Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

330
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

528
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر رفتارهای تکانشی، تنظیم هیجان و باورهای غیرمنطقی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 81

چکیده

 مقدمه: رفتارهای تکانشی, تنظیم ­ هیجان و باورهای غیرمنطقی از متغیرهای مؤثر بر سلامت روان دانش­ آموزان هستند. رفتاردرمانی شناختی و دیالکتیک, رویکردهایی کارآمد جهت کاهش اختلالات رفتاری نوجوانان می­ باشند. پژوهش حاضر, با هدف مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر رفتارهای­ تکانشی, تنظیم هیجان و باورهای غیرمنطقی دانش­ آموزان دختر مقطع متوسطه انجام شد. مواد و روش ­ ها: جامعه آماری این پژوهش نیمه­ آزمایشی, کلیه دانش­ آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان رامسر در سال تحصیلی 96-1395 بودند. تعداد 45 نفر به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه­ های مداخله و کنترل قرار گرفتند (15 نفر در هر گروه). گروه­ ها, پرسشنامه­ های تکانشوری, باورهای­ غیرمنطقی و تنظیم هیجان را در مراحل پیش­ آزمون, پس­ آزمون و پیگیری تکمیل کردند. گروه­ های آزمایشی 8 جلسه 90 دقیقه­ ای رفتاردرمانی شناختی و دیالکتیک دریافت کردند و گروه کنترل, مداخله­ ای دریافت نکرد. داده­ ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شدند. یافته ­ ها: نمرات پس­ آزمون رفتارهای تکانشی و باورهای غیرمنطقی در گروه­ های­ رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی ­ دیالکتیکی نسبت به پیش­ آزمون به طور معنی­ دار کاهش یافت (001/0p<). نمرات پس­ آزمون تنظیم هیجان گروه­ رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیکی نسبت به پیش­ آزمون افزایش معنی­ دار نشان داد (001/0p<) که این تأثیرات در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت. نتیجه ­ گیری: رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیکی می­ توانند به عنوان درمان­ های مؤثری برای کاهش رفتارهای تکانشی, باورهای غیرمنطقی و بهبود تنظیم هیجان در دانش­ آموزان دختر مورد استفاده قرار گیرند و تفاوتی بین آن ها از این جهت وجود ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پروانه، پگاه، خلعتبری، جواد، و سعیدپور، فریبا. (1400). مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر رفتارهای تکانشی, تنظیم هیجان و باورهای غیرمنطقی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه. سلامت جامعه، 15(2 )، 69-81. SID. https://sid.ir/paper/414146/fa

    Vancouver: کپی

    پروانه پگاه، خلعتبری جواد، سعیدپور فریبا. مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر رفتارهای تکانشی, تنظیم هیجان و باورهای غیرمنطقی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه. سلامت جامعه[Internet]. 1400؛15(2 ):69-81. Available from: https://sid.ir/paper/414146/fa

    IEEE: کپی

    پگاه پروانه، جواد خلعتبری، و فریبا سعیدپور، “مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر رفتارهای تکانشی, تنظیم هیجان و باورهای غیرمنطقی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه،” سلامت جامعه، vol. 15، no. 2 ، pp. 69–81، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414146/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا