Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

348
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

512
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت خودناتوان سازی: مطالعه مقطعی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 57

چکیده

 سابقه و هدف: خودناتوان سازی انجام یا قصد انجام مجموعه رفتارهایی است که به منظور بیرونی جلوه دادن شکست ها و درونی جلوه دادن موفقیت ها به کار می رود. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت خودناتوان سازی و ارتباط آن با برخی متغیرهای تحصیلی در دانشجویان انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش نوعی مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بود که در میان 296 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم در هر یک از خوشه ها (دانشکده ها) انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه به صورت خودگزارش دهی جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار نسخه ویندوز SPSS نسخه 16 و آزمون های توصیفی و تحلیلی در سطح اطمینان 95 درصد تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: دامنه سن دانشجویان 18 تا 31 سال و میانگین آن 10/2± 21/22 سال بود. میانگین نمره خودناتوان سازی دانشجویان 48/3± 64/16 بود که در مجموع 56/66 درصد از حداکثر نمره قابل اکتساب کسب شد. دانشجویان دانشکده دندان پزشکی خودناتوان سازی بیشتری نسبت به سایر دانشکده ها داشتند (011/0P=). دانشجویان متاهل خودناتوان سازی بیشتری نسبت به دانشجویان مجرد داشتند (025/0P=). دانشجویانی که سن بیشتری داشتند, نمره بالاتری در خودناتوان سازی کسب کردند (114/0r= و 025/0P=). نتیجه گیری: با توجه به اینکه دانشجویان بیش از 50 درصد از نمره خودناتوان سازی را کسب کردند, به نظر می رسد برنامه ریزی برنامه های مداخله ای مرتبط و قبل از آن انجام مطالعات تکمیلی برای دستیابی به علل موثر ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرزایی علویجه، مهدی، جلیلی، سیروس ، صفریان، علی، واعظی، معصومه، سعادت فر، عبداله، و جلیلیان، فرزاد. (1399). بررسی وضعیت خودناتوان سازی: مطالعه مقطعی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. مجله علمی پژوهان، 19(2 )، 50-57. SID. https://sid.ir/paper/389670/fa

    Vancouver: کپی

    میرزایی علویجه مهدی، جلیلی سیروس ، صفریان علی، واعظی معصومه، سعادت فر عبداله، جلیلیان فرزاد. بررسی وضعیت خودناتوان سازی: مطالعه مقطعی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. مجله علمی پژوهان[Internet]. 1399؛19(2 ):50-57. Available from: https://sid.ir/paper/389670/fa

    IEEE: کپی

    مهدی میرزایی علویجه، سیروس جلیلی، علی صفریان، معصومه واعظی، عبداله سعادت فر، و فرزاد جلیلیان، “بررسی وضعیت خودناتوان سازی: مطالعه مقطعی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،” مجله علمی پژوهان، vol. 19، no. 2 ، pp. 50–57، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389670/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا