مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

354
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

198
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه کارکرد های اجرایی، هوش هیجانی و راهبرد های انگیزشی یادگیری در نوجوانان با شنوایی طبیعی و نوجوانان با آسیب شنوایی کاربر سمعک و کاشت حلزون

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 42

چکیده

 سابقه و هدف: آسیب شنوایی تمام جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف این پژوهش مقایسه کارکردهای اجرایی, هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری در نوجوانان با شنوایی طبیعی و نوجوانان با آسیب شنوایی کاربر سمعک و کاشت حلزون در شهر تهران بود. مواد و روش ها: در این پژوهش تحلیلی-مقایسه ای 90 نوجوان دختر و پسر 14 تا 18 ساله شرکت کردند. شرکت کنندگان به سه گروه 30 نفری تقسیم شدند. گروه اول و دوم به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند, افراد گروه سوم, شنوایی طبیعی داشتند و به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل سیاهه رتبه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی, پرسش نامه هوش هیجانی و پرسش نامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری بود. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد. یافته ها: اختلاف میانگین کارکردهای اجرایی, هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری بین گروه های مطالعه شده معنی دار بود (01/0P<). میانگین نمرات کارکردهای اجرایی, هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری نوجوانان با شنوایی طبیعی به طور معنی داری بیشتر از دو گروه دیگر بود. همچنین میانگین نمرات کارکردهای اجرایی, هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری نوجوانان با کاشت حلزون بیشتر از نوجوانان کاربر سمعک بود. نتیجه گیری: نوجوانان با شنوایی طبیعی وضعیت بهتری دارند, ولی ازآنجاکه افراد با آسیب شنوایی فقط در صورت برخورداری از آموزش شناختی مناسب می توانند همانند همسالان عادی خود به برخی از سطوح اکتسابی کارکرد های اجرایی و هوش هیجانی و افزایش راهبردهای انگیزشی یادگیری دست یابند, به برنامه توان بخشی ویژه ای نیاز است تا در این مولفه ها تحولی ایجاد شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقازیارتی، علی، نجاتی فر، سارا، و عاشوری، محمد. (1399). مقایسه کارکرد های اجرایی, هوش هیجانی و راهبرد های انگیزشی یادگیری در نوجوانان با شنوایی طبیعی و نوجوانان با آسیب شنوایی کاربر سمعک و کاشت حلزون. مجله علمی پژوهان، 19(2 )، 35-42. SID. https://sid.ir/paper/394603/fa

    Vancouver: کپی

    آقازیارتی علی، نجاتی فر سارا، عاشوری محمد. مقایسه کارکرد های اجرایی, هوش هیجانی و راهبرد های انگیزشی یادگیری در نوجوانان با شنوایی طبیعی و نوجوانان با آسیب شنوایی کاربر سمعک و کاشت حلزون. مجله علمی پژوهان[Internet]. 1399؛19(2 ):35-42. Available from: https://sid.ir/paper/394603/fa

    IEEE: کپی

    علی آقازیارتی، سارا نجاتی فر، و محمد عاشوری، “مقایسه کارکرد های اجرایی, هوش هیجانی و راهبرد های انگیزشی یادگیری در نوجوانان با شنوایی طبیعی و نوجوانان با آسیب شنوایی کاربر سمعک و کاشت حلزون،” مجله علمی پژوهان، vol. 19، no. 2 ، pp. 35–42، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394603/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button