زمینه و هدف: اگر آمادی بخواهد چابک باشد؛ یعنی به تغییرات محیطی به سرعت پاسخ دهد، منجر به افزایش رضایت بهره وری آماد و پشتیبانی چابک در سازمان ها خواهد شد و ازآنجاکه مؤلفه های چابکی در سازمان های گوناگون باهم متفاوت است، هدف مقاله حاضر شناسایی معیارهای چابکی آماد و پشتیانی ناجا بود. روش: تحقیق حاضر ازنظر روش شناسی توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش کارشناسان متخصص در حوزه های مختلف آماد و پشتیبانی بخش آماد و پشتیبانی در ناجا می باشند. نمونه آماری تحقیق شامل 15 نفر از کارشناسان متخصص در حوزه های مختلف آماد و پشتیبانی است. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجی است. تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. نرم افزار مورداستفاده نیز اکسپرت چویس[1] بود. یافته ها: نتایج نشان داد که عوامل چابکی آماد و پشتیبانی ناجا عبارت بودند از: فناوری اطلاعات، شراکت و همکاری مجازی، بهبود مستمر، تشکیل سازمان دانش محور و نیروی کار چابک، همچنین معیارهای شناسایی شده شامل: بهبود پاسخگویی، آمادگی رویارویی با تغییرات، کاهش سطح مقررات، انتقال راحت دانش و تسریع فرایندها است. نتایج: جهت افزایش چابکی آماد و پشتیبانی ناجا لازم است تا زیرساخت های فناوری اطلاعات و دانشی شدن سیستم آماد و پشتیبانی توسط دست اندرکاران فراهم گردد. نتایج رتبه بندی نشان داد، نیروی کار چابک با وزن (5465/0)، شراکت و همکاری مجازی با وزن (2132/0)، فناوری اطلاعات با وزن (1231/0)، تشکیل سازمان دانش محور با وزن (1091/0) و بهبود مستمر با وزن (1021/0) در رتبه های اول تا پنجم قرار گرفتند.