Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    13-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    352
  • دانلود: 

    286
چکیده: 

اعضای هییت علمی دانشگاه نقشی اساسی در ارتقای کیفیت آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد موردنیاز جامعه و ایجاد بینش در آنان دارند؛ ازاین رو توجه به هویت حرفه ای آنان و تلاش برای شناخت عوامل توسعه هویت حرفه ای، از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل مهم در فرایند تشکیل و توسعه هویت حرفه ای آنان بود. روش تحقیق کیفی و راهبرد پدیدارشناسی و جامعه پژوهش استادان دانشگاه کردستان بود. روش نمونه گیری هدفمند بود و حجم نمونه با توجه به اشباع نظرات به 14 نفر رسید. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و داده ها با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی تحلیل شدند. نتیجه تحلیل استخراج پنج مضمون اصلی: 1-خلق و تاثیرگذاری، 2-تدریس اثربخش، 3-توجه به محیط، 4-مخاطب طبقه بندی شده و 5-هماهنگی سازمانی، از تجارب استادان بود. این مضامین بیانگر عمق تجارب استادان دانشگاه در ارتباط با موارد مهم در تشکیل هویت حرفه ای بودند و میزان توسعه این موارد معیار موفقیت کاری و حرفه ای آنان بود، توجه به یافته های این پژوهش می تواند به موسسات آموزش عالی بینشی ارایه دهد تا با شناخت بیشتر هویت حرفه ای استادان و ایجاد زمینه برای تقویت موارد بااهمیت در تشکیل و توسعه آن و درنتیجه در تربیت نیروی انسانی کیفی و کارآمد، اثربخش تر عمل کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 286 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    27-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    238
  • دانلود: 

    435
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفه های موثر بر جذب اعضای هییت علمی و ارایه الگو است. از نظر هدف، کاربردی و داده ها آمیخته تشریحی است. جامعه آماری بخش کمی کلیه اعضای هییت علمی دانشگاه فنی وحرفه ای می باشد. گروه نمونه از جدول کرجسی و مورگان و از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 132 نفر انتخاب شدند. جامعه پژوهش بخش کیفی، خبرگان حوزه جذب هستند، روش نمونه گیری آگاهانه از نوع هدفمند گلوله برفی است که اطلاعات در تعداد 30 نفر به اشباع رسید. در بخش کمی آلفای کرونباخ اندازه گیری شد که آلفای کل برابر 90/0 شد. روایی آن از طریق روایی هم زمان و CVR انجام شد. در بخش کیفی اسناد ملی و بین المللی بررسی و با یافته های بخش کمی تطبیق شد. برای تعیین اعتبار درونی یافته ها، علاوه بر مطالعه مبانی نظری و مصاحبه با افراد کانونی، نظرات گروهی از خبرگان نیز لحاظ شد. برای اعتبار بیرونی یافته ها از تکنیک های حصول اشباع نظری استفاده شد. یافته های بخش کمی ابعاد شناسایی شده، سازه های الگوی جذب اعضای هیات علمی را حمایت می کنند. یافته های بخش کیفی نیز تاییدکننده یافته های بخش کمی است که نشان داد الگوی مربوطه شامل ابعاد اعتقادی، علمی آموزشی، پژوهشی و فناوری، خدماتی، مشاوره ای، رشد حرفه ای، توانایی های بلوغی و توانایی های رهبری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 238

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 435 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    45-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    585
  • دانلود: 

    626
چکیده: 

با توجه به اهمیت آموزش در سازمان ها برای انطباق با تغییرات محیطی، هدف اصلی این پژوهش، نیازسنجی آموزشی مربیان فنی و حرفه ای است تا بر مبنای آن، دوره های آموزشی مناسب برای مربیان استخراج شود. برای انجام این پژوهش بر مبنای پارادایم تفسیری-نمادین، شیوه کیفی و روش اکتشافی انتخاب گردید. از طریق مصاحبه عمیق با 40 نفر از مربیان، داده های لازم گردآوری شد. با تحلیل محتوای داده ها مبتنی بر تکنیک دیکوم، 23 وظیفه شغلی شامل: تهیه و تدوین سرفصل آموزشی، طراحی و برنامه ریزی، مشارکت در برگزاری و اجرای آزمون دوره ها، ارزیابی دوره، ارزیابی فراگیر، تسلط بر روش ها و فنون تدریس، مدیریت کلاس، الگوبرداری از تجربیات برتر، مطالعه و پژوهش، پاسخگو بودن، مساعدت به اشتغال فراگیران، انتقال دیدگاه ها، انتقادات و پیشنهادها به مسیولان سازمان، مربی گری آموزش، مدیریت خرید اقلام دوره های آموزشی، کنترل کردن ایمنی و بهداشت کارگاه، توسعه رشته، مشاور و راهنما بودن، برقراری ارتباط با خبرگان، توسعه ارتباطات خارج از استان، برگزاری کلاس های فوق العاده، معرفی سازمان و معرفی ابزارها و مدل های جدید استخراج شد. همچنین مربیان برای اجرای این وظایف به 67 مولفه شایستگی نیاز دارند. مبتنی بر این شایستگی ها، 110 پودمان آموزشی مورد نیاز مربیان استخراج شد. در نهایت، تقویت دانش مربیان و مهارت های ارتباطی آنها، مهم ترین نیازهای آموزشی تشخیص داده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 585

