مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,330
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارتباط آن با سطح اضطراب امتحان

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 68

چکیده

 مقدمه: اضطراب امتحان مشکل شایعی در میان دانشجویان و دانش آموزان است. به کار بردن راهبرد های مطالعه و یادگیری, و راهبردهای مقابله با اضطراب می تواند باعث پیشرفت و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان شود. هدف این پژوهش تعیین وضعیت استفاده از راهبردهای مطالعه و یادگیری و ارتباط آن با اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.روش ها: این پژوهش به صورت توصیفی مقطعی بر روی 200 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اردیبهشت 1388 انجام شد. روش نمونه گیری سهمیه ای و جامعه پژوهش در این مطالعه شامل دانشجویان پرستاری, مامایی, کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی, تغذیه و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی, در مقطع کارشناسی بود. دانشجویان دو پرسشنامه استاندارد راهبردهای مطالعه و یادگیری وین اشتاین, و اضطراب امتحان ساراسون را تکمیل نمودند و ارتباط نمرات حاصل از این دو بررسی گردید. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون,t  مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه به کمک نرم افزارSPSS  استفاده شد. همچنین نمرات به دست آمده, با مقدار هنجاری نمرات دانشجویان در امریکا مقایسه گردید.نتایج: نتایج نشان داد که میانه نمرات حاصل شده از 10 حیطه پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری به شرح زیر بود: نگرش (29), انگیزش (27), کنترل وقت (26), کنترل اضطراب (15), تمرکز (27), پردازش اطلاعات (28), انتخاب ایده اصلی (30), راهنمای مطالعه (25), خودآزمایی (23) و راهبردهای آزمون (29). همچنین اضطراب امتحان در 37 درصد از دانشجویان در سطح خفیف, 38.5 درصد متوسط و 24.5 درصد در سطح شدید بود. رابطه معکوس معناداری بین اضطراب امتحان با تمامی حیطه های راهبردهای مطالعه و یادگیری در سطح p£0.05 وجود داشت.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که میان مولفه های راهبردهای مطالعه و یادگیری و اضطراب امتحان ارتباط معناداری در جهت معکوس وجود داشته است در واقع استفاده از راهبردهای مطالعه و یادگیری می تواند به عنوان یکی از روش های کاهش اضطراب امتحان مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صاحب الزمانی، محمد، و زیرک، آیدا. (1390). راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارتباط آن با سطح اضطراب امتحان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(1 (پیاپی 30))، 58-68. SID. https://sid.ir/paper/59180/fa

    Vancouver: کپی

    صاحب الزمانی محمد، زیرک آیدا. راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارتباط آن با سطح اضطراب امتحان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1390؛11(1 (پیاپی 30)):58-68. Available from: https://sid.ir/paper/59180/fa

    IEEE: کپی

    محمد صاحب الزمانی، و آیدا زیرک، “راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارتباط آن با سطح اضطراب امتحان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 30)، pp. 58–68، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59180/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button