Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    14-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    309
  • دانلود: 

    158
چکیده: 

مقدمه: بازاریابی داخلی یک ابزار مدیریتی است که از طریق توجه به مدیران به عنوان مشتریان درونی، زمینه را برای ارایه خدمات با کیفیت فراهم می آورد. مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات با نقش میانجی بازارگرایی در باشگاه های ورزشی استان کرمانشاه در سال 1398 انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. 234 نفر مدیران باشگاه های ورزشی استان کرمانشاه به عنوان نمونه آماری به روش سرشماری، وارد پژوهش شدند. همچنین داده ها بوسیله "پرسشنامه بازاریابی داخلی فورمن و مونی"(Foreman and Muni’ Internal Marketing Questionnaire)، "پرسشنامه کیفیت خدمات یی-چین لیو"(Yi-Chin Liu Quality Service Questionnaire)، "پرسشنامه بازارگرایی نارور و اسلاتر" (Narver and Slater Market Orientation Questionnaires) جمع آوری گردید. در مطالعه حاضر روایی سازه، ضریب آلفا کرونباخ و یایایی ترکیبی برای ابزارها اندازه گیری شد. تحلیل داده با نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 22 و نرم افزار آموس23 انجام شد. یافته ها: بین بازاریابی داخلی و بازارگرایی در باشگاه های ورزشی همبستگی معناداری وجود داشت (87/0=β ، 001/0=P). بین بازارگرایی و کیفیت خدمات همبستگی معناداری وجود داشت (10/0=β ، 015/0=P)؛ همچنین بین بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات نیز همبستگی معناداری مشاهده شد (87/0=β ، 002/0=P). نتیجه گیری: همبستگی بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات، همبستگی بازاریابی داخلی و بازارگرایی و بازارگرایی با کیفیت خدمات معنادار شده است. لذا می توان متغیر بازارگرایی را یک متغیر میانجی جزیی محسوب کرد. پیشنهاد می شود مدیران باشگاه های ورزشی از طریق اجرای فعالیت های بازاریابی داخلی به بهبود کیفیت خدمات در باشگاه های ورزشی کمک کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 309

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 158 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    253
  • دانلود: 

    608
چکیده: 

مقدمه: شوخ طبعی داشتن ارتباطات سرگرم کننده ای است که داشتن حس آن در کارکنان همواره بر روی نتایج کار آن ها موثر است. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی شوخ طبعی در محل کار، حمایت مدیران از شوخ طبعی و اجتماعی شدن کارکنان با محصورشدگی شغلی کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری را تمام کارکنان وزارت ورزش و جوانان (890 تن) تشکیل دادند. نمونه آماری براساس فرمول کوکران 268 تن و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده (اطاق کارکنان) و نیز در دسترس (کارکنان) انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه سبک های شوخ طبعی مرتبط با کار" (Work-Related Humor Questionnaire)؛ "پرسشنامه حمایت مدیران از شوخ طبعی" (Managerschr('39') Support of Humor Questionnaire)؛ "پرسشنامه اجتماعی شدن کارکنان "(Coworker Socializing Questionnaire)؛ و "پرسشنامه محصورشدگی سازمانی"(Job Embeddedness Questionnaire) استفاده شد. روایی صوری، نسبت روایی محتوا، شاخص روایی محتوا، روایی همگرا و پایایی با استفاده از پایایی ترکیبی و ضریب آلفاکرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تحلیل داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 و نرم افزار SmartPLS نسخه 3 انجام گردید. یافته ها: شوخ طبعی پیوند دهنده با حمایت مدیران از شوخی همبستگی مثبت معنادار دارد (001>P). در حالی که شوخ طبعی پرخاشگرایانه با اجتماعی شدن کارکنان ارتباط ندارد (353/0>P). همچنین، همبستگی بین اجتماعی شدن کارکنان و حمایت مدیران از شوخی با محصورشدگی شغلی مثبت و معنادار دارد (001>P). نتیجه گیری: شوخ طبعی پیوند دهنده با حمایت مدیران از شوخی همبستگی مثبت دارد. همچنین، بین اجتماعی شدن کارکنان و حمایت مدیران از شوخی با محصورشدگی شغلی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. پیشنهاد می شود مدیران شوخ طبعی را به عنوان یکی از سازه های مهم در حوزه رفتار سازمانی مورد حمایت قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 253

