Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    171-177
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    206
  • دانلود: 

    408
چکیده: 

اهداف: رضایت از زندگی نگرشی است که فرد از زندگی خود دارد و به طور تنگاتنگی با رفاه و آسایش شخص مرتبط است. با توجه به همین امر پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی-اسلامی بر رضایت از زندگی در زنان مبتلا به فیبرومیالژیا انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش به صورت طرح نیمه آزمایشی، در قالب کازآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی دو گروهی (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) و طی سه مرحله (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری) اجرا گردید. نمونه پژوهش شامل 30 زن مبتلا به فیبرومیالژیا در شهر اصفهان بودند که بر اساس معیارهای ورود به پژوهش به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. افراد در گروه آزمایشی علاوه بر درمان دارویی، برنامه آموزش مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی-اسلامی را طی 12 جلسه گروهی یک بار در هفته نیز دریافت کردند، اما افراد گروه کنترل تنها درمان دارویی را دریافت نمودند. کلیه شرکت کنندگان پرسشنامه رضایت از زندگی (SWLS) را در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و در مرحله پی گیری (45 روز پس از پس آزمون) تکمیل کردند. داده های حاصل از اجرای پژوهش از طریق تحلیل واریانس اندازه های تکرار شده تحلیل گردید. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری تکرار شده نشان داد که برنامه مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی-اسلامی بر افزایش رضایت از زندگی در مراحل پس آزمون و پیگیری تاثیر معنا داری دارد، به طوری که رضایت از زندگی زنان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهبود قابل توجهی یافته بود (01/0>p). نتیجه گیری: طبق نتایج این پژوهش، آموزش مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی-اسلامی به شیوه گروهی روش موثری برای افزایش رضایت از زندگی در زنان مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا است. این یافته دارای دستآوردهای کاربردی برای مسیرهای پژوهشی در آینده و نیز یاری رسانی بالینی به زنان مبتلا به فیبرومیالژیا است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 408 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    179-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    266
  • دانلود: 

    461
چکیده: 

اهداف: سبک زندگی سازگارانه اجتماعی و آمیخته با اعتقادات دینی، یکی از مهمترین مولفه های مشخص کننده سلامت به شمار می آید و لازم است افراد از مدل و الگوهای مناسبی برای ارتقای زندگی اجتماعی سالم پیروی کنند. از این رو هدف تحقیق حاضر تدوین و ارائه مدل ساختاری سازگاری اجتماعی مذهب محور از طریق سبک های دلبستگی به خدا و سبک های مقابله اسلامی با میانجی گری عمل به باورهای مذهبی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. مواد و روش ها: تحقیق حاضر از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه مورد مطالعه این تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بودند و نمونه شامل 356 نفر از آنها بود که به روش تصادفی خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل چهار پرسشنامه؛ عمل به باورهای مذهبی گلزاری، سبک دلبستگی به خدا روات و پاتریک، سبک مقابله مذهبی پارگامنت و همکاران و سازگاری اجتماعی بل بود. داده های گردآوری شده با استفاده روش مدلیابی معادلات ساختاری و به وسیله نرم افزار AMOS23 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: مدل مفهومی مورد نظر، از برازندگی مطلوبی برای جامعه هدف برخوردار است. بین سبک دلبستگی ایمن، سبک مقابله مذهبی مثبت و عمل به باورهای مذهبی رابطه مستقیم و معنادار با سازگاری اجتماعی مذهب محور وجود دارد. بین سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا و سبک مقابله مذهبی مثبت با سازگاری اجتماعی مذهب محور رابطه معکوس و معنادار وجود دارد. همجنین از نقش واسطه ای عمل به باورهای مذهبی در رابطه بین سبک های دلبستگی به خدا و سبک های مقابله اسلامی با سازگاری اجتماعی مذهب محور حمایت شد. نتیجه گیری: سبک های دلبستگی به خدا و سبک های مقابله مذهبی بصورت مستقیم و با میانجی گری عمل به باورهای مذهبی بصورت غیر مستقیم، نقش موثری در میزان سازگاری اجتماعی مذهب محور افراد ایفا می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 266

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 461 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رنجدوست شهرام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    187-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    455
  • دانلود: 