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 626 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    67-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    654
  • دانلود: 

    634
چکیده: 

سیاست گذاری کارآفرینانه در راستای افزایش فعالیت های کارآفرینانه مولد می تواند به توسعه اقتصادی کشورها منجر گردد. یکی از انواع کسب و کارهای مولد، شرکت های دانش بنیان هستند. اکوسیستم ها، نقش مهمی در توسعه کسب وکارهای با فناوری پیشرفته دارند. از این رو مقاله حاضر، اکوسیستم کارآفرینی و سیاست گذاری توسعه شرکت های دانش بنیان را با شش بعد سیاست های قانون گذاری، سیاست های دسترسی به تحقیق و توسعه، سیاست های خدمات مشاوره ای، سیاست های مالی، سیاست دسترسی به زیرساخت های کارآمد و سیاست های بازار و مشتریان بر توسعه شرکت های دانش بنیان را بررسی کرده است. این پژوهش، از منظر هدف، کاربردی و روش گردآوری داده ها، توصیفی-همبستگی است. نمونه آماری شامل 142 نفر از کارشناسان و مدیران دانش بنیان است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود. بر اساس یافته های این مطالعه، پنج بعد از سیاست گذاری ها بر توسعه شرکت های دانش بنیان، موثر است. در ادامه پیشنهادهایی مطرح شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 654

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 634 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    83-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    302
  • دانلود: 

    127
چکیده: 

امروزه، افزایش سطح تحصیلات نیروهای انسانی و کاهش فرصت های شغلی به دلیل بحران اقتصادی در جهان کنونی، به یکی از معضلات بزرگ جوامع در سراسر جهان تبدیل شده است. کارآفرینی دانشگاهی به منظور یافتن روش های جدید رقابت، افزایش فرصت های شغلی، موفقیت در محیط های نامطمین و غیرقابل پیش بینی و یافتن راه حل مقابله با معضلات متعدد در سطوح محلی و جهانی، از اهمیت روزافزونی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع توسعه کارآفرینی دانشگاهی و تجاری سازی دانش در دانشگاه رازی با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع، کمی، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش شناسی، به صورت توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، استادان دانشگاهی و کارآفرینان دانشگاهی در دانشگاه رازی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و با توجه به شاخص هایی همچون تجربه، تخصص، تمایل و توانایی مشارکت و در دسترس بودن انتخاب گردید. برای تهیه داده ها ابتدا با مرور مبانی نظری و استفاده از نظرات 19 نفر از استادان و کارآفرینان دانشگاهی در دانشگاه رازی، از طریق روش دلفی، مهم ترین موانع توسعه کارآفرینی و تجاری سازی دانش در دانشگاه رازی شناسایی و برای تجزیه وتحلیل اطلاعات نیز از روش مدل سازی ساختاری-تفسیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که از بین موانع توسعه کارآفرینی دانشگاهی و تجاری سازی دانش، انگیزه متفاوت فعالان صنعت و دانشگاه و نبود ارتباطات و شبکه هایی میان سرمایه گذاران، فعالان صنعت و دانشگاهیان به عنوان کلیدی ترین عوامل این پژوهش شناخته شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 302

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 127 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    105-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    339
  • دانلود: 

    162
چکیده: 

هدف این پژوهش، ارایه الگوی توسعه کارآفرینی مبتنی بر ارزش آفرینی شرکت های دانش بنیان داشگاهی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای، از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی و از مطالعه میدانی برای توزیع پرسشنامه به منظور اولویت بندی این عوامل با استفاده از روش بهترین بدترین استفاده شده است. به منظور بررسی اعتبار مقایسات مربوطه، از محاسبه نرخ ناسازگاری استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، خبرگان و متخصصان کسب وکار و مدیران شرکت های دانش بنیان دانشگاهی سراسر کشور می باشد و برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران محدود استفاده شد. نمونه شامل 215 نفر از متخصصان و سپس 138 شرکت دانش بنیان بود که با روش دلفی فازی مشخص گردید. برای تعیین اولویت معیارها و شاخص های تحقیق، از مدل های تصمیم گیری چندمعیاره فازی ANP استفاده شد. محاسبات مربوط به تکنیک ANP با استفاده از نرم افزار Super Decision انجام شده است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان می دهد که در رتبه اول (خودباوری کارآفرینانه)، رتبه دوم (بهره گیری از نظرات کارشناسان)، رتبه سوم (تخصیص و اعطای وام)، رتبه چهارم (هدایت وام ها و تسهیلات به سمت تولید)، رتبه پنجم (مدیریت سرمایه فکری)، رتبه ششم (مدیریت منابع انسانی)، رتبه هفتم (الگوی ارزش آفرینی به منظور توسعه کارآفرینی) و رتبه هشتم (جذب دانش) قرار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 339

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 162 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    123-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    357
  • دانلود: 

    505
چکیده: 

رفتار کارآفرینانه، انگیزه و اقدامی است که کارآفرین را قادر به ایجاد و بهره برداری از فرصت ها می کند. دانشگاه کارآفرین، منجر به بهبود رفتار کارآفرینی دانشجویان می شود؛ لذا هدف این پژوهش، شناسایی و تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین موثر بر رفتار کارآفرینی دانشجویان (موردمطالعه دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز) است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش گردآوری، توصیفی-پیمایشی است. روش تحقیق از نوع آمیخته-اکتشافی (کمی-کیفی) است. در بخش کیفی 28 مصاحبه با خبرگان با روش نمونه گیری گلوله برفی و در بخش کمی376 نفر از استادان کارآفرینی با نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته های بخش کیفی از طریق کدگذاری باز و محوری تحلیل شدند و منجر به استخراج 224 کد اولیه، 29 مولفه در 8 بعد (شامل شرایط اقتصادی و اجتماعی، بسترسازی درون دانشگاهی، محیط دانشگاهی و ارزش آفرینی، نهادینه کردن کارآفرینی، تغییرات ساختاری، بهینه سازی مدیریت، پذیرش رسالت کارآفرینی و شبکه سازی) شد. بعد از دستیابی به ابعاد پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با الهام از مطالعات مرتبط، طراحی شد. لذا ابزار گردآوری داده های کمی، پرسشنامه بود. داده ها از طریق نرم افزارهایSPSS و smartPLS3 تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها نشان دادند که تمام ابعاد احصاشده بر رفتار کارآفرینی دانشجویان، تاثیر معنی داری دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 357

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 505 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    145-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    319
  • دانلود: 

    87
چکیده: 

خوش بینی، از عواملی است که بر اشتیاق کارآفرینانه افراد تاثیر می گذارد. ایجاد خوش بینی، هم افزایی های مثبت را بین فرد و کسب وکار به دنبال دارد و در نهایت ارتقای اشتیاق کارآفرینانه افراد را به همراه می آورد. خوش بینی، یکی از ویژگی های درونی تمام انسان هاست که در روانشناسی مثبت بر آن تکیه می شود. روانشناسی مثبت، در عین حال که به توانمندی های افراد می پردازد به گرایش ها و چگونگی تاثیرگذاری تمایلات آنها بر کارایی و موثر بودن نیز توجه دارد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر خوش بینی بر اشتیاق کارآفرینانه کارآفرینان انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل کلیه کارآفرینان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که با محاسبه فرمول کوکران تعداد 120 نفر با ابزار پرسشنامه محقق ساخته با روش نمونه گیری تصادفی ساده به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار PLS بهره برداری شد. نتایج پژوهش نشان می دهد خوش بینی بر اشتیاق کارآفرینانه، تاثیر مثبت می گذارد و از بین ابعاد خوش بینی که شامل تداوم، فراگیر بودن و شخصی سازی می باشد؛ شخصی سازی، بیشترین تاثیرگذاری را بر اشتیاق کارآفرینانه دارد. روانشناسی مثبت در عین حال که به توانمندی های افراد می پردازد به گرایش ها و چگونگی تاثیرگذاری تمایلات آنها بر کارایی و موثر بودن نیز توجه دارد. سلیگمن، خوش بینی را یک حالت شناختی می داند که به تفکر افراد درباره علت ها برمی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 319

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 87 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    157-176
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    305
  • دانلود: 

    447
چکیده: 