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 608 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    13-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    69
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Internal marketing is a management tool that provides the ground for providing quality services by paying attention to managers as internal customers. The aim of this study was to determine the correlation between internal marketing and service quality with the mediating role of market orientation in sports clubs in Kermanshah province in 2020. Methods: The present study is a descriptive-correlational study. 234 managers of sports clubs in Kermanshah province entered the study as a statistical sample by census method. Data were collected by the “ Foreman and Muni’ Internal Marketing Questionnaire” , “ Yi-Chin Liu Quality Service Questionnaire” , and “ Narver and Slater Market Orientation” . Construct validity, Cronbach’ s alpha calculation and combined reliability were used to determine the reliability. Data analysis was performed with SPSS. 22 and Amos 23 software. Results: There was a significant correlation between internal marketing and market orientation in sports clubs (β = 0. 87, P = 0. 001). There was a significant correlation between market orientation and service quality (β = 0. 10, P = 0. 015); Also, a significant correlation was observed between internal marketing and service quality (β = 0. 87, P = 0. 002). Conclusions: The correlation between internal marketing and service quality, the correlation between internal marketing and market orientation and market orientation with service quality has become significant. Therefore, the market orientation variable can be considered as a partial mediating variable. It is suggested that sports club managers help improve the quality of service in sports clubs through the implementation of internal marketing activities.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 69

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    25-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    220
  • دانلود: 

    545
چکیده: 

مقدمه: سرمایه فکری دارایی نامشهود یک سازمان است که در ایجاد روحیه کارآفرینی و نوآوری در سازمان اثرگذار است. هدف پژوهش تعیین همبستگی سرمایه فکری با کارآفرینی با نقش میانجی نوآوری سازمانی در کارکنان مراکز بهداشتی ودرمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. پژوهش با 160 تن از کارکنان مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که با روش نمونه گیری تصادفی-طبقه ای انتخاب شده بودند، اجرا شد. ابزارگردآوری داده ها شامل: پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه سرمایه فکری" “ Questionnaire Intellectual Capital” ، "پرسشنامه کارآفرینی سازمانی " (Organizational Entrepreneurship Questionnaire) و "پرسشنامه جو نوآورانه" (Climate for Innovation Questionnaire CIQ)" بودند. در این پژوهش، روایی پرسشنامه ها به روش نسبت روایی محتوا و صوری تعیین شد. پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفا کرونباخ مشخص شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 25 و نرم افزار Smart PLS 3. 5 انجام شد. یافته ها: سرمایه فکری باکارآفرینی با ضریب رگرسیونی 0/27، نسبت بحرانی 64/656، نوآوری با کارافرینی با ضریب رگرسیونی 63/0 و نسبت بحرانی 02/9 و سرمایه فکری با نوآوری با ضریب رگرسیونی 86/0 نسبت بحرانی37/71 همبستگی مثبت و معنادار دارد. نتیجه گیری: سرمایه فکری با کارافرینی و نوآوری سازمانی همبستگی مثبت و معنا دار وجود دارد. توصیه می شود، سیاستگذاران و مدیران در حوزه سلامت در جهت ارتقا و استفاده بهینه از این سرمایه اقدامات ارزشمندی را انجام دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 220

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 545 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    37-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    507
  • دانلود: 

    683
چکیده: 

مقدمه: بیماری سرطان با پیامدهای متعدد از جمله عوارض روانی مانند تنش و افسردگی همراه است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر "معنویت درمانی" بر رشد پس از سانحه، شفقت خود و امید در زنان مبتلا به سرطان پستان انجام شد. روش کار: روش مطالعه حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل زنان مبتلا به سرطان مراجعه کننده به مرکز طب تسکینی بیمارستان فیروزگر و مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلاء (مکسا) شهر تهران بود. با روش نمونه گیری هدفمند تعداد کل 30 بیمار انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های مداخله و کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی (شامل سن، طول مدت بیماری و وضعیت تاهل)، "پرسشنامه رشد پس از سانحه" (Post-Traumatic Growth Questionnaire)، "مقیاس شفقت به خود" (Self-Compassion Scale) و "مقیاس امید اشنایدر" (Snyderchr('39')s Hope Scale) استفاده شد. روایی ابزارها با روایی همگرا و پایایی آن ها با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ انجام شد. گروه مداخله طی 8 جلسه 90 دقیقه ای، تحت مداخله "معنویت درمانی" قرار گرفت. تحلیل داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 19 انجام شد. یافته ها: بین میانگین نمرات دو گروه مداخله و کنترل در دو مرحله پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که "معنویت درمانی" روشی موثر در بهبود رشد پس از سانحه، شفقت به خود و امید در بیماران سرطانی است (05/0>P). نتیجه گیری: با توجه به اثر "معنویت درمانی" در بهبود رشد پس از سانحه، شفقت به خود و امید در زنان مبتلا به سرطان، پیشنهاد می شود از این مداخله روانشناختی به منظور ارتقای رشد پس از سانحه، شفقت به خود و امید در زنان مبتلا به سرطان استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 507

