مقدمه: ارتقای کیفیت آموزشی یکی از مهمترین نگرانی های مسوولین آموزشی است. متخصصین بر این اعتقاد هستند که شناسایی و رفع عوامل مخل یادگیری مانند خستگی فراگیران می تواند نقش بسزایی در ارتقای یادگیری داشته باشد. هدف این مطالعه، بررسی اثر انجام حرکات کششی و تنفسی حین تدریس بر میزان یادگیری دانشجویان پزشکی بود.روش ها: در یک مطالعه نیمه تجربی، 84 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در نیمسال دوم سال تحصیلی 88-87 واحد درسی ژنتیک را انتخاب کرده بودند، به روش نمونه گیری تصادفی ساده به دو گروه 43 نفری تجربی و 41 نفری شاهد تقسیم شدند. تعداد جلسات، زمان کلاس، محتوای درس، و مدرس برای هر دو گروه یکسان بود. در گروه تجربی، حرکات کششی و تنفسی در حین تدریس اجرا شد و در گروه شاهد، تدریس بدون استفاده از این حرکات انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون چند گزینه ای و به صورت پیش آزمون - پس آزمون جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی و آزمون های آمار استنباطی (آزمون t) انجام گردید.نتایج: نتایج تجزیه و تحلیل داده های آماری نمرات پیشرفت تحصیلی در گروه شاهد و تجربی، اختلاف معناداری را بین نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی در گروه شاهد و تجربی نشان داد (t=-2.912, p=0.05).نتیجه گیری: از آنجا که اجرای حرکات کششی و تنفسی حین تدریس باعث بهبود پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی در درس ژنتیک شده است. اجرای این حرکات در کلیه کلاس ها و کارگاه های آموزشی توصیه می شود.