Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Journal of Psychology

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (33)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2035
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2035

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    3-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    2135
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسی چگونگی ارتباط "تحول من" و سطح "تحول دینی" در قالب "دلبستگی به خدا" و جهت گیری مذهبی صورت گرفته است. 636 دانشجو با روش نمونه گیری خوشه ای در دسترس از میان دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انتخاب و آزمون تکمیل جمله (SCT)، مقیاس چند بعدی دلبستگی به خدا، مقیاس دلبستگی به مادر و مقیاس جهت گیری مذهبی (ROS) را تکمیل کردند. نتایج پژوهش حاکی از رابطه منفی بین سطح تحول من و دلبستگی اجتنابی به خدا، ارتباط مثبت بین سطح تحول من و جهت گیری مذهبی درونی، و رابطه منفی بین جهت گیری مذهبی درونی و هر یک از ابعاد اضطرابی و اجتنابی دلبستگی به خدا بوده است. در مجموع، پژوهش حاضر نخستین تلاش در سطح جهانی در جهت بررسی و شناسایی حوزه های مطالعاتی زیر محسوب می گردد: 1. معرفی سازه تحول من به عنوان پیش نیاز دستیابی به تحول دینی؛ 2. معرفی نیاز دلبستگی به خدا و جهت گیری مذهبی درونی به عنوان پیش نیاز دستیابی به تحول من؛ 3. شناسایی نیاز دلبستگی متعالی و رفتار و باور دینی افراد در سطوح پیشرفته تحول من؛ 4. ارزیابی الگوی تطابقی فرضیه کرک پتریک و معرفی سازه تحول من به منظور ساماندهی به مطالب تحت پوشش آن؛ 5. ارزیابی و تأیید تجربی فرضیه آلپورت در مورد شخصیت های تحول یافته و فرضیه لووینگر مبنی بر سرایت نفوذ تحول من به حوزه های مفهومی مجاور، در محدوده سازه های مورد مطالعه.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2135

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    22-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1712
  • دانلود: 

    797
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت روانی همسران شاغل جانبازان قطع نخاع در مقایسه با همسران شاغل افراد عادی صورت گرفته است. منظور از وضعیت روانی اضطراب، افسردگی، رفتارهای پرخاشگرانه، ترسهای مرضی، حساسیت در روابط متقابل، افکار پارانوئیدی، روان پریشی، شکایات جسمانی و تمایلات وسواسی می باشد. سؤالی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته این است که آیا بین همسران جانبازان قطع نخاع با زنان شاغل جامعه عادی از نظر هر یک از مولفه های فوق تفاوت معنادار وجود دارد؟ جامعه آماری این پژوهش را همسران شاغل جانبازان قطع نخاع و همسران شاغل افراد عادی ساکن در شهر تهران در بر می گیرد. که تعداد 45 نفر آزمودنی از بین همسران شاغل جانبازان قطع نخاعی و به شیوه همتا کردن آزمودنی ها، 45 نفر دیگر نیز از جامعه همسران شاغل افراد عادی به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری در این تحقیق فهرست SCL-90-R به علاوه یک فرم شامل اطلاعات فردی آزمودنی ها بود. اطلاعات بدست آمده با شیوه آماری آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده بیانگر تفاوت معنادار بین دو گروه آزمودنی بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1712

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 797 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

Journal of Psychology

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2005
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (33)
  • صفحات: 

    34-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    294
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

This reserch aims to explore relationships between ego development and religious development represented by attachment to God and religious orientation. 636 university students participated in this research. Participants were university students selected from 12 faculties of Shahid Beheshti University. All participants completed the "Sentence Completion Test (S. C. T)" , the "Multidimen8ional Attachment to God Scale", the ""Attachment to Mother Scale" and the "Religious Orientation Scale (ROS)". Analysis of results indicate a negative relation (P= 0.05) between ego level and avoidance attachment to God, and positive relation (P= 0. 001) between ego level and intrinsic rereligious orientation. It has also found that the intrinsic religious orientation has negative relation with both dimensions, anxious and avoidance attachment to God. Although the results supported the corresponding model of the Kirkpatrick"s hypothesis for the low & middle ego levels, but the high ego levels ara excluded. Interpretation of results will focus on the following issues: 1- Introducing ego development as the precondition for religious development. 2Introducing transcendence attachment need (attachment to God) as the precondition for ego development. 3-Differentiating the transcendence attachment need and religious behavior at the high ego levels. 4- Evaluation of corresponding model of the Kirkpatrick"s hypothesis, and introducing the ego level as one of the basic constructs to address the issue. 5-Evaluation and providing indirect support for the Allport"s hypothesis about mature individuals, at the scope of relevant constructs. 6-Evaluation and providing indirect support for the Loevinger"s hypothesis about the influence of ego development to the neighboring domains. In sum, this research, not only introduces some new perspectives in two important areas of psychology, i. e., religion psychology and personality psychology, but also it bridges these two fields.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 294

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    34-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2557
  • دانلود: 

    1125
چکیده: 

هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین تحریک جویی و رفتار رانندگی پرخطر بود. گروه نمونه متشکل از 120 مرد (میانگین سنی=30.9) بود که به طور داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند. به منظور اندازه گیری میزان تحریک جویی داوطلبین از "مقیاس تحریک جویی زاکرمن" و به منظور سنجش رفتار رانندگی آنها از "پرسشنامه عادات رانندگی منچستر" استفاده شد. نتایج نشان داد که نمره کلی تحریک جویی و سه خرده مقیاس های آن (تجربه جویی، هیجان طلبی و تنوع طلبی) با رفتارهای رانندگی پرخطر (لغزش ها، خطاها و تخلفات رانندگی) همبستگی مثبت و معنی دار دارد. همچنین، افراد دارای تحریک جویی کم، نسبت به افراد دارای تحریک جویی زیاد، سرعت رانندگی خود را در یک شرایط ایده آل بیشتر تخمین زدند. با وجود این، میزان تصادفات افراد دارای تحریک جویی زیاد نسبت به افراد دارای تحریک جویی کم تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشت، ولی افرادی که تصادفات بیشتری داشتند نسبت به آنها که تصادفی نداشتند از لحاظ رفتارهای نادرست رانندگی، نمره بالاتری را کسب کردند و بیشتر توسط پلیس متوقف و جریمه شده بودند یا گواهینامه شان توقیف شده بود. نتایج این تحقیق نشان می دهد که به وسیله سازه تحریک جویی می توان رفتارهای رانندگی پرخطر وسرعت زیاد را پیش بینی کرد. بنابراین، به نظر می رسد یکی از اهداف پلیس در جهت کاهش رفتارهای رانندگی پرخطر، باید شناخت افراد تحریک جو و نحوه برخورد با آنها باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2557

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1125 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    51-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2095
  • دانلود: 

    1308
چکیده: 

پژوهش حاضر، به منظور "بررسی اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه شناختی بر تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به تحصیل" انجام گرفت. برای انجام پژوهش 24 نفر دانش آموز که در مقیاس نگرش نسبت به تحصیل نمره پایینی کسب کرده بودند، به صورت تصادفی چند مرحله ای از بین جامعه آماری پژوهش، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و گواه (12 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش، مقیاس نگرش نسبت به تحصیل بود. روش پژوهش، نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بود. گروه آزمایش، شش جلسه، برنامه مشاوره گروهی به شیوه شناختی دریافت کردند، ولی گروه گواه، هیچ برنامه ای دریافت نکردند. نتایج آزمون مانوا نشان داد که، مشاوره گروهی به شیوه شناختی، بر تغییر نگرش نسبت به تحصیل، تغییر علاقه و انگیزش تحصیلی، تغییر نگرش نسبت به فعالیتهای علمی و تغییر ادراک از هنجارهای اجتماعی مرتبط با تحصیل دانش آموزان، موثر است. این نتایج بیانگر این مطلب است که، ارائه خدمات مشاوره ای بصورت گروهی و به شیوه شناختی، بر تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به تحصیل موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2095

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1308 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

خوشبخت فریبا | خیر محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    67-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3317
  • دانلود: 