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 683 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 19
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    49-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    365
  • دانلود: 

    594
چکیده: 

مقدمه: پرستاری از جمله مشاغلی است که با مشکلات و عوامل تنش زای فراوانی در محیط کار و خانواده همراه است. هدف از انجام این پژوهش تعیین همبستگی بین تعارض کار-خانواده و شادکامی در کادر پرستاری بیمارستان منتخب تامین اجتماعی می باشد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کادر پرستاری شاغل در یک بیمارستان منتخب تامین اجتماعی بود. 210 تن از کادر پرستاری با روش غیر تصادفی و سهمیه ای انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس تعارض کار-خانواده" (Work-Family Conflict Scale) (WFCS) و "پرسشنامه شادکامی آکسفورد" (Oxford Happiness Questionnaire) (OHQ) که دارای روایی و پایایی تایید شده در مطالعات قبلی بود، استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها: میانگین نمره های تعارض کار-خانواده و شادکامی به ترتیب 89/39 و 62/118 گزارش شد. 6/52 درصد از کادر پرستاری شرکت کننده در پژوهش دارای تعارض زیاد بین کار و خانواده خود هستند. همبستگی شادکامی با متغیر تعارض خانواده-کار معنادار و معکوس بود اما با متغیر تعارض کار-خانواده معنادار نبود (P<0/05). نتیجه گیری: با توجه به همبستگی معنادار شادکامی با تعارض کار-خانواده، تمرکز بیشتر بر کادر درمان بیمارستان ها و ایجاد محیط حمایتی مناسب جهت تقویت شادکامی توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 365

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 594 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    60-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    376
  • دانلود: 

    597
چکیده: 

مقدمه: افسردگی اساسی از رایج ترین اختلالات روانشناختی است که با متاثر ساختن عملکرد فرد، عوارض منفی متعددی را به دنبال دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی "درمان پذیرش و تعهد" بر راهبردهای تنظیم هیجان، نگرش های ناکارآمد و تاب آوری در افراد مبتلا به افسردگی اساسی انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل افراد مبتلا به افسردگی اساسی مراجعه کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر ساری بود که به روش نمونه گیری هدفمند تعداد 30 تن انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروه مداخله (15 تن) و گروه کنترل (15 تن) جایگزین شدند. "درمان پذیرش و تعهد" برای گروه مداخله انجام شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان" (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire)، "مقیاس نگرش های ناکارآمد" (Dysfunctional Attitude Scale) و "پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون" (Connor‐ Davidson Resilience Scale) استفاده شد. روایی ابزارها از طریق روایی سازه تاییدی و پاپایی ابزارها به روش ضریب آلفا کرونباخ بررسی شد. داده ها در نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد. یافته ها: "درمان پذیرش و تعهد" بر بهبود راهبردهای تنظیم هیجان، نگرش های ناکارآمد و تاب آوری در افراد مبتلا به افسردگی اساسی اثربخش است (05/0>P). نتیجه گیری: راهبردهای تنظیم هیجان، نگرش های ناکارآمد و تاب آوری در افراد مبتلا به افسردگی اساسی از طریق "درمان پذیرش و تعهد" قابل اصلاح است. پیشنهاد می شود آموزشی مبتنی بر این درمان با هدف توانمندسازی و ارتقای سلامت روانی افراد مبتلا به افسردگی در مراکز مشاوره و روان درمانی انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 376

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 597 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 17
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    74-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    230
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