هدف از این پژوهش، بررسی و آسیب شناسی سامانه مدیریت آموزش دانشگاه فنی و حرفه ای یا سمیاد در آموزش مجازی، زمان همه گیری ویروس کووید-19 است. با توجه به محدودبودن داده های موردنیاز مراکز مختلف در این هنگامه شیوع و نوپابودن عرصه آموزش های مجازی، سعی شده است تا در این دوره، میان تاثیر آموزش حضوری و مجازی روی استادان و دانشجویان، مقایسه ای انجام شود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است که از طریق ایجاد پرسش نامه و بررسی 21 متغیر صورت گرفته است. مواردی از قبیل دسترسی دانشجویان به اینترنت پرسرعت، قابلیت انطباق پذیری استادان و استفاده از سامانه آموزشی برخط مناسب، شناسایی و پرسش هایی براساس مقیاس بندی و اندازه این فاکتورها طی یک پرسش نامه بررسی شده است. همچنین در محاسبه عدد آلفای کرونباخ، میزان 0/962 برای تمامی 21 سوال به دست آمده است. در این پژوهش از میان تمامی محاسبات آماری مورد نیاز برای نشان دادن میزان تمایل ادامه تحصیل دانشجویان در کلاس های مجازی یا حضوری، از آزمون های همبستگی پارامتری و ناپارامتری هم زمان استفاده شده است و جامعه آماری، شامل 642 تن از دانشجویان دانشکده شمسی پور تهران در تمامی گرایش ها است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 305

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 447 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    177-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    376
  • دانلود: 

    182
چکیده: 

امروزه با افزایش پیچیدگی محیط رقابتی کسب وکارها، آنها تلاش می کنند در این محیط پویا و متلاطم، فعالیت های خود را ادامه دهند. یکی از عوامل مهم برای رقابت کسب وکارهای کوچک و متوسط، نوآوری است. نوآوری همچنین منجر به کاهش هزینه ها و افزایش بهروری کسب وکارها می شود. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی تاثیر نوآوری استراتژیک بر عملکرد نوآورانه با نقش تعدیل گر محیطی در کسب وکارهای کوچک و متوسط واقع در شهرک های صنعتی در استان کرمانشاه انجام پذیرفته است. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکت های کوچک و متوسط صنعتی فعال در شهر کرمانشاه می باشد (567 =N) که با توجه به جدول کرجسی و مورگان (1970) 234 شرکت به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS انجام گرفت. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که نوآوری استراتژیک بر عملکرد کسب وکارهای کوچک و متوسط به صورت مثبت و معنادار (263/0) در ارتباط است و در محیط های رقابتی (251/0) با درصد کمی اختلاف نسبت به محیط پویا (247/0)، نوآوری استراتژیک بر عملکرد نوآورانه تاثیر بیش تری را نشان می دهد؛ به گونه ای که هرچه رقابت بیشتر باشد تاثیر نوآوری استراتژیک بر عملکرد نوآورانه قوی تر می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 376

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 182 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    195-216
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    278
  • دانلود: 

    420
چکیده: 

هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر توانمندسازی آموزشگاه های آزاد فنی وحرفه ای با استفاده از تکنیک های FAHP و FTOPSIS است. جامعه آماری این پژوهش، کارشناسان و مدیران سازمان فنی وحرفه ای 14آموزشگاه آزاد استان اصفهان به تعداد 35 نفر است. برای شناسایی عوامل موثر با استفاده از روش دلفی پس از بررسی پیشینه، با تعداد 14 نفر از خبرگان مصاحبه گردید و شاخص هایی مستخرج از ادبیات پژوهش به بررسی و تایید خبرگان رسید. درنهایت 4 معیار اصلی و 14 زیرمعیار موثر بر عملکرد آموزشگاه های آزاد فنی وحرفه ای و نیز 13 راه حل برای توانمندسازی آموزشگاه ها شناسایی شد. از پرسشنامه برای انجام مقایسات زوجی استفاده گردید. از رویکرد ترکیبی FAHP برای وزن دهی معیارها و از FTOPSIS برای شناسایی و اولویت بندی توانمندسازهای آموزشگاه های آزاد فنی وحرفه ای استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که در رتبه بندی راه حل ها، توانمندساز «اجرای آموزش های مهارتی متناسب با نیازمندی های محلی و منطقه ای» در رتبه اول و«حذف ممنوعیت به کارگیری شاغلان دولت به عنوان موسس آموزشگاه ها» در رتبه آخر قرار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 420 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مهدی رضا | کیخا احمد

نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    217-231
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    314
  • دانلود: 

    260
چکیده: 