    545
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه یکی از امیدبخش ترین پارادایم های توسعه وسلامت توجه به سبک زندگی و نقش بی بدیل آن در ابعاد سلامت میباشد. بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه سبک زندگی اسلامی با سلامت معنوی و اجتماعی از دیدگاه معلمان و مدیران شهر ارومیه می باشد. مواد و روش ها: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی و از نظر روش از نوع میدانی است. جامعه آماری تحقیق حاضر معلمان و مدیران دوره دوم متوسطه شهر ارومیه می باشد که تعداد آنها 570 نفر می باشد. حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 230 نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، شامل 3 پرسشنامه استاندارد آزمون سبک زندگی اسلامی (ILST)، پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون، پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز که پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای تایید نرمال بودن داده ها و از آزمون رگرسیون خطی ساده برای آزمون فرضیه ها و از نرم افزار SPss استفاده گردیده است. یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که بین سبک زندگی اسلامی و سلامت اجتماعی و سلامت معنوی معلمان و مدیران رابطه وجود دارد. همچنین بین سبک زندگی اسلامی و ارتباط درون فردی، ارتباط میان فردی، ارتباط فرافردی، ارتباط برون فردی، خودکارآمدی، سرمایه اجتماعی و مشارکت گروهی معلمان و مدیران رابطه وجود دارد. نتیجه گیری بین سبک زندگی و سلامت اجتماعی و سلامت معنوی رابطه وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 455

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 545 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    195-201
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    377
  • دانلود: 

    260
چکیده: 

اهداف: تجربه ناباروری که برخی آن را بحران ناباروری نام نهاده اند، با استرس های فیزیکی، اقتصادی، روان شناختی و اجتماعی همراه است که تمام جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. ناباروری با احساس فقدان در زندگی، بی هویتی شخصیتی و جنسی، فقدان کنترل شخصی، سلامت و اعتماد به نفس، خصوصا در زنان همراه است. هدف از این پژوهش بررسی نقش امنیت روانی در پیش بینی بهزیستی روان شناختی زنان نابارور با میانجیگری مذهب بوده است. ابزار وروش ها روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است که بر روی زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری نوین مشهد انجام شد. بدین منظور 89 زن نابارور واجد شرایط شرکت در پژوهش با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل نگرش سنج معنوی شهیدی، پرسشنامه امنیت روانی و مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف بود. تحلیل آماری با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون و با کمک نرم افزار SPSS 16 انجام شد. یافته ها: نتایج حاکی از روابط مثبت و معنی دار بین امنیت روانی، بهزیستی روان شناختی و مذهب بود. یافته ها نشان داد که امنیت روانی نقش مهمی در بهزیستی روان شناختی زنان نابارور با میانجیگری مذهب دارد. نتیجه گیری: امنیت روانی و مذهب، بهزیستی روان شناختی زنان نابارور را تحت تاثیر قرار می دهد. زنان نابارور مذهبی که احساس امنیت روانی بالا دارند، نمرات آزمون بهزیستی بالاتری از زنان نابارور غیر مذهبی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 377

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 260 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    203-209
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    420
  • دانلود: 

    518
چکیده: 

اهداف: جهت گیری مذهبی و سلامت معنوی، عامل مهمی در سلامت روان دانشجویان به شمار می روند. هدف این پژوهش تبیین رفتارهای پرخطر دانشجویان براساس سلامت معنوی و جهت گیری مذهبی بود. ابزار و روش ها: در این پژوهش توصیفی-همبستگی به روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 361 دانشجو از دانشجویان دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان در سال تحصیلی 98-1397 انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس جهت گیری مذهبی درونی و بیرونی آلپورت، پرسش نامه سلامت معنوی و پرسش نامه رفتارهای پرخطر جوانان ایرانی استفاده شد. داده های پژوهش از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام در نرم افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بین جهت گیری مذهبی درونی و سلامت معنوی با رفتارهای پرخطر رابطه منفی و معنی داری وجود داشت (0/01p<). همچنین از بین انواع جهت گیری مذهبی، جهت گیری مذهبی درونی قادر به پیش بینی مولفه های رفتارهای پرخطر بود. از بین انواع سلامت معنوی، سلامت مذهبی و سلامت وجودی قادر به پیش بینی مولفه های رفتارهای پرخطر بودند. نتیجه گیری: جهت گیری مذهبی درونی و مولفه های سلامت معنوی می توانند رفتارهای پرخطر دانشجویان را پیش بینی نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 420