مقدمه: ارزشیابی مدرسین دانشگاه ها یک ضرورت در مسیر ارتقا سطح دانش جامعه است. در این رابطه، ابزار ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه ها متفاوت می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی و روانسنجی "مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه" انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر از نوع روش شناسی بوده و شامل دو بخش کیفی و کمی می باشد. در بخش کیفی با 20 تن از مدرسین دانشگاه، متخصص در مدیریت آموزشی و ارزشیابی، مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. از یافته های کیفی، مقیاس اولیه با 38 عبارت طراحی شد. سپس در قسمت کمی، مقیاس برای اندازه گیری روایی صوری، نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا بین تن 20 از اعضای هیات علمی و متخصص در سنجش و ارزشیابی توزیع شد. برای اندازه گیری روایی سازه، از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. پایایی با شرکت 30 تن از اعضای هیات علمی دانشگاه ازاد واحد زنجان به روش ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شد. یافته ها: با توجه به یافته های کیفی، "مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد مدرسین دانشگاه" با 38 عبارت طراحی شد. عبارت هایی که نسبت روایی محتوای آن ها بزرگ تر از 42/0 و شاخص روایی محتوا بزرگتر از 79/0 حفظ شد (7 عبارت حذف شد). یافته روایی سازه به روش تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس طراحی شده دارای 6 بعد (اخلاق فردی، اخلاق حرفه ای، فعالیت های آموزشی، بالندگی، فعالیت اجرایی، فعالیت پژوهشی) می باشد. میزان پاپایی به روش همسانی درونی (ضریب آلفا کرونباخ) برای مقیاس 93/0 حاصل شد. نتیجه گیری: "مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه" با 31 عبارت لیکرت 5 پاسخی از کاملا موافقم (نمره5) تا کاملا مخالفم (نمره صفر) در 6 بعد، از روایی و پایایی بالایی برخوردار است. پیشنهاد می شود از ابزار فوق در ارزشیابی اعضای هیات علمی دانشگاه استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 230

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    83-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    541
  • دانلود: 

    859
چکیده: 

مقدمه: طلاق، فرزندان نوجوان را با بحران های شدید جسمانی، هیجانی و اجتماعی مواجه می سازد. از روش های کاهش مشکلات مرتبط به سلامت می توان به درمان های شناختی رفتاری و فراتشخیصی یکپارچه اشاره کرد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی "درمان شناختی رفتاری" و "درمان فراتشخیصی یکپارچه" بر ابرازگری هیجانی و ترس از صمیمیت در فرزندان طلاق انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش فرزندان طلاق مراجعه کننده به کلینیک های خدمات روانشناختی شهر بندرعباس در سال 1398 بودند. تعداد 51 تن با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 17 تن) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم جمعیت شناختی، "پرسشنامه ابرازگری هیجانی" (Emotional Expression Questionnaire) و "مقیاس ترس از صمیمیت دسکاتنر و ثلن"(Descutner & Thelen Fear of Intimacy Scale) بودند. گروه های مداخله به ترتیب 10 جلسه 70 دقیقه ای (هفته ای یک جلسه) با روش های درمان شناختی رفتاری و درمان فراتشخیصی یکپارچه آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 19 تحلیل شد. یافته ها: "درمان شناختی رفتاری" و "درمان فراتشخیصی یکپارچه" در مقایسه با گروه کنترل باعث افزایش ابرازگری هیجانی و کاهش ترس از صمیمیت در فرزندان طلاق شدند (05/0p). نتیجه گیری: هر دو روش "درمان شناختی رفتاری" و "درمان فراتشخیصی یکپارچه" در بهبود ویژگی های مرتبط با سلامت هیجانی به ویژه افزایش ابرازگری هیجانی و کاهش ترس از صمیمیت فرزندان طلاق موثر بودند. بنابراین، متخصصان سلامت و درمانگران می توانند از روش های فوق برای افزایش ابرازگری هیجانی و کاهش ترس از صمیمیت استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 541

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 859 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 26
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    96-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    295
  • دانلود: 

    609
چکیده: 

مقدمه: عملکرد جنسی جزء مهمی از زندگی زنان یایسه است و تغییر در آن به خصوص در یایسگی، می تواند بر سلامت ایشان تاثیرگذار باشد. عملکرد جنسی زنان یایسه می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی "درمان شناختی-رفتاری" بر عملکرد و طرحواره های جنسی زنان یایسه انجام شد. روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و طرح آن از نوع پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان یایسه که جهت دریافت خدمات به مرکز بهداشتی و درمانی شهر زنجان در سال 99-1398 مراجعه کرده بودند، بود. از بین آن ها 30 تن که نمره عملکرد جنسی کمتر از 28 با شاخص عملکرد جنسی زنان داشتند، به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی ساده (قرعه کشی) در دو گروه مداخله و کنترل (در هر گروه 15 تن) قرار گرفتند. داده ها با "شاخص عملکرد جنسی زنان" (Female Sexual Function Index) و "مقیاس خود طرحواره جنسی زنان" (Women Sexual Self-Schema Scale) در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری از گروه مداخله و کنترل کسب شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ انجام شد. گروه مداخله 8 جلسه 2 ساعته "درمان شناختی-رفتاری" دریافت کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل گردید. یافته ها: روند تغییرات در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در مراحل سنجش در متغیر های عملکرد جنسی (259/25 =F و 001/0=P) و طرحواره جنسی (355/4=F و 021/0=P) به طور معنادار متفاوت بود (05/0>P) و به ترتیب حدود 42 درصد و 12 درصد از تفاوت های مشاهده در متغیرهای عملکرد جنسی و طرحواره جنسی ناشی از عضویت گروه (مداخله) می باشد. جهت مقایسه این تغییرات در روند زمان از آزمون تبعی بن فرونی استفاده شد. تغییرات بین پیش آزمون با پس آزمون، پیش آزمون با پیگیری فقط در گروه مداخله معنادار بود (05/0>P). نتیجه گیری: "درمان شناختی-رفتاری" باعث بهبود عملکرد و طرحواره جنسی در زنان یایسه شده است. لذا پیشنهاد می شود از آن برای بهبود عملکرد جنسی و طرحواره جنسی زنان یایسه استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 295

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 609 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    108-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    499
  • دانلود: 

    603
چکیده: 

مقدمه: وجود همفکری، همدلی، همگرایی و پذیرش اجتماعی در بین اقوام یکی از راه های نیل به سلامت اجتماعی و انسجام ملی در جامعه چند قومی ایران است. پژوهش حاضر با هدف تدوین راهبردها و پیامدهای همدلی قومی فرهنگی در شبکه های اجتماعی مجازی با رویکرد انسجام ملی و دستیابی به سلامت اجتماعی انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی انجام شد. نمونه مطالعه 32 نفر از صاحب نظران و کارشناسان بودند و ملاک انتخاب صاحب نظران داشتن شناخت و آگاهی نسبت به ادبیات موضوع و نیز داشتن اشرافیت بر جامعه در خصوص رصد کردن پدیده محوری پژوهش، بوده است که به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. از مصاحبه با به کارگیری سوالات باز و نیمه ساختاریافته برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. پس از رسیدن به اشباع نظری، داده ها با روش تحلیل محتوا از نوع قراردادی انجام شد. یافته ها: با کدگذاری و تحلیل محتوای مصاحبه های نیمه ساختار با صاحب نظران، تعداد 159 کد باز استخراج گردید و پس از تجمیع کدها تعداد 47 زیر طبقه و تعداد 17 طبقه در غالب دو درون مایه اصلی به عنوان "راهبردها" و "پیامدها" شناسایی گردید. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که با توجه به راهبردها و پیامدهای استخراجی پژوهش، همبستگی ملی و وفاق قومی و فرهنگی ایجاد خواهد شد و با مشارکت پذیری و تسهیل در اجرای راهبردهای ارایه شده، پیامدهای مثبت تقویت خواهد شد. پیشنهاد می شود سیاست گذاران با بکارگیری این راهبردها انسجام ملی و سلامت اجتماعی کشور را تحقق بخشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 499

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 603 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    122-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    365
  • دانلود: 

    552
چکیده: 

مقدمه: یادگیری مادام العمر موضوع مهمی در آموزش پرستاری است و دانشجوی پرستاری نیاز دارد ضرورت پی گیری یادگیری در طول عمر حرفه ای خود را درک کند. هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع یادگیری مادام العمر دانشجوی پرستاری در محیط یادگیری بالین از دیدگاه مدرسین پرستاری می باشد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا است که نمونه گیری آن به شکل هدفمند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته بازپاسخ، با 19 تن از مدرسین پرستاری در طی سال های 97-1396 انجام شد. برای اطمینان از صحت داده ها از معیارهای باورپذیری یا اعتبار، قابلیت یا تاییدپذیری، قابلیت اعتماد یا اطمینان پذیری و قابلیت انتقال یا انتقال پذیری استفاده شد. داده ها با روش تحلیل محتوا و با استفاده از نرم افزار مکس کیودا 10 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: موانع یادگیری مادام العمر در محیط های یادگیری بالینی در 6 درون مایه اصلی شامل: محیط وجو سازمانی ن امناسب، جایگاه حرف های مخدوش، عدم همکار یهای بین حرف های، شرایط اجتماع ی-اقتصادی نامناسب پرستاران د نظام بهداشت و درمان، کمبود امکانات فیزیکی – فناوری و فرهنگی، اقتصادی و عدم نظام ارزشیابی مبتنی برعملکرد شناسایی شد. نتیجه گیری: دانشجویان پرستاری در محیط یادگیری بالینی با موانعی متعددی رویرو هستند که سبب کاهش انگیزه آن ها برا ی یادگیری مادام العمر می شود. پیشنهاد می شود برنامه درسی آموزش پرستاری با یادگیری مادام العمرتدوین گردد و با حمایت مسئولین ساز وکارهای اجرای آن فراهم گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 365

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 552 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button