    1833
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر فرض و آزمون "الگوی انگیزشی یادگیری ریاضی در دانش آموزان ابتدایی" بود. با بررسی تحقیقات پیشین، در این پژوهش الگوی انگیزشی ارائه گردید که دارای سه دسته متغیر بود. 1. متغیرهای برون زاد شامل: الف) جهت گیری انگیزشی والدین (با چهار بعد رفتارهای شمولی مادر، حمایت مستقلانه مادر، رفتارهای شمولی پدر و حمایت مستقلانه پدر) که توسط "مقیاس ادراک کودک از والدین" مورد اندازه گیری قرار گرفت. ب) جهت گیری انگیزشی معلمان در قبال دانش آموزان (با ابعاد مهار بالا، مهار متوسط، حمایت مستقلانه متوسط و حمایت مستقلانه بالا) که با "مقیاس پرسشنامه انگیزشی معلمان در کلاس" ارزیابی گردید. 2. متغیر میانجی، انگیزش دانش آموز (با ابعاد انگیزش بیرونی، انگیزش درون فکنی شده، انگیزش همانند سازی شده و انگیزش درونی) می باشد. این متغیر با استفاده از "پرسشنامه یادگیری خودگردان کودکان" اندازه گیری شد. و 3. یادگیری ریاضی به عنوان متغیر درون زاد در نظر گرفته شد. روایی و اعتبار هر سه مقیاس محاسبه گردید. نمونه پژوهش حاضر مشتمل بر 148 دانش آموز و 60 معلم کلاس چهارم و پنجم مقطع ابتدایی شهر شیراز است. آزمون الگو، با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر، نشان داد که جهت گیری انگیزشی مادر ( و نه پدر) و معلمان در قبال دانش آموزان به عنوان دو منبع اجتماعی مهم، بر نوع انگیزش دانش آموز تاثیر گذار است. به طوریکه حمایت مستقلانه معلم و مادر به شکل گیری انگیزش از نوع درونی و همانند سازی شده، و مهار معلم و رفتارهای شمولی مادر به انگیزش بیرونی و درون فکنی شده دانش آموز منتهی می شود. نوع انگیزش دانش آموز از نوع بیرونی نیز بر یادگیری درس ریاضی (متغیر درون زاد) موثر است. همچنین رفتارهای شمولی مادر و مهار بالای معلم به طور غیر مستقیم بر یادگیری ریاضی تاثیرگذار بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3317

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1833 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    82-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    4294
  • دانلود: 

    1616
چکیده: 

نتایج تحقیقات بی شمار به رابطه بین آگاهی واج شناختی و خواندن اشاره می کنند. با توجه به اهمیت موضوع آگاهی واج شناختی هنوز آزمونی استاندارد شده که بتواند این مهارت را بسنجد در زبان فارسی وجود ندارد. با توجه به این که قبل از هنجاریابی یک آزمون نیاز به تعیین روایی و اعتبار آن است، در این پژوهش هدف اصلی تعیین "روایی و اعتبار آزمون آگاهی واج شناختی" سلیمانی (1379) می باشد. آزمون مورد نظر بر روی 203 کودک (101 دختر و 102 پسر) در گروه های سنی 4 تا 7 سال و یازده ماه اجرا شد. این کودکان از سه حوزه شمال، مرکز و جنوب تهران به طور تصادفی انتخاب گردیدند. روش انتخاب آنها به صورت روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان مراکز پیش دبستانی و دبستانی بود. این کودکان از نظر هوشی، رفتاری، شنوایی و زبانی بررسی گردیدند و در صورت نبودن مشکل در جنبه های فوق، از آنها "آزمون آگاهی واج شناختی" گرفته شد. برای بررسی اعتبار آزمون آگاهی واج شناختی از آزمون آماری ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که نتایج، حاکی از اعتبار بالای آزمون است. در روایی ملاک ضریب همبستگی آزمون آگاهی واج شناختی با خرده آزمون های تمایز گذاری و تحلیل واجی آزمون رشد زبان محاسبه شد که در سطح 0.001>pمعنی دار بود و همچنین از طریق تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی مشخص گردید که این آزمون توانایی تمایز گذاری بین گروه های سنی مختلف را دارد. در توانایی تمایز کودکان نارساخوان از کودکان طبیعی به کمک این آزمون، از طریق آزمون آماری تی، مقایسه دو میانگین مستقل نشان می دهد که کودکان نارساخوان از کودکان بهنجار در آزمون آگاهی واج شناختی ضعیف تر هستند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی هم می توان اظهار نمود که آگاهی واجی، مهارت اصلی آزمون آگاهی واج شناختی و بعد به ترتیب آگاهی درون هجایی و آگاهی هجایی می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4294

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1616 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button