Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

اندیشه آماد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    1-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1022
  • دانلود: 

    846
چکیده: 

زمینه و هدف: اگر آمادی بخواهد چابک باشد؛ یعنی به تغییرات محیطی به سرعت پاسخ دهد، منجر به افزایش رضایت بهره وری آماد و پشتیبانی چابک در سازمان ها خواهد شد و ازآنجاکه مؤلفه های چابکی در سازمان های گوناگون باهم متفاوت است، هدف مقاله حاضر شناسایی معیارهای چابکی آماد و پشتیانی ناجا بود. روش: تحقیق حاضر ازنظر روش شناسی توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش کارشناسان متخصص در حوزه های مختلف آماد و پشتیبانی بخش آماد و پشتیبانی در ناجا می باشند. نمونه آماری تحقیق شامل 15 نفر از کارشناسان متخصص در حوزه های مختلف آماد و پشتیبانی است. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجی است. تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. نرم افزار مورداستفاده نیز اکسپرت چویس[1] بود. یافته ها: نتایج نشان داد که عوامل چابکی آماد و پشتیبانی ناجا عبارت بودند از: فناوری اطلاعات، شراکت و همکاری مجازی، بهبود مستمر، تشکیل سازمان دانش محور و نیروی کار چابک، همچنین معیارهای شناسایی شده شامل: بهبود پاسخگویی، آمادگی رویارویی با تغییرات، کاهش سطح مقررات، انتقال راحت دانش و تسریع فرایندها است. نتایج: جهت افزایش چابکی آماد و پشتیبانی ناجا لازم است تا زیرساخت های فناوری اطلاعات و دانشی شدن سیستم آماد و پشتیبانی توسط دست اندرکاران فراهم گردد. نتایج رتبه بندی نشان داد، نیروی کار چابک با وزن (5465/0)، شراکت و همکاری مجازی با وزن (2132/0)، فناوری اطلاعات با وزن (1231/0)، تشکیل سازمان دانش محور با وزن (1091/0) و بهبود مستمر با وزن (1021/0) در رتبه های اول تا پنجم قرار گرفتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1022

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 846 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بختیاری تقی

نشریه: 

اندیشه آماد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    25-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    482
  • دانلود: 

    555
چکیده: 

زمینه و هدف: این تحقیق درصدد آن است که مهم ترین شاخص های مربوط به اقتصاد مقاومتی را موردبررسی و مطالعه قرار دهد. با توجه به مطالعات انجام شده، مصاحبه با متخصصان و اساتید دانشگاه، چارچوب نظری تحقیق جهت شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت هزینه های آمادی در ناجا معرفی گردید. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اقتصاد مقاومتی بر مدیریت هزینه های آمادی در ناجا انجام گرفته است. روش شناسی: تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر روش توصیفی و به صورت پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری آن شامل 73 نفر از کارشناسان ارشد مالی در ناجا می باشند. که به صورت تمام شمار انتخاب گردیده اند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن از طریق اخذ نظر کارشناسان، اساتید راهنما و مشاور و پایایی آن به وسیله آزمون آلفای کرونباخ (887/0) محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری رگرسیون با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس. استفاده شده است. یافته ها: با توجه به نتایج حاصل از رگرسیون خطی هرکدام از ابعاد اقتصاد مقاومتی بر مدیریت هزینه های آمادی ناجا تأثیر می گذارد. نتیجه گیری: نتایج تحقیق با توجه به جدول تجزیه وتحلیل واریانس رگرسیون چندگانه نشان داد که خرید تولیدات داخلی، مدیریت مصرف و صرفه جویی در هزینه های عمومی بر مدیریت هزینه های آمادی ناجا مؤثر هستند. اما مدیریت مصرف تأثیر بیشتری بر مدیریت هزینه های آمادی ناجا دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 482

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 555 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اندیشه آماد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    41-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    771
  • دانلود: 

    684
چکیده: 

