Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    512
  • دانلود: 

    410
چکیده: 

سابقه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان عقلانی-عاطفی-رفتاری گروهی، معنادرمانی گروهی و تلفیق آن ها بر درمان سوگ ناشی از ضربه عشق در دختران نوجوان است. مواد و روش ها: نمونه پژوهش 36 دختر نوجوان از بین 50 دختر مراجعه کننده به مرکز مشاوره بودند که با استفاده از مقیاس ضربه عشق Ross (1999) دچار ضربه عشقی تشخیص داده شدند. سپس به صورت تصادفی به 4 گروه 12 نفری تقسیم شدند. تمام شرکت کننده ها به آزمون ضربه عشق در مرحله پیش آزمون پاسخ دادند. برای گروه اول درمان عقلانی-عاطفی-رفتاری گروهی، برای گروه دوم معنادرمانی گروهی و برای گروه سوم درمان ترکیبی از هر دو روش به کار گرفته شد. گروه چهارم هیچ مداخله ای دریافت نکرد. سپس مقیاس ضربه عشق Ross در مرحله پس آزمون در چهار گروه اجرا شد. تغییرات چهار گروه با استفاده از آزمون های تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی مقایسه شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد افزایش نمره های درمان سوگ ناشی از ضربه عشق در پس آزمون معنی دار بوده است. نتایج آزمون بنفرونی نشان داد هر سه روش درمانی در افزایش درمان سوگ ناشی از ضربه عشق در دختران نوجوان موثر بوده اند، ولی درمان تلفیقی در مقایسه با دو روش درمان به طور جداگانه اثربخشی بیشتری داشته است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد درمان تلفیقی معنادرمانی و درمان عقلانی-عاطفی-رفتاری می تواند به طور معناداری سوگ ناشی از ضربه عشق را کاهش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 512

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 410 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    10-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    409
  • دانلود: 

    603
چکیده: 

سابقه و هدف: اعتیاد به بازی های رایانه ای ممکن است برای کودکان و نوجوانان مشکلات سلامتی چون تغییرات در شاخص توده بدنی و اختلال در عادات خواب داشته باشد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط اعتیاد به بازی های رایانه ای با شاخص توده بدنی و عادات خواب دانش آموزان 10 تا 12 ساله مدارس ابتدایی شهر همدان انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود که با نمونه ای متشکل از 470 دانش آموز 10 تا 12 ساله مدارس ابتدایی شهر همدان اجرا شد. واحدهای پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامه دموگرافیک، پرسش نامه اعتیاد به بازی های رایانه ای و پرسش نامه سنجش عادات خواب کودکان بود. شاخص توده بدنی از مقادیر قد و وزن مستخرج از پرونده سلامت تعیین و طبق چارت استاندارد شاخص توده بدنی رده بندی شد. داده ها با استفاده از نسخه 24 نرم افزار SPSS و آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و همبستگی پیرسون تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: یافته های مطالعه حاضر نشان داد میانگین (انحراف معیار) نمرات اعتیاد به بازی های رایانه ای 8/1(6/0)، شاخص توده بدنی 3/20(04/5) و عادات خواب کودکان مطالعه شده 75/50(4/8) بود. ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معناداری بین میانگین نمرات اعتیاد به بازی های رایانه ای و شاخص توده بدنی (001/0>p)، میانگین نمرات اعتیاد به بازی های رایانه ای و عادات خواب (001/0>p) و نیز میانگین نمرات شاخص توده بدنی و عادات خواب (05/0>p) نشان داد. نتیجه گیری: افزایش اعتیاد به بازی های رایانه ای موجب افزایش شاخص توده بدنی و عادات خواب ضعیف در کودکان 10 تا 12 ساله می شود. به بیان دیگر، اعتیاد به بازی های رایانه ای متوسط و شدید، در اضافه وزن دانش آموزان و عادات خواب ضعیف، بخصوص احساس خواب آلودگی دانش آموزان در طول روز موثر است. ازاین رو توجه بیشتر به سلامت و بررسی عوامل موثر بر سلامت جسمی و روانی دانش آموزان از وظایف مهم پرستاران کودکان، والدین، آموزش وپرورش و مراقبان سلامت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 409

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 603 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غفاری جم مینا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    19-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    537
  • دانلود: 

    682
چکیده: 