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 518 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    211-216
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    272
  • دانلود: 

    460
چکیده: 

اهداف: صبر یک ویژگی روانی و ثبات درونی است که نتیجه آن مدیریت احساسات و هیجانات، توان تحمل سختی ها و سخت کوشی در کارهاست و استرس ادراک شده به درجه ای که افراد رویدادهای زندگیشان را غیرقابل پیش بینی، غیر قابل کنترل و پرفشار ارزیابی می کنند، اشاره دارد. این سه ویژگی در پژوهش های مختلف به عنوان مولفه های محوری در تجربه استرس معرفی شده اند. هدف این پژوهش تعیین نقش صبر با میانجی گری تمایز خود بر تنظیم هیجانی و استرس ادراک شده در پرستاران بوده است. روش ها: پژوهش از نوع همبستگی با مدل تحلیل مسیر بود. افراد نمونه شامل 200 نفر پرستار شاغل در بیمارستان های شهر تهران بودند، که از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای بکار برده شده برای سنجش متغیرهای پژوهش عبارت بودند از: مقیاس سنجش صبر حسین ثابت، مقیاس تمایز یافتگی اسکورون (DSI-R)، مقیاس تنظیم هیجانی گراس و جان (ER) و مقیاس استرس ادراک شده کوهن (PSS). تحلیل داده ها از طریق نرم افزارSPSS-21 و AMOS انجام گرفت. یافته ها: ارتباط صبر به طور مستقیم با استرس ادارک شده (47/0-=β ، 001/0= p) و تنظیم هیجانی (14/0=β ، 04/0= p) از نظر آماری معنی دار بود اما ارتباط صبر با استرس ادارک شده و تنظیم هیجانی با میانجی گری تنظیم خود از نظر آماری معنی دار نبود. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که صبر به صورت مستقیم با استرس ادراک شده و تنظیم هیجانی همبستگی دارد و تمایز از خود در این ارتباط نقش میانجی گری ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 272

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 460 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    217-222
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    317
  • دانلود: 

    459
چکیده: 

اهداف: یکی از عوامل تاثیرگذار بر شادمانی افراد جامعه، اعتقادات مذهبی است. علاوه بر جهت گیری مذهبی، عوامل دیگری نیز بر شادکامی تاثیرگذار هستند که از آن جمله می توان به خوش بینی و امیدواری اشاره کرد. هدف از پژوهش حاضر، آزمون مدل تبیین احساس شادکامی دانشجویان توسط جهت گیری مذهبی درونی با توجه به نقش میانجی گر خوش بینی و امیدواری بود. ابزار و روش ها: پژوهش حاضر، از نوع توصیفی-همبستگی است که بین دانشجویان موسسه غیرانتفاعی راغب اصفهانی در شهر اصفهان در سال 1396 به تعداد 377 نفر انجام شد. این افراد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه شادکامی آکسفورد، مقیاس جهت گیری مذهبی آلپورت، مقیاس امید بزرگسالان (AHS) و آزمون جهت گیری زندگی (LOT) بود. برای آزمون مدل، از ضریب همبستگی پیرسون، روش تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری (SEM)، با به کارگیری روش برآورد حداکثر درست نمایی (ML) و روش بوتاستراپ استفاده شد. تحلیل ها با استفاده از نرم افزارهای AMOS 22 و SPSS 18 صورت گرفت. یافته ها: بین تمام متغیرهای مدل با یکدیگر همبستگی مثبت و معنی دار وجود داشت (01/0p<). شاخص های برازش برای مدل پژوهش در دامنه مطلوبی قرار داشتند؛ بنابراین مدل حاضر با داده های تجربی هماهنگ بود. همچنین تمامی ضرایب مسیر مدل، به جز مسیر خوش بینی به شادکامی، مثبت و معنی دار بودند. علاوه بر این، تمامی اثرات غیرمستقیم مدل نیز معنی دار بودند. نتیجه گیری: جهت گیری مذهبی درونی را می توان به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر خوش بینی، امیدواری و شادکامی در نظر گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 317

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 459 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    231-240
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    422
  • دانلود: 

    350
چکیده: 

