مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

233
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

597
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و روانسنجی «مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه»

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 82

چکیده

 مقدمه: ارزشیابی مدرسین دانشگاه ها یک ضرورت در مسیر ارتقا سطح دانش جامعه است. در این رابطه, ابزار ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه ها متفاوت می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی و روانسنجی "مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه" انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر از نوع روش شناسی بوده و شامل دو بخش کیفی و کمی می باشد. در بخش کیفی با 20 تن از مدرسین دانشگاه, متخصص در مدیریت آموزشی و ارزشیابی, مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. از یافته های کیفی, مقیاس اولیه با 38 عبارت طراحی شد. سپس در قسمت کمی, مقیاس برای اندازه گیری روایی صوری, نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا بین تن 20 از اعضای هیات علمی و متخصص در سنجش و ارزشیابی توزیع شد. برای اندازه گیری روایی سازه, از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. پایایی با شرکت 30 تن از اعضای هیات علمی دانشگاه ازاد واحد زنجان به روش ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شد. یافته ها: با توجه به یافته های کیفی, "مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد مدرسین دانشگاه" با 38 عبارت طراحی شد. عبارت هایی که نسبت روایی محتوای آن ها بزرگ تر از 42/0 و شاخص روایی محتوا بزرگتر از 79/0 حفظ شد (7 عبارت حذف شد). یافته روایی سازه به روش تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس طراحی شده دارای 6 بعد (اخلاق فردی, اخلاق حرفه ای, فعالیت های آموزشی, بالندگی, فعالیت اجرایی, فعالیت پژوهشی) می باشد. میزان پاپایی به روش همسانی درونی (ضریب آلفا کرونباخ) برای مقیاس 93/0 حاصل شد. نتیجه گیری: "مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه" با 31 عبارت لیکرت 5 پاسخی از کاملا موافقم (نمره5) تا کاملا مخالفم (نمره صفر) در 6 بعد, از روایی و پایایی بالایی برخوردار است. پیشنهاد می شود از ابزار فوق در ارزشیابی اعضای هیات علمی دانشگاه استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رئوفی کلاچاچه، سیده سوسن، عسکریان، مصطفی، حمیدی فر، فاطمه، و رضازاده بهادران، حمیدرضا. (1399). طراحی و روانسنجی «مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه». مدیریت ارتقای سلامت، 9(6 )، 74-82. SID. https://sid.ir/paper/402850/fa

    Vancouver: کپی

    رئوفی کلاچاچه سیده سوسن، عسکریان مصطفی، حمیدی فر فاطمه، رضازاده بهادران حمیدرضا. طراحی و روانسنجی «مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه». مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1399؛9(6 ):74-82. Available from: https://sid.ir/paper/402850/fa

    IEEE: کپی

    سیده سوسن رئوفی کلاچاچه، مصطفی عسکریان، فاطمه حمیدی فر، و حمیدرضا رضازاده بهادران، “طراحی و روانسنجی «مقیاس معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه»،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 9، no. 6 ، pp. 74–82، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/402850/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button