سابقه و هدف: این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم، جریت آموزی بر کاهش رفتارهای مخاطره آمیز و افزایش جریتمندی در مادران کودکان با اختلالات عصبی رشدی می پردازد. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مادران فرزندان با اختلالات عصبی رشدی بود. از این تعداد 26 مادر در گروه آزمایش و 26 مادر در گروه کنترل به روش نمونه گیری تصادفی مبتنی بر ملاک ورود انتخاب شدند. ارزیابی روانی شامل مصاحبه طبق DSM-5، مقیاس تکانشگری بارات و مقیاس جریتمندی راتوس بود که قبل از شروع آموزش مهارت های مدیریت خشم و جریت آموزی و بلافاصله بعد از اتمام جلسات توسط مادران هر دو گروه آزمایش و کنترل تکمیل شد. داده ها با روش کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد آموزش گروهی مهارت های مدیریت خشم و جریت آموزی به طور معناداری موجب کاهش خشم و افزایش جریتمندی در مادران کودکان با اختلالات عصبی رشدی شده است (001/0>P). نتیجه گیری: در حوزه درمان و در زمینه کار با مادران کودکان با اختلالات عصبی رشدی و افرادی که در حالت بحران هیجانی ناگهانی مانند تولد فرزند به سر می برند، آموزش مهارت های زندگی ازجمله جریتمندی و کاهش تکانه و خشم با توجه به ماهیت آن و تاثیر بلندمدت در تمام ابعاد زندگی، بسیار کارا و نویدبخش به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 537

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 682 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    26-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    462
  • دانلود: 

    631
چکیده: 

سابقه و هدف: تربیت پرستاران شایسته و توانمند با صلاحیت اخلاقی و حرفه ای مطلوب از اهداف اصلی آموزش پرستاری است. در این راستا خودکارآمدی و هوش اخلاقی در محیط های آموزشی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر رفتار انسان ها اهمیت بسزایی دارد؛ بنابراین، هدف این مطالعه تعیین ارتباط هوش اخلاقی با خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه است. مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی مقطعی به صورت تمام شماری روی 216 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در سال 1398 انجام شد. داده ها با استفاده از پرسش نامه سه بخشی شامل مشخصات دموگرافیک، هوش اخلاقی Lennick و Kiel و خودکارآمدی عملکرد بالینی جمع آوری شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون آماری تی مستقل و برای اعتبار رگرسیون از آزمون تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد بین هوش اخلاقی با خودکارآمدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. رابطه بین خودکارآمدی با هوش اخلاقی 469/0 بود (000/0=P). همچنین ضریب همبستگی هوش اخلاقی با خودکارآمدی بالینی دانشجویان 314/0 (000/0=P) و ضریب تبیین 307/0 بود. درنهایت 7/30 درصد از خودکارآمدی بالینی دانشجویان با استفاده از متغیر هوش اخلاقی قابل تبیین است (001/0=P). نتیجه گیری: با توجه به اینکه هوش اخلاقی پیش بینی کننده مناسبی برای احساس خودکارآمدی است، مسیولان باید به منظور بهبود و ارتقای احساس خودکارآمدی دانشجویان به مولفه اساسی هوش اخلاقی توجه کنند و از طریق آموزش عملی سعی در ارتقای آن داشته باشند تا هسته های نیرومندی با توانایی های اخلاقی در حوزه درمانگری بالینی پدید آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 462

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 631 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    35-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    337
  • دانلود: 

    564
چکیده: 

سابقه و هدف: آسیب شنوایی تمام جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف این پژوهش مقایسه کارکردهای اجرایی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری در نوجوانان با شنوایی طبیعی و نوجوانان با آسیب شنوایی کاربر سمعک و کاشت حلزون در شهر تهران بود. مواد و روش ها: در این پژوهش تحلیلی-مقایسه ای 90 نوجوان دختر و پسر 14 تا 18 ساله شرکت کردند. شرکت کنندگان به سه گروه 30 نفری تقسیم شدند. گروه اول و دوم به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، افراد گروه سوم، شنوایی طبیعی داشتند و به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل سیاهه رتبه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی، پرسش نامه هوش هیجانی و پرسش نامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری بود. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد. یافته ها: اختلاف میانگین کارکردهای اجرایی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری بین گروه های مطالعه شده معنی دار بود (01/0P<). میانگین نمرات کارکردهای اجرایی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری نوجوانان با شنوایی طبیعی به طور معنی داری بیشتر از دو گروه دیگر بود. همچنین میانگین نمرات کارکردهای اجرایی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری نوجوانان با کاشت حلزون بیشتر از نوجوانان کاربر سمعک بود. نتیجه گیری: نوجوانان با شنوایی طبیعی وضعیت بهتری دارند، ولی ازآنجاکه افراد با آسیب شنوایی فقط در صورت برخورداری از آموزش شناختی مناسب می توانند همانند همسالان عادی خود به برخی از سطوح اکتسابی کارکرد های اجرایی و هوش هیجانی و افزایش راهبردهای انگیزشی یادگیری دست یابند، به برنامه توان بخشی ویژه ای نیاز است تا در این مولفه ها تحولی ایجاد شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 337

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 564 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نخبه زعیم پریسا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    43-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1271
  • دانلود: 

    882
چکیده: 

سابقه و هدف: واقعیت درمانی به معنی مسیولیت پذیری و داشتن ارتباط و روابط کارآمد با دیگران و سازگاری اجتماعی در زندگی است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر واقعیت درمانی بر ارتقای مسیولیت پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمام دختران نوجوان سنین 16 تا 18 ساله دبیرستان های دوره دوم بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر از دختران نوجوان دبیرستان دوره دوم مهردخت هشتگرد انتخاب شدند و با جایگزینی تصادفی در گروه های مداخله (20 نفر گروه واقعیت درمانی) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند و به پرسش نامه های مسیولیت پذیری کردلو (1389) و سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (1953) پاسخ دادند. گروه کنترل در انتظار ماند و برای گروه مداخله طی 4 هفته، 8 جلسه 45 دقیقه ای آموزش واقعیت درمانی اجرا شد. در پایان مداخلات درمانی و یک ماه بعد، بار دیگر آزمودنی های گروه های مداخله و کنترل به منظور بررسی میزان تداوم اثربخشی آموزش صورت گرفته (پیگیری 1 ماهه) با استفاده از پرسش نامه های پژوهش ارزیابی شدند. داده های پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و نرم افزار SPSS نسخه 28 تحلیل شد. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد اثر واقعیت درمانی بر مسیولیت پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان معنادار بود. درنتیجه بین نمره های عامل (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری) در میزان بهبود مسیولیت پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0≥ P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش می توان گفت که استفاده از مداخله واقعیت درمانی بر مسیولیت پذیری و سازگاری اجتماعی نوجوانان تاثیر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1271

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 882 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    50-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    350
  • دانلود: 

    524
چکیده: 

سابقه و هدف: خودناتوان سازی انجام یا قصد انجام مجموعه رفتارهایی است که به منظور بیرونی جلوه دادن شکست ها و درونی جلوه دادن موفقیت ها به کار می رود. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت خودناتوان سازی و ارتباط آن با برخی متغیرهای تحصیلی در دانشجویان انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش نوعی مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بود که در میان 296 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم در هر یک از خوشه ها (دانشکده ها) انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه به صورت خودگزارش دهی جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار نسخه ویندوز SPSS نسخه 16 و آزمون های توصیفی و تحلیلی در سطح اطمینان 95 درصد تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: دامنه سن دانشجویان 18 تا 31 سال و میانگین آن 10/2± 21/22 سال بود. میانگین نمره خودناتوان سازی دانشجویان 48/3± 64/16 بود که در مجموع 56/66 درصد از حداکثر نمره قابل اکتساب کسب شد. دانشجویان دانشکده دندان پزشکی خودناتوان سازی بیشتری نسبت به سایر دانشکده ها داشتند (011/0P=). دانشجویان متاهل خودناتوان سازی بیشتری نسبت به دانشجویان مجرد داشتند (025/0P=). دانشجویانی که سن بیشتری داشتند، نمره بالاتری در خودناتوان سازی کسب کردند (114/0r= و 025/0P=). نتیجه گیری: با توجه به اینکه دانشجویان بیش از 50 درصد از نمره خودناتوان سازی را کسب کردند، به نظر می رسد برنامه ریزی برنامه های مداخله ای مرتبط و قبل از آن انجام مطالعات تکمیلی برای دستیابی به علل موثر ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 350

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 524 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    58-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    586
  • دانلود: 

    708
چکیده: 

سابقه و هدف: جهت گیری دینی ازجمله عوامل تاثیرگذار بر رفتار و واکنش های افراد است و نقش مهمی در رابطه عوامل مختلف با بهزیستی روان شناختی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش علایم افسردگی، اضطراب و استرس در بهزیستی روان شناختی نوجوانان با توجه به اثر تعدیل کننده جهت گیری دینی انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر در سال 1396 روی 471 دانش آموز مقطع متوسطه دوم آموزش وپرورش ناحیه 2 شهر قم انجام شد. شرکت کنندگان به شکل نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده شامل مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس، مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف و مقیاس جهت گیری دینی بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل تعدیل کننده با کاربرد نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد. یافته ها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد افسردگی، اضطراب و استرس به ترتیب با ضرایب 60/0-(01/0 P<)، 40/0-(01/0P<) و 49/0-(01/0 P<) و جهت گیری دینی با ضریب 33/0 (01/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 586

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 708 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button