زمینه و هدف: زنجیره تأمین لارج متشکل از زنجیره های تأمین ناب، چابک، انعطاف پذیر و سبز هستند که یکی از زنجیره های بسیار پرکاربرد کنونی مدیریت زنجیره تأمین در جهان هستند که برای بهبود عملکرد و همچنین افزایش کارایی و اثربخشی سازمان بکار گرفته شده اند. هدف از انجام این تحقیق بررسی و تبیین پیاده سازی زنجیره تأمین لارج در نیروی انتظامی تهران بزرگ است. روش: جامعه آماری این تحقیق را 30 نفر از استادان، فرماندهان و مدیران آماد و پشتیبانی ناجا تشکیل می دهند که از همه آن ها جمع آوری اطلاعات صورت گرفته است. روایی پرسشنامه از طریق خبرگان و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ با ضریب 0. 769 به دست آمد. بررسی ابعاد، مؤلفه ها، شاخص های زنجیره تأمین لارج و اولویت بندی آن ها سؤالات این تحقیق را تشکیل داده اند. روش تحقیق اکتشافی بود که به صورت مطالعات کتابخانه ای و میدانی و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی و نیز تجزیه تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مبین این است که مدل زنجیره تأمین آماد و پشتیبانی ناجا شامل پنج بعد است. این ابعاد عبارت اند از: مدیریت چندگانه، یکپارچه سازی، عملکرد، مدیریت بهره وری و مدیریت سبز. نتیجه گیری: پیاده سازی اصولی و صحیح زنجیره تأمین لارج باعث بهره مندی از زنجیره تأمین ناب، انعطاف پذیر، سبز و چابک می شود. این امر از طریق برقراری ارتباط منطقی بین اصول یادشده محقق می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 771

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 684 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اندیشه آماد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    65-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    515
  • دانلود: 

    513
چکیده: 

بیان مسئله: آنچه جامعه از حرفه حسابرسی انتظار دارد، ارائه گزارش حسابرسی باکیفیت است. نتایج و پیامدهای مشاهده شده از اجرای حسابرسی و نظارت مالی در چند ساله اخیر در مقایسه با نتایج و پیامدهای مطلوب و ایده آل متصوره، نشان از تفاوت معناداری است. هدف: هدف از این تحقیق تبیین تأثیر حسابرسی و نظارت مالی اداره کل مالی و ذیحسابی ناجا بر بهبود عملکرد فرماندهان و مدیران ناجا بوده است. روش: این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی و از ابزار پرسشنامه استفاده گردیده و جامعه آماری این پژوهش به صورت تمام شمار شامل 66 نفر فرماندهان، روسا و مدیران است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی نیز با استفاده از روایی همگرا و واگرا مورد سنجش و تائید گردیدند. یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان می­ دهد که مقدار بار عاملی عوامل و مقدار آماره t، نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که عوامل انسانی تأثیر معناداری بر کار تیمی، تصمیم­ گیری، قدرت هدف­ گذاری و مسئولیت­ پذیری فرماندهان و مدیران معاونت آماد ناجا دارد و نیز عوامل انسانی تأثیر معناداری بر قدرت تبادل اطلاعات فرماندهان و مدیران معاونت آماد ناجا ندارد. همچنین عوامل محیطی تأثیر معناداری بر قدرت هدف­ گذاری، مسئولیت­ پذیری و قدرت تبادل اطلاعات فرماندهان و مدیران معاونت آماد ناجا دارد و نیز عوامل محیطی تأثیر معناداری بر انجام کار تیمی و تصمیم­ گیری فرماندهان و مدیران معاونت آماد ناجا ندارد. نتیجه گیری: حسابرسی و نظارت مالی اداره کل مالی و ذیحسابی ناجا تأثیر معناداری بر بهبود عملکرد فرماندهان و مدیران معاونت آماد و پشتیبانی ناجا دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 515

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 513 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اندیشه آماد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    95-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    543
  • دانلود: 

    672
چکیده: 

زمینه و هدف: تاب آوری­ زنجیره تأمین بر توسعه قابلیت انطباق پذیری به منظور آمادگی در برابر حوادث غیرقابل پیش بینی و پاسخگویی در برابر اختلالات و بازیابی از آن ها تمرکز دارد. پژوهش حاضر باهدف ارزیابی وضعیت تاب­ آوری آماد در یک یگان دفاعی انجام شده است. روش: این تحقیق از حیث هدف، یک تحقیق کاربردی و از جهت نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی به شمار می آید. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده فرماندهان و مدیران یکی از سازمان­ های دفاعی مستقر در استان تهران به تعداد 80 نفر می باشد. برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه تاب­ آوری بنجامین طبق اهداف، وظایف و رسالت سازمان هدف اصلاح و بازنگری گردید. روایی پرسشنامه ها بر اساس نظرات خبرگان و پایایی آن ها نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ با ضریب 0. 828 مورد تأیید قرار گرفت. در تحلیل داده ها با توجه به عدم نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون­ های ناپارامتریک (دوجمله­ ای و فریدمن) استفاده شده است. یافته­ ها: تحلیل­ ها نشان می­ دهد که عوامل همکاری، انعطاف­ پذیری و افزونگی دارای وضعیت مناسبی بوده و تنها عامل چابکی دارای وضعیت نامطلوبی است. نتیجه­ گیری: نتایج آزمون فرضیات پژوهش نشان می دهد علیرغم وضعیت نامطلوب عامل چابکی، تاب آوری آماد و پشتیبانی سازمان موردمطالعه دارای وضعیت مناسبی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 543

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 672 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اندیشه آماد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    117-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1491
  • دانلود: 

    899
چکیده: 

زمینه و هدف: سازمان ها ازیک طرف باید به سوددهی و مزیت رقابتی، از طرف دیگر به از بین بردن یا به حداقل رساندن ضایعات (انرژی، تولید گازهای گلخانه ای، شیمیایی/ خطرناک، مواد زائد جامد) توجه می کردند. اینجا بود که ایده زنجیره تأمین سبز مطرح شد و خیلی زود نظر همگان را به خود جلب کرد. مدیریت زنجیره تأمین سبز تأثیر شایان توجهی بر محیط زیست دارد که اساس آن بر یکپارچگی مدیریت محیط زیست و مدیریت زنجیره تأمین برای کنترل آثار زیست محیطی در چرخه عمر محصول به وسیله تسهیم اطلاعات و هماهنگی و همکاری تمام زنجیره تأمین است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت زنجیره تأمین سبز بر عملکرد شرکت های هواپیمایی با نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری است. روش: این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده ها توصیفی و از شاخه علی-مقایسه ای و مبتنی بر تحلیل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش، مدیران شرکت های هواپیمایی می باشند که از این تعداد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران 125 نفر به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شده است. یافته ها: ابزار مورد استفاده پرسشنامه است که پایایی هرکدام از متغیرهای آن بالای 0. 7 محاسبه شد و روایی آن نیز با روش محتوایی و سازه مورد تائید خبرگان موضوع قرار گرفت. در تحقیق حاضر به منظور تجزیه وتحلیل داده های حاصله از روش های تحلیل استنباطی استفاده شده است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت زنجیره تأمین سبز بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری نیز با استفاده از آزمون سوبل تائید گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1491

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 899 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اندیشه آماد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    141-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2140
  • دانلود: 

    1600
چکیده: 

