی محرومیت بیش از ابعاد کالبدی با جداافتادگی فضایی-کالبدی محلات همبستگی دارند. بنابراین ارتباط میان این دو متغیر میتواند نقش مهمی در توسعه و یا عدم توسعه محلات شهر اصفهان داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 339

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 534 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    47-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    566
  • دانلود: 

    670
چکیده: 

طراحی معماری چالش اصلی دانشجویان رشته معماری است که در طول دوره ی آموزشی با آن مواجه هستند. هدف این پژوهش، بررسی روشهای مؤثر شیوههای نقد در آتلیههای معماری و میزان اثرگذاری آن بر فرآیند یادگیری، با توجه به روشهای مختلف نقد است. عوامل اصلی در نقد که توسط استادان انجام میشود عبارتاند از: تبیین طرح، توصیف، تجزیه، تحلیل و قضاوت طرح. در این پژوهش به انواع مختلف نقد مانند نقد بر سر میز، نقد گروهی، تعاملات غیررسمی، تحویل موقت، تحویل نهایی و روشهای ارزیابی جدید مانند نقد همتراز، نقد عمومی، کنفرانس، نقد مکتوب، پنل بحث، نمایشگاه و کرکسیون پرداخته شده است. جامعه ی آماری این پژوهش 57 نفر از دانشجویان دروس طراحی معماری دانشگاه ارومیه است که به سه گروه تقسیم شدهاند. از هر گروه سؤال شده است که؛ مؤثرترین روش برای انتقال دانستهها، تجربیات، دانش و یادگیری دروس کارگاهی چیست؟ با مقایسه ی جوابهای سه گروه، نتایج متفاوتی بهدست آمده است: دانشجویان دروس مقدمات طراحی (1) و (2)، کرکسیونهای فردی و نقد بر سر میز را روشی مناسب دانستند. دانشجویان دروس طرح معماری (1) و (2)، روش کرکسیون فردی را چندان مناسب ندانستند و معتقد بودند که نقد و کرکسیون گروهی نقش مؤثرتری در یادگیری ایفا میکند. دانشجویان دروس طراحی (3) و (4) و (5) ضمن تأکید بر کارایی نقد گروهی، تحویل موقت را یکی از روشهای مؤثر در یادگیری میدانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 566

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 670 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ضیاشهابی نوشین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    63-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    573
  • دانلود: 

    751
چکیده: 

برای تاریخ هر چیز دو وضعیت را میتوان متصور شد. اول تاریخ به معنی خود گذشته است و دوم تاریخی که مورخ مینویسد. سابقه ی آموزش رشته معماری داخلی در ایران از تاریخ در معنای نوشته شده آن محروم است، اما نمیتوان آن را نابوده گرفت و به امر آموزش سرگرم ماند. بررسی تاریخ آموزش جنبههای متفاوتی دارد و شامل دورههای زمانی مختلفی میشود. مادامیکه سیر کلی روشن نباشد، تعیین جنبهها و دورههای زمانی ناممکن است. در این مقاله تلاش شده است با واکاوی اسناد، به دور از هرگونه نگاه انتقادی و تحلیلی روایت تاریخی منسجمی از آموزش معماری داخلی در ایران بیان و دورههای زمانی مختلف آن مشخص گردد. پس از بازیابی سابقه، برنامه ی آموزشی بهعنوان یکی از مهمترین ارکان آموزش در دوره تکوین بررسی شده است. منابع پژوهش ترکیبی از اسناد نوشتاری و شفاهی است. با توجه به آنکه اسناد نوشتاری محدود و پراکنده است و تصویر روشنی از گذشته به دست نمیدهد. بازیابی اطلاعات با محوریت اسناد شفاهی میسر بوده و از فنون تاریخ شفاهی بهره گرفته شده است. پس از مرور و جمعبندی اسناد مشخص میشود که براساس معیار استمرار در آموزش، آموزش معماری داخلی در ایران را میتوان به دو دوره تکوین و تجدید تقسیم کرد. دوره تکوین خود شامل دو بخش ثبات و بحران میشود. برنامه آموزشی در هر یک از دورهها تغییراتی دارد. بیشترین تغییر در زمینه ی درسهای عمومی دوره کارشناسی صورت گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 573

