Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    32
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    3-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    20
  • بازدید: 

    3669
  • دانلود: 

    1564
چکیده: 

در مطالعه حاضر احساس بهزیستی و رضامندی 270 دانشجوی دختر و پسر ایرانی در سه گروه تحصیلی فنی- مهندسی، علوم پزشکی و علوم انسانی به همراه یک گروه 24 نفره از دانشجویان جانباز - معلول با استفاده از دو نوع آزمون SWLS و SWB مورد بررسی قرار گرفته و اولویت بندی و اهمیت مؤلفه های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، هیجانی و عاطفی در احساس رضامندی آنها نیز مطالعه شده است . نتایج نشان می دهد که رشته تحصیلی و زندگی با خانواده در احساس بهزیستی و رضامندی دانشجویان نقش مؤثری دارد. اما در این موارد میان دختران و پسران تفاوتهایی مشاهده میشود. در میان مؤلفه ها 9 گانه مورد مطالعه ، سلامت جسمانی اصلیترین مؤلفه و وضعیت اقتصادی، استقلال در تصمیم گیری، شغل و هیجان خواهی و برخورداری از تجربه های جدید درمراتب بعدی قرار دارند میان دختران و پسران تفاوت هایی مشاهده گردید، اما میان گروه جانباز - معلول و گروه عادی از نظر احساس بهزیستی و رضامندی تفاوتی مشاهده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3669

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1564 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حری عباس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    32
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    43-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    3736
  • دانلود: 

    772
چکیده: 

دو نوع تولید علمی رشته کتابداری و اطلاع رسانی با هدف تعیین میزان نزدیکی یا دوری موضوعی آنها در سیزده مقولة جایدهی گردید و با استفاده از دو روش کتابسنجی و تحلیل محتوا ، ابتدا گرایشهای درونی هر یک از دو نوع تولید جداگانه بررسی شد، سپس روند گرایش آنها در طول زمان (از سال 1347 تا سال 1378) مورد مطالعه قرار گرفت . در این بررسی، کار مدت مورد نظر به هفت دوره تقسیم شده و روند دگرگونی و اوج و فرود گرایش پایان نامه ها و مقالات با یکدگر مقایسة گردیده است . سرانجام همبستگی این دو نوع تولید با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شده است . یافته ها نشان میدهد که گرایش ها در هر یک از دو نوع تولید الزاما با یکدیگر یکسان نیستند. در برخی حوزه ها مانند مبانی کتابداری ، مجموعه سازی ، استفاده و خدمات ، و آموزش و تحقیق نوعی همسویی نسبی میان پایان نامه ها و مقالات وجود دارد؛ در حال آنکه مقوله هایی چون "سازماندهی ، و کتابشناسی چندان همسو نیستند. درجه همبستگی موضوعی مقالات و پایان نامه ها، به طور کلی، نیز بسیار ضعیف ارزیابی شده است .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3736

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 772 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

باقری خسرو

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    32
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    75-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2650
  • دانلود: 

    940
چکیده: 

فن آوری، همچون سایر پدیده های بشری یا طبیعی، محتاج تأمل فلسفی و اندیشیدن در حوزه فلسفه فن آوری است . آموزش فن آوری. از جمله ، در گرو آن است که چنین تأملی با دقت کافی صورت پذیرد. گونه های مختلف فلسفه فن آوری ، نیازمند بحث و بررسی است زیرا برخی از آنها شهرت یافته اند و در عمل ، ذهن ما را در قالب خرد شکل می دهند. در این مقاله ، دو گونه از فلسفه های فن آوری مورد بررسی قرار گرفته و از گونه سومی حمایت شده است . در گونه نخست ، فن آوری چون امری طبیعی . خنثی در نظر گرفته میشود که به لحاظ ارزشی خنثی است و تأثیر یک جانبه بر فرهنگ دارد. در گونه دوم ، فن آوری چون امری فرهنگی - تک ارزشی لحاظ میشود که ارزش غالب بر آن ناشی از عقلانیت ابزاری و گرایش به تصرف و تسلط است . درگونة سوم ، فن آوری چون امری طبیعی - فرهنگی - چند ارزشی در نظر گرفته میشود. فن آروی در یک لایه ، از طبیعت ذهن و ضمیر آدمی نشأت مییابد اما با قرار داشتن در چارچوب فرهنگ شکل ارزشی نیز مییابد. و در این خصیصه ، برخلاف رویکرد دوم ، نظر بر چند ارزشی بودن آن است . با قبول رویکرد سوم ، اقتضاهای آن در آموزش فن آوری مورد بحث قرار گرفته است . بر این اساس ، آموزش فن آوری را نباید به مهارت آموزی محدود کرد. زیرا هم مستلزم دسترسی به دانشهای مرتبط با فن آوری و هم متلزم ایجاد گرایش های اجتماعی، اخلاقی، و جهان شناختی است .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2650