هدف: هدف مطالعه، مقایسه اثربخشی مداخله هیجانی بر اساس تنظیم هیجانی شناختی و روان پویشی کوتاه مدت فشرده دوانلو، در درمان اختلال یادگیری ریاضی است. روش: طرح پژوهش B-A-A شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل است از میان همه دانش آموزان پایه چهارم وپنجم دبستان های تهران با حداقل هوشبهر (07/11± 03/87) که اختلال ریاضی داشتند؛ 46 نفربا نمونه گیری هدفمند برگزیده و درسه گروه به تصادف تقسیم شدند، گروه های آزمایش، مداخله دو پروتکل تنظیم هیجان گراس و روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده دوانلو را در دوازده جلسه به تفکیک دریافت کردند. گروه کنترل مداخله ایی دریافت نکرد. با استفاده از آزمون تشخیصی ریاضی کی مت، در سه مرحله، میزان اثر بخشی مداخلات اندازه گیری شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس مختلط و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافته ها: مداخله هیجانی بر کاهش اختلال یادگیری ریاضی تاثیر داشت. (411/0=2 ، 01/0 > P، 999/14= 2، 42F). مداخله روان پویشی کوتاه مدت فشرده دوانلو بیش از مداخله تنظیم هیجانی شناختی موثر بود (01/0 > P، 208/10 =I-J). نتیجه گیری: مداخله هیجانی می تواند از درون فرد را برای مقابله با مشکلات آماده سازد و بهبود عملکرد ریاضی رابه همراه داشته باشد و یک الگوی درمانی پایدارتر در رفع اختلالات یادگیری گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 422

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 350 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    241-251
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    255
  • دانلود: 

    238
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی ساختاری حل خلاق مسیله مدیران براساس تصمیم گیری با میانجیگری خلاقیت در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران انجام گرفته است. این پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی-همبستگی است و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال تحصیلی 1398-1397 می باشد که از جامعه مذکور به حجم 1300 نفر، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 297 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه حل خلاق مسیله مدیران باسادر (1995)، تصمیم گیری اسکات و بروس (1995) و خلاقیت تورنس (1979) استفاده شده بود. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که تصمیم گیری به صورت معنادار حل خلاق مسیله را در مدیران دانشگاه آزاد پیش بینی می کند. خلاقیت به صورت معنادار حل خلاق مسیله را در مدیران دانشگاه آزاد پیش بینی می کند و خلاقیت رابطه بین تصمیم گیری و حل خلاق مسیله را در مدیران دانشگاه آزاد میانجیگری می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 255

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 238 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    252-264
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    160
  • دانلود: 

    417
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل تعامل عامل آموزش و سایر عوامل موثر بر تقاضای نیروی انسانی از دیدگاه خبرگان سازمان امور مالیاتی ایران به عنوان یک سازمان حاکمیتی و تاثیر گذار در تامین بودجه کشور بود. مواد و روش ها: در این پژوهش، 10 عامل اثرگذار درون زا و برون زا به روش دلفی توسط نظرات خبرگان بومی سازی و انتخاب شدند. سپس از روش دیمتل فازی برای تعیین روابط، شدت اثرگذاری و اثرپذیری استفاده گردید. در این پژوهش عواملی چون: تکنولوژی مورداستفاده در سازمان و بودجه سازمانی و فعالیتهای جدید سازمان اثرگذار و علت شناسایی شدند و عواملی چون: فرهنگ جامعه و سیاست تامین بودجه از مالیات و نظام آموزش به عنوان عوامل اثرپذیر و معلول شناسایی گردیدند. در این پژوهش، ابتدا از طریق مرور و بررسی برخی مطالعات و پژوهش های انجام شده در این زمینه، 10 عامل کلیدی و موثر بر تقاضای نیروی انسانی در سازمان امور مالیاتی کشور شناسایی گردید و سپس با استفاده از دیمتل فازی به تحلیل کمی روابط و تعامل میان عوامل پرداخته شد. یافته ها: در این پژوهش فقط 10 عامل موثر بر تقاضای نیروی انسانی شناسایی شده است، در حالی که ممکن است عوامل موثر و کلیدی دیگری نیز موجود باشند که در این پژوهش به آن ها اشاره نشده باشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد اساسی ترین و فنی ترین مرحله از مراحل برنامه ریزی منابع انسانی برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سازمان با پیش بینی تقاضا است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 160

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 417 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    265-275
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    279
  • دانلود: 