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 751 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    81-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    903
  • دانلود: 

    1111
چکیده: 

ابعاد استاندارد در فضای داخلی ادارات این اطمینان را ایجاد مینماید که واگذاری این فضا، عادلانه، مؤثر و منعکسکننده نیازهای کاربردی کار باشد. استاندارد راهکاری است که سازگاری برنامهریزی و بودجهبندی با هم را تضمین میکند. در این خصوص این مقاله سعی دارد در بخش مطالعات کیفی خود ضمن بیان اهمیت تهیه چنین استانداردی با تکیه بر علم روانشناسی محیطی به مرور توصیفی علل تفاوتها در ابعاد مورد نیاز فضای کار افراد بپردازد و در ادامه و در بخش پایانی مقاله به منظور بررسی صحت مطالعات انجام شده به روش مقایسه تطبیقی به بررسی استاندارد ابعاد در نمونههای مختلف پرداخته میشود. در انتخاب جامعه آماری پژوهش از مرزهای جغرافیایی بهره گرفتیم. نتایجی که جدول بهدست آمده ارائه میدهد تأثیر مطالعات مقاله را بهروشنی نشان میدهد. در این بررسی به منظور گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و از روش تحقیق تطبیقی-مقایسهای بهره بردهایم که مبنای این مطالعه قرار گرفته است. یافتههای پژوهش زمینه فهم تأثیر عوامل محیطی را در طراحی فضای داخلی میسر میسازد. همچنین ضمن آشنایی با نکات مورد توجه در این حوزه میتوان در مقیاس خرد، تفاوتهای محیطی در شهرهای مختلف را در نظر داشت و بر میزان کارایی و رضایتمندی این فضاها افزود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 903

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1111 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    95-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    397
  • دانلود: 

    551
چکیده: 

تاریخنویسی معماری در ایران از راههای گوناگونی که امکان تقرب به آثار و اسناد معماری وجود داشته، فراهم آمده است. در این تحقیق مرمت یکی از این راهها فرض شده است. زیرا در سیر تجربههای حفاظت و مرمت ایرانیان با پیشینه ی نزدیک به یک سده، بهسبب سروکار داشتن با آثار معماری و اقدامات اجرایی، اسناد و دادههایی فراهم آمده که از نگاه تاریخنگاری معماری قابل تأمل است. نیمه ی نخست سده ی چهاردهم شمسی بهسبب نخستین توجهات و اقدامات سازمانیافته به آثار معماری مورد توجه این تحقیق است. تحقیق با این پرسش طرحریزی شده است که از تجربههای مرمت نیمه ی نخست سده ی چهاردهم شمسی ایران چه منابع و اسنادی در ارتباط با مطالعه ی آثار معماری برجای مانده و جایگاه این مکتوبات در تاریخنویسی معماری چیست؟ بهسبب اینکه موضوع مربوط گذشته است، روش تحقیق توصیفی تاریخی و با اتکا به مطالعات کتابخانهای پیگیری میشود. با این هدف که جایگاه مرمت در پیوند با تاریخنویسی در مقطع یادشده تبیین شود. تحقیقاتی که از راه مرمت در مقطع زمانی مورد نظر فراهم شده، یا در تدوین تاریخنامههای معماری همچون آثار ایران بهکار آمده، یا خود تحقیقات مستقلی بوده که در قالب مقالههایی انتشار مییافت. نحوه ی دوم تاریخنویسی را محققان ایرانی که سرپرستان مرمت بودهاند، بهسرانجام میرساندند. نتیجه اینکه گوشههایی از کار مرمت در نیمه ی نخست سده ی چهاردهم شمسی نه فقط اقدامی اجرایی که در خدمت مطالعه ی بناهای تاریخی و گاه تاریخنویسی معماری ایران بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 397

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 551 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button