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 940 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

سجادی سیدحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    32
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    99-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    839
  • دانلود: 

    300
چکیده: 

آزمون خلاقیت صداها و تصریرهای ذهنی ، یکی از دو مؤلفه "تفکر خلاق با صداها و واژه ها" ساخته تورنس و همکاران برای استفاده در ایران هنجاریابی شد. تعداد 2345 دانش آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان شهر شیراز در این هنجاریابی شرکت داشتند. قابلیت اعتماد آزمون به پژوهشهای تنصیف رولون و آلفای کرونباخ به ترتیب 0.32 و 0.28 و ضریب قابلیت اعتماد نمره گذار 0.83به دست آمد. برای محاسبه اعتبار ملاکی آزمون ، ضریب همبستگی آن با مقیاس های خلاقیت "چگونه شخصی هستید" ، بعضی چیزها درباره خودم و پرسشنامه چند موهبتی ختینا - تورنس محاسبه شد که برای دو ملاک اول معنا دار بود. یافته های این پژوهش نشان میدهد که آزمون "صداها و تصویرهای ذهنی" میتواند به عنوان ابزاری برای سنجش خلاقیت (ابتکار) با قابلیت اعتماد و اعتبار نسبتا مناسب برای دانش آموزان دوره های مورد بررسی به کار رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 839

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 300 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

شهیم سیما

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    32
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    121-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    3702
  • دانلود: 

    1183
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی رفتارهای اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش آموزان نابینای دوره ابتدایی با استفاده از فرم معلمان مقیاس روش درجه بندی مهارت اجتماعی (SSRS) طراحی شده توسط گرشام و الیوت (1990) برای سه مقطع پیش دبستان ، دبستان و دبیرستان بوده است و هر فرم دارای در بخش مهارت اجتماعی در مشکلات رفتاری است . در این پژوهش از فرم ویژه معلمان مقطع دبستان استفاده شد. جامعه نمونه این پژوهش 62 کودک دختر و پسر 7 تا 15 ساله بودند که در دبستانی ویژه دانش آموزان نابینا در شهر شیراز تحصیل میکردند. معلمان پرسشنامه را برای این کودکان تکمیل کردند و سپس اطلاعات حاصل از این بررسی تحلیل گردید. یافته ها نشان داد که : معلمان فراوان ترین مشکلات کودکان نابینا را بیقراری و حواسپرتی، قلدری، دعوا کردن ، قطع مکالمه ، عصبانیت ، و لج کردن و کاستیهای مهارت اجتماعی آنان را کنترل خشم . انتقاد پسندیده . مصالحه در مجادله . تعریف مناسب از خود و دیگران ، گذراندن مناسب ارقات فراغت . عکس العمل مناسب در مقابل رفتار غیر منصفانه ، و کمک به همسالان درانجام تکالیف و نادیده گرفتن سر و صدا گزارش کردند. مهارت اجتماعی تابع سن کودک نبود. تحلیل عوامل منجر به استخراج عواملی نظیر مقیاس اصلی گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3702

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1183 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

عارفی مرضیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    32
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    141-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    950
  • دانلود: 

