هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان موفقیت برنامه درسی جدید علوم دوره دبستان کشور بود. در این پژوهش چهار هزار و سیصد و پنجاه و دو دانش آموز (1697 دختر، 2654 پسر) شرکت کردند. بر اساس گزارش انجمن بین المللی ارزشیابی موفقیت تحصیلی (IEA) دانش آموزان ایرانی شرکت کننده در پروژه بین المللی تیمز 2003 در درس علوم پایه چهارم افزایش عملکرد 34 نمره ای داشتند. این افزایش عملکرد با توجه به سطح بندی سوالات از آسان به دشوار در چهار سطح پایین، متوسط، بالا و پیشرفته در تیمز 2003 مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های این پژوهش افزایش 16 درصدی عملکرد دانش آموزان ایرانی در سطح پایین، افزایش 13 درصدی در متوسط، افزایش 4 درصدی در سطح بالا و نیز افزایش یک درصدی در سطح پیشرفته را نشان می دهد. برنامه درسی جدید علوم دبستان که تحت عنوان فرایند محوری مطرح شده است با هدف تربیت دانش آموزان پژوهنده تدوین شده است. با توجه به افزایش 4 درصدی عملکرد دانش آموزان ایرانی در سطح بالا و 1 درصدی در سطح پیشرفته نقاط معیار می توان چنین استنباط نمود که برنامه کسب شده دانش آموزان ایرانی در تیمز 2003 در تحقیق اهداف برنامه درسی فرآیند محور چندان موفق نبوده است، اما با عنایت به افزایش قابل توجه عملکرد دانش آموزان در نقاط معیار پایین و متوسط که بیش تر با حافظه محوری و توانایی حفظی دانش آموزان سروکار دارد می توان این طور استنباط کرد که در افزایش عملکرد سطح پایین و متوسط موفق بوده اند. دو سطح پایین و متوسط بیش تر با برنامه درسی قبلی یعنی برنامه حافظه محور هماهنگ است.