    473
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اعتبار و اطمینان بخشی برنامه ریزی تلفیقی در یادگیری معنادار بود. مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر پایه چهارم متوسطه منطقه 14 آموزش و پرورش تهران در سال تحصیلی 91-90 است. یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش بین رشته ای به یادگیری معنا می بخشد. در رویکرد رشته ای یا موضوعی، دانش آموزان نمیتوانند از تجربه های خود در مدرسه و یا در زندگی واقعی استفاده کنند از این رو برنامه درسی تلفیقی و میان رشته ای ارایه شده است. با نگرش های تازه ای که در سال های اخیر در برنامه های تعلیم و تربیت کشورها ایجاد شده، متخصصان تعلیم و تربیت با شکستن مرزهای سنتی به برنامه ریزی تلفیقی روی آورده اند. جهت گیری های میان رشته ای در مطالعات علمی در آینده دیگر نه یک انتخاب، که یک اجبار و الزام خواهد بود. نتیجه گیری: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از اثربخشی روش تدریس مبتنی بر برنامه ریزی تلفیقی یا میان رشته ای نسبت به روش رشته ای و موضوعات مجزا بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 279

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 473 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    276-288
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    266
  • دانلود: 

    478
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی خلا های سیاست کیفری ماهوی ایران در زمینه جرایم محیط زیستی به منظورحفظ سلامت محیط زیست انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش با روش مطالعات کتابخانه ای و به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد در نظام کیفری ایران، به منظور تامین اهداف سیاست جنایی درقبال جرایم زیست محیطی، جرم انگاری های متعددی در سالیان مختلف صورت گرفته است. به رغم اینکه این میزان از جرم انگاری و مجازات های ناظر بر آنها، دلالت بر دغدغه مقنن بر حمایت کیفری از محیط زیست سالم دارد، اما خلاهای زیادی در زمینه جرم انگاری و کیفرگذاری مشاهده میگردد. نتیجه گیری: با توجه به بررسی های صورت گرفته سیاست کیفری ماهوی ایران در زمینه جرم انگاری و کیفرگذاری دارای خلا های زیادی است در خصوص جرایم پیش بینی شده عدم انسجام قوانین، قوانین کلی، عام و بعضا مبهم، خلا ضمانت اجراهای اجتماعی، عدم بازدارندگی ضمانت اجرا ها در قبال اشخاص حقیقی و حقوقی، جرم انگاری های مقید به حصول نتیجه وارتکاب جرایم با فعل مثبت به چشم میخورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 266

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 478 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    289-302
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    315
  • دانلود: 

    518
چکیده: 

هدف: هدف کلی از انجام این تحقیق، بررسی سیر تحول در بنیاد فلسفه آموزش زبان های خارجی و ارتباط آن با تحقق سیاست های آموزشی در ایران (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی) است. مواد و روش ها: در بخش نخست، با رجوع به کتاب ها و متن های در دسترس کتابخانه ها و منابع دیجیتال و با بهره گیری از روش تحلیل محتوی کیفی، سیر تحول در بنیاد فلسفه آموزش زبان های خارجی در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی واکاوی شد و تغییراتی که فلسفه آموزش زبان های خارجی بعد از انقلاب اسلامی ایران نسبت به ادوار پیشین داشته است، بررسی گردید. و سپس ارتباط آن با بنیاد فلسفه آموزش زبان های خارجی با سیاست های آموزشی در ایران مورد مطالعه قرار گرفت. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان می دهد از آغاز دوره قاجار تا پایان سلسله پهلوی عواملی چون سیاستهای مدرن سازی، شرایط نوین جهانی، رشد بیش از پیش ارتباطات جهانی، توسعه روزافزون دیپلماسی و تشکیل سفارتخانه های متعدد در جای جای جهان، توسعه عرصه بازرگانی و توسعه مراودات اقتصادی ایران با نقاط دیگر جهان اهمیت آموزش زبان های خارجی و چرایی گنجاندن آن در آموزش و پرورش کشور را نشان می دهند. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها با وقوع انقلاب اسلامی، فلسفه و هدف گذاری آموزش زبان نیز بایستی تغییر می کرد که البته کرد. پس از انقلاب اسلامی و ظهور اندیشه های حضرت امام در بطن انقلاب، اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت سیاست خارجی ایران تغییر کرد و در نتیجه بنیاد فلسفه آموزش زبان خارجی تغییر کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 315

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 518 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0