زمینه و هدف: وقوع رویدادهایی مانند گسترش رقابت، پیشرفت فناوری اطلاعات و تلاش همه جانبه سازمان­ ها و واحدهای اقتصادی برای کسب جایگاه بهتر، ضرورت توجه به بهبود مستمر عملکرد سازمانی را دوچندان نموده است. پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با نقش مدیریت زنجیره تأمین پایدار انجام شد. روش: پژوهش ازنظر هدف کاربردی، به روش توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شرکت های لیزینگ خودرو به تعداد 950 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران با سطح خطای 5 درصد 274 نفر و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود. عملکرد سازمانی از پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2002) با 42 سؤال، پرسشنامه زنجیره تامین پایدار (ژو و همکاران، 2008) دارای 34 سؤال و پرسشنامه مدیریت دانش (فانگ و چری، 2009) دارای 30 سؤال بوده است. روایی ابزار به صورت صوری، محتوایی و سازه ای و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی شد. داده های جمع آوری شده با روش معادله یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار اسمارت پلاس تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون فرضیات این پژوهش نشان می دهد مدیریت دانش با نقش مدیریت زنجیره تامین پایدار بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد. همچنین، مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی و مدیریت زنجیره تامین پایدار، مدیریت زنجیره تامین نیز بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد. نتیجه گیری: با توجه به نقش میانجی مدیریت زنجیره تامین پایدار از آن می توان در تأثیرگذاری مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی بهره برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2140

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1600 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اندیشه آماد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    169-190
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    596
  • دانلود: 

    601
چکیده: 

کنترل رسمی از سوی مشتریان از طریق عقد قرارداد و نظارت مستلزم این است که شرکت ها شیوه های مدیریت زنجیره تأمین سبز را اجرا کنند [1](GSCM). کنترل غیررسمی حاکمیت رابطه ای مشتری [2](CRG) از حیث اعتماد و تعاون همچنین نقش مهمی را بازی می کند، اما چگونگی نحوه تأثیرات حاکمیت رابطه ای مشتری بر روی شرکت ها در دستیابی به عملکرد اقتصادی و محیطی از طریق شیوه های مدیریت زنجیره تأمین به خوبی آشکار نیست. به منظور بررسی و کاوش در نقش حاکمیت رابطه ای مشتری، این پژوهش یک مدل مفهومی را با چهار فرضیه به منظور پیشنهاد اثرات میانجی گری و تعدیل گری حاکمیت رابطه ای مشتری بر روی روابط بین دو شیوه مدیریت زنجیره تأمین سبز (نوآوری سبز و خرید سبز) و عملکرد اقتصادی/ محیطی توسعه داده شده است. بر اساس 333 پرسشنامه جمع آوری شده از شهرهای صادراتی معمولی در چین، دو عامل و مؤلفه حاکمیت رابطه ای مشتری یعنی «اعتماد و رابطه » و«تعاون و تعامل» شناسایی شد. نتایج آماری به دست آمده از طریق تجزیه وتحلیل سلسله مراتبی نشان داد که هر دو تأثیر میانجیگری و تعدیل کنندگی وجود دارد. حاکمیت رابطه ای مشتری به طور جزئی اثر شیوه های مدیریت زنجیره تأمین سبز بر روی عملکرد محیطی را تعدیل کند. به هرحال، اعتماد و رابطه برای نوآوری سبز در فراهم کردن عملکرد محیطی می تواند تعیین کننده باشد. اگر شرکت ها درصدد آن باشند تا عملکرد اقتصادی خود را از طریق خرید سبز بهبود دهند، آن ها باید بین خود و مشتریانشان اعتماد و رابطه برقرار کنند. درحالی که تعاون و تعامل با مشتری در دستیابی به عملکرد اقتصادی از طریق نوآوری سبز برای شرکت ها ضروری و حیاتی است. این پژوهش به گسترش مطالعات قبلی درباره کنترل رسمی ازمشتریان برای بررسی نقش حاکمیت ارتباطی با مشتری در محیط زیست و بهبود عملکرد اقتصادی از طریق مدیریت زنجیره تأمین سبز کمک می کند.نتایج آماری، اثربخشی سازوکار حاکمیت از دیدگاه رابطه با مشتری برای دستیابی به عملکرد اقتصادی و محیطی از طریق شیوه های مدیریت زنجیره تأمین سبز را شناسایی کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 596

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 601 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button