با هدف موفقیت در بازار کار و ارتقای سطح اشتغال پذیری، توسعه مهارت ها و شایستگی های دانشجویان و دانش آموختگان، یکی از معیارهای ارزیابی کیفیت نهادهای آموزش عالی به ویژه دانشگاه های جامعه محور و کارآفرین است. با توجه به اهمیت اشتغال پذیری دانش آموختگان این پژوهش با هدف بررسی سطح اشتغال پذیری دانش آموختگان آموزشکده ها و دانشکده های فنی وحرفه ای از دیدگاه معاونان فرهنگی و دانشجویی به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را تمامی معاونان تشکیل می دهند که از این بین 107 نفر به روش سرشماری کامل انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته اقتباس شده از پرسشنامه دی وس و سوینز استفاده شده است. روایی محتوایی این پرسشنامه به تایید خبرگان این حوزه رسیده و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 0. 87 تایید شده است. از دیدگاه معاونان که بیشترین ارتباط اجتماعی-سیاسی با دانشجویان و دانش آموختگان دارند، اشتغال پذیری دانش آموختگان در سطح مطلوبی ارزیابی می شود. نتایج آزمون های آماری نشان می دهد که میان نظرات معاونان، تفاوت معناداری در زمینه اشتغال پذیری وجود دارد و سطح اشتغال پذیری دانش آموختگان همه دانشکده ها و آموزشکده ها یکسان نبود و در مقام مقایسه، برخی، عملکرد بهتری داشتند و شانس بیشتری برای کسب شغل مناسب برای دانش آموختگان خود فراهم می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 314

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 260 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

زنگویی سمیرا

نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    233-246
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    383
  • دانلود: 

    227
چکیده: 

رمز موفقیت هر آموزش آنلاین، اختصاص دادن توجه به رضایت دانشجویان است. رضایت دانشجویان از نحوه یادگیری آنها در کلاسهای آنلاین، متغیر مهمی است و می تواند به مدرسان و طراحان درس کمک کند تا محیطی متناسب با نیاز دانشجویان ایجاد کنند. ارایه درس باید به گونه ای باشد که تاثیر مثبتی در تجربه یادگیری آنلاین دانشجویان گذارد. تفاوت های فردی دانشجویان مانند میزان خودکارآمدی فناوری، خصیت و مشارکت، بر رضایت آنها از درس تاثیر می گذارد. تاکنون تحقیقات زیادی برای بررسی عوامل تاثیرگذار بر میزان رضایت دانشجویان صورت گرفته ولی توجه خاصی به نوع ارایه دروس نشده است. در این مقاله علاوه بر بررسی عوامل موثر بر رضایت دانشجویان در یادگیری آنلاین به تاثیر دو نوع ارایه دروس تیوری و کارگاهی در دانشگاه فنی وحرفه ای پرداخته شده است. تجزیه و تحلیل پرسشنامه ای برای تعیین میزان تاثیر هر یک از عوامل در رضایت دانشجویان در این دو نوع دروس انجام شد. نتایج نشان داد اگرچه عوامل تعامل یادگیرنده-مدرس، تعامل یادگیرنده-محتوا و خودکارآمدی اینترنتی، تاثیرگذارترین عوامل برای رضایت دانشجویان است ولی نوع ارایه دروس با توجه به تیوری یا کارگاهی بودن درس ترتیب اهمیت این عوامل را تغییر می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 383

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 227 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    247-259
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1642
  • دانلود: 

    1179
چکیده: 

ریاضیات می تواند شیرین ترین درس برای فراگیران تلقی شود، به شرطی که در عینی کردن مفاهیم انتزاعی و قاعده و قوانین خاصی که در ریاضیات موجود است، از فنون مختلف تکنولوژی آموزشی استفاده شود. با توجه به اینکه ایران درصدد یک جهش علمی است؛ بنابراین استفاده از روش های نوین تدریس برای دست یابی به پیشرفت و یادگیری و ایجاد انگیزه در دانش آموزان امری ضروری است. هدف اصلی این تحقیق، تعیین اثربخشی تدریس ریاضی به شیوه قصه و داستان بر بهبود انگیزش تحصیلی دانش آموزان بود. نوع تحقیق، کاربردی و روش تحقیق، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته که ابزار مورداستفاده در روش میدانی، پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هارتر بوده است. جامعه موردنظر کلیه دانش آموزان پسر پایه اول شهرستان یزد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از بین نمونه های انتخابی به روش خوشه ای چند مرحله ای 32 نفر که انگیزش تحصیلی پایین تری داشتند برای تحقیق انتخاب شدند و با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. نتایج تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که روش تدریس طراحی شده به شیوه قصه باعث بهبود انگیزش درونی دانش آموزان می شود ولی بر انگیزش بیرونی دانش آموزان تاثیری ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1642

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1179 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0