    345
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسی گذشته نگر رفتار خودکشی در سطح استان آذربایجان غربی بر اساس اطلاعات موجود در مراکز بیمارستانی یازده شهرستان استان انجام گرفته است. در این بررسی عوامل اثرگذار بر رفتار خودکشی مانند سن، جنسیت، وضعیت تاهل، میزان سود، شغل و روش انتحاری شناسایی شده است. جمعیت مورد بررسی 2793 مورد بوده است یافته ها نشان می دهد که : 1) میزان خودکشی، در میان افراد متاهل بیش از افراد مجرد است، 2) میزان خودکشی در زنان بیش از مردان و در زنان متاهل بیش از زنان مجرد است؛ 3) درصد خودکشی در میان افرادی که دارای تحصیلات دبیرستانی هستند بیش از موارد دیگر است، 4) نرخ خودکشی در افراد شهرنشین بیشتر از روستاییان است؛ 5) بالاترین درصد خودکشی در استان به روش مسمومیت دارویی و خوردن سموم کشاورزی بوده است؛ 6) بالاترین میزان خودکشی را زنان خانه دار و محصلان داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 950

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 345 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    32
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    163-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3657
  • دانلود: 

    846
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر انطباق و هنجاریابی آزمون تواناییهای روانی - زبانی ایلینوی (آی. تی. پی. ای) برای استفاده در ایران است . در این آزمون از ده زیر آزمون اصلی و دو زیر آزمون مکمل برای تشخیص اختلالات یادگیری در میان کودکان استفاده گردید. برای انطباق و هنجاریابی آزمون در مرحله نخست زیر آزمون ها ترجمه شدند؛ سپس تغییرات فرهنگی لازم در آنها داده شد و برای استفاده آماده گردید. هنجاریابی آزمون با استفاده از 570 پسر و دختر سنین پیش دبستانی و دبستانی انجام گرفت . قابلیت اعتماد آزمون با روش دوباره سنجی مورد بررسی قرار گرفت و ضرایب رضایتبخش 70.0 تا 94.0 برای گروه های سنی متفاوت به دست آمد. برای تعیین اعتبار از روشهای زیر استفاده شد : تعیین رابطه آزمون با آزمون هوشی گودایناف - هریس ، تعیین رابطه آزمون با سن آزمودنیها، و همبستگی زیر آزمون ها با یکدیگر برای سطوح متفارت سنی و نیز نمره کل که در هر سه مورد نتایج حاکی از اعتبار رضایت بخش آزمون برای استفاده در ایران بود

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3657

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 846 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بهرامی احسان هادی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    32
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    181-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1646
  • دانلود: 

    550
چکیده: 

در دهه های گذشته تغییرات عظیمی جهان صنعتی را در بر گرفته و به ویژه ، جوانان تجربه های بسیار متفاوتی را در زندگی خود داشته اند. این تغییرات بسیار جدی، اثرات عمیتی را بر روابط انسانی در سطوح مختلف خانوادگی و روابط با دوستان ایجاد کرده و تغییر در سبک زندگی بر تواناییهای آنها برای تبدیل جوانان به بزرگسالانی مستقل، موثر بوده است . نتیجه این تغییرات، به ویژه در سطح جوانی، منجر به شکل گیری مخاطراتی شده است که برای خانواده ها و والدین ناشناخته است . افزون بر آن ، بسیاری از تغییرات موجود در گستره زمانی محدود رخ داده و وقوع این تغییرات در دوره ای کوتاه عدم قطعیت و ابهام را افزایش داده و این خود زمینه های افزایش اضطراب و آسیب پذیرش را تشدید کرده است . در نوگرایی متاخر، یا در موقعیت نوینی ، که از آن با عنوان پسانوگرایی یاد میشود، مشکلات فراوانی شکل گرفته است . بخشی از این مشکلات به تغییرات محیطی و روابط انسان با دیگران وابسته است و بخش دیگر از این مشکلات به ضرررت تغییر در رویکردهای نظری مربوط میگردد. در این مقاله شواهدی مورد توجه قرار گرفته است که دریافت انسان را از فرایندها تغییرات اجتماعی در جهان نوگرا گسترش می دهد. هدف اصلی مقاله حاضر آشکار ساختن شواهدی از تغییرات اجتماعی است که به صورت روزافزونی ساختارهای اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داده و چگونگی این تغییرات را میتوان با مطالعه جوانان در جهان نوگرا به خوبی مشاهده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1646

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 550 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0