Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,271
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

882
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر واقعیت درمانی بر ارتقای مسئولیت پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 49

چکیده

 سابقه و هدف: واقعیت درمانی به معنی مسیولیت پذیری و داشتن ارتباط و روابط کارآمد با دیگران و سازگاری اجتماعی در زندگی است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر واقعیت درمانی بر ارتقای مسیولیت پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمام دختران نوجوان سنین 16 تا 18 ساله دبیرستان های دوره دوم بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر از دختران نوجوان دبیرستان دوره دوم مهردخت هشتگرد انتخاب شدند و با جایگزینی تصادفی در گروه های مداخله (20 نفر گروه واقعیت درمانی) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند و به پرسش نامه های مسیولیت پذیری کردلو (1389) و سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (1953) پاسخ دادند. گروه کنترل در انتظار ماند و برای گروه مداخله طی 4 هفته, 8 جلسه 45 دقیقه ای آموزش واقعیت درمانی اجرا شد. در پایان مداخلات درمانی و یک ماه بعد, بار دیگر آزمودنی های گروه های مداخله و کنترل به منظور بررسی میزان تداوم اثربخشی آموزش صورت گرفته (پیگیری 1 ماهه) با استفاده از پرسش نامه های پژوهش ارزیابی شدند. داده های پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و نرم افزار SPSS نسخه 28 تحلیل شد. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد اثر واقعیت درمانی بر مسیولیت پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان معنادار بود. درنتیجه بین نمره های عامل (پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری) در میزان بهبود مسیولیت پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0≥ P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش می توان گفت که استفاده از مداخله واقعیت درمانی بر مسیولیت پذیری و سازگاری اجتماعی نوجوانان تاثیر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نخبه زعیم، پریسا. (1399). بررسی تاثیر واقعیت درمانی بر ارتقای مسئولیت پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان. مجله علمی پژوهان، 19(2 )، 43-49. SID. https://sid.ir/paper/391716/fa

    Vancouver: کپی

    نخبه زعیم پریسا. بررسی تاثیر واقعیت درمانی بر ارتقای مسئولیت پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان. مجله علمی پژوهان[Internet]. 1399؛19(2 ):43-49. Available from: https://sid.ir/paper/391716/fa

    IEEE: کپی

    پریسا نخبه زعیم، “بررسی تاثیر واقعیت درمانی بر ارتقای مسئولیت پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان،” مجله علمی پژوهان، vol. 19، no. 2 ، pp. 43–49، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391716/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا