Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (25)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1142
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1142

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    71-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1155
  • دانلود: 

    318
چکیده: 

مقدمه: اعتباربخشی از مهم ترین روش های تضمین و ارتقای کیفیت در آموزش علوم پزشکی کشور، بالاخص در حیطه آموزش بالینی پرستاری می باشد. با این وجود، استانداردهای مدون و مکتوبی وجود ندارد و بکارگیری استانداردهای خارجی نیز غیر اصولی به نظر می رسد، بنابراین، پژوهشی با هدف تدوین استانداردهای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران با اقتباس از استانداردهای بین المللی و نظرات صاحب نظران آموزش پرستاری در ایران صورت گرفته است.روش ها: این پژوهش به صورت چند مرحله ای طی سال های 1383 تا 1385 انجام گرفته است. با بهره گیری از استانداردهای بین المللی آموزش پرستاری و نظرات صاحب نظران کشوری (بکارگیری تکنیک دلفی)، استانداردهای اعتباربخشی آموزش پرستاری تنظیم گردید و در قالب پرسشنامه ای با کمک روش زمینه یابی به نظرسنجی کشوری گذاشته و استانداردهای با اجماع بیش از 70 درصد ارایه شد. در پایان استانداردهای مربوط به حیطه های آموزش بالینی بطور مجزا پیشنهاد گردید.نتایج: این مطالعه منتهی به پیشنهاد 55 استاندارد در پنج حیطه هیات علمی و مدرسین بالینی کمکی، دانشجویان، برنامه آموزشی، تسهیلات بالینی و فعالیت های یاددهی - یادگیری برای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران گردید.نتیجه گیری: استانداردهای پیشنهادی عمدتا از مطلوبیت 90 درصد به بالا برخوردار است. به نظر می رسد عدم مطلوبیت برخی استانداردها از نظر صاحب نظران کشوری مربوط به وضعیت حاکم بر سیستم آموزش پرستاری کشور باشد. این گونه استانداردها بر اساس پیشنهادات صاحب نظران حذف یا اصلاح گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1155

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 318 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    11-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    857
  • دانلود: 

    267
چکیده: 

مقدمه: استفاده از یادگیری الکترونیکی به تنهایی برای دروس عملی و بالینی مقدور نیست. اما استفاده از ترکیبی از روش های مختلف آموزش در کنار این روش مناسب به نظر می رسد. هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی دو روش ترکیب آموزش الکترونیک و آموزش در گروه های کوچک با آموزش در گروه کوچک بود.روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی، 72 دانشجوی دوره مقدمات پزشکی بالینی دانشکده پزشکی اصفهان در سال 1387 انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک هفته قبل از کلاس های معاینه فیزیکی، گروه تجربی لوح فشرده معاینه فیزیکی شوارتز را دریافت نمودند و از آنها خواسته شد که قبل از حضور در گروه های کوچک، معاینه فیزیکی قفسه سینه را تمرین نمایند. یک هفته بعد، به هر دو گروه، مهارت های معاینه فیزیکی قفسه سینه در گروه های کوچک آموزش داده شد. میزان یادگیری از طریق آزمون بالینی ساختاردار عینی اندازه گیری و نمرات دو گروه توسط پرسشنامه ای مقایسه گردید. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS، با آمار تحلیلی و آزمون t آنالیز شد.نتایج: میانگین نمره کل آزمون در گروه تجربی بطور معنی داری از گروه شاهد بالاتر و میانگین نمره رعایت نکات ریز تکنیکی معاینه در گروه تجربی بیشتر از گروه شاهد بود. نتیجه گیری: استفاده از یادگیری الکترونیکی در رویکرد ترکیبی باعث آسان شدن یادگیری فعال و عمیق می گردد. در این مطالعه، با وجود متفاوت بودن منبع علمی لوح فشرده و منبع مورد استفاده در گروه های کوچک، تاثیر قابل توجه آموزش ترکیبی بر میزان یادگیری ملاحظه می شود. بنابراین، تا زمانی که منابع الکترونیک مورد نیاز و کاملا همسو با برنامه آموزشی تهیه گردد، استفاده از منابع موجود مفید خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 857

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 267 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    27-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    623
  • دانلود: 

    328
چکیده: 

مقدمه: با توجه به پیچیدگی و تغییر در روال توسعه حرفه پرستاری، خودراهبری در یادگیری در دو تا سه دهه اخیر در آموزش پرستاری مورد توجه قرار گرفته است. رابطه بین خودراهبری در یادگیری و سبک های یادگیری، در موقعیت های یادگیری گوناگون، قابل کشف است. این پژوهش با هدف تعیین میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری و شناسایی سبک های یادگیری دانشجویان پرستاری و ارتباط این دو مفهوم با همدیگر صورت پذیرفت.روش ها: در مطالعه ای توصیفی در سال 1385، تعداد 178 نفر از دانشجویان رشته پرستاری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه دموگرافیک، مقیاس آمادگی خودراهبری در یادگیری گاگلیمینو و پرسشنامه سبک های یادگیری کلب بود. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با نرم افزار SPSS و روش های آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.نتایج: میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری، در اکثریت واحدهای مورد پژوهش در سطح زیاد و سبک یادگیری غالب، سبک انطباق یابنده بود. انجام آزمون آماری، رابطه معناداری را بین دو متغیر اصلی نشان نداد.نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری در درصد قابل توجهی از دانشجویان و غالب بودن یک سبک در بین اکثریت آنان، انطباق و سازگاری روش های یاددهی با این مشخصه های یادگیری در دانشجویان پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 623

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 328 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1177
  • دانلود: 

    722
چکیده: 

مقدمه: موفقیت در دستیابی به یافته های علمی برای دانشجویانی که در داخل و خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از این تحقیق، بررسی مستندات و شواهد موجود داخلی و بین المللی در خصوص عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان اعزام به خارج از کشور طی سال های اخیر بود.روش ها: کلیدواژه های اصلی مورد استفاده در این تحقیق، عبارت بودند از: academic success، scholarship، و foreign student، overseas students، و موتور جستجوهای اصلی شامل: web of knowledge، scopus،pubmed  و google scholar بودند. نتایج به دست آمده با یکدیگر ترکیب شد. مقالات به دست آمده بر اساس میزان ارتباط موضوعی با عنوان تحقیق به سه دسته مرتبط، نیمه مرتبط و غیر مرتبط تقسیم شدند.نتایج: از مجموع پنج پایگاه اینترنتی، حدود 28000 یافته به دست آمد. از بین 204 مقاله مورد بررسی، 27 مقاله واجد شرایط لازم برای ورود به مطالعه بودند. از نظر تحلیل محتوا، موارد مهم شامل: داشتن تسلط به زبان انگلیسی و همچنین زبان کشور محل تحصیل، تاثیر عوامل دموگرافیک، وجود برنامه های آموزشی ویژه قبل از اعزام دانشجو به خارج، تاثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، شخصیتی و خانوادگی، داشتن توانایی برقراری ارتباط با استاد راهنما بود.نتیجه گیری: داشتن تسلط به زبان انگلیسی و همچنین زبان کشور محل تحصیل، از ویژگی های ممتاز دانشجویان بورسیه به حساب می آید. همچنین عوامل دیگری مانند استاد راهنما، مشخصات شخصیتی فرد و شرایط زندگی وی از عوامل مهم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1177

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 722 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

DADGOSTARNIA M. | VAFAMEHR V.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (25)
  • صفحات: 

    11-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    264
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Employing exclusively electronic learning is not possible for practical and clinical courses. But, using a combination of different educational approaches seems to be sensible. The aim of this study was to compare the effectiveness of mixed method of electronic and small group education with that of small group only method.Methods: Seventy two students of Introductory Clinical Medicine (ICM) course in School of Medicine attended this quasi-experimental study in Isfahan University of Medical Sciences in the year 2008. They were randomly divided into two groups. The experiment group received a CD of Schwartz physical examination a week before running the sessions and they were asked to practice chest physical examination before attending small group training sessions. Chest physical examination skills were taught to both groups using small group training approach, one week later. Students’ learning was measured through an Objective Structured Clinical Examination (OSCE) and the scores achieved by each group were compared. Students' viewpoints regarding the mixed method, was asked through a questionnaire.The results were analyzed by SPSS software using inferential statistics such as T-test.Results: The mean score of the test in the experiment group was significantly higher than that of the control group. Also, the mean score for following detailed technical points in examination was higher in the experiment group compared to the control group.Conclusion: Making use of e-learning in the mixed approach facilitates active and deep learning. Despite the difference in the scientific source of the CD and the one used in small groups, a significant effect on learning was observed in the mixed method. Therefore, before providing the needed electronic sources relevant to the curriculum, using the existing sources would be useful.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 264

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    19-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    850
  • دانلود: 

    580
چکیده: 

مقدمه: افزایش آگاهی از کدگذاری بر اساس کتاب ICD برای تجزیه و تحلیل و شفاف سازی روند مرگ و میر امری حیاتی است. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت آگاهی کدگذاران بالینی و پزشکان در زمینه قوانین و دستورالعمل های تعیین علل مرگ و میر صورت پذیرفت.روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که در سال 1387 بر روی 152 نفر از ارایه دهندگان مراقبت بهداشتی (پزشکان و کارشناسان کدگذاری بیماری ها) شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای محقق ساخته شامل سوالاتی درباره قوانین مرگ و میر برگرفته از کتاب ICD-10 سازمان جهانی بهداشت بود که توسط جامعه پژوهش تکمیل گردید. داده های پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون مجذور کای با کمک نرم افزار SPSS تحلیل شد.نتایج: سی و هشت و چهار دهم درصد جامعه پژوهش از قوانین آگاهی کلی داشتند و متخصصان و افراد با سابقه کار 10-5 سال بالاترین میزان آگاهی را دارا بودند (44.9 و 41.7 درصد). آگاهی شرکت کنندگان در پژوهش از قانون عمومی مرگ و میر با 11.2 درصد در حد بسیار ضعیف، آگاهی از قوانین انتخابی مرگ و میر با 29.6 درصد در حد ضعیف و آگاهی از قوانین اصلاحی مرگ و میر با 47.3 درصد در حد متوسط بود.نتیجه گیری: میزان آگاهی جامعه پژوهش از قوانین و دستورالعمل های مرگ و میر مصوب سازمان جهانی بهداشت در گواهی فوت در حد ضعیف است که این امر آموزش های لازم به منظور دفاع از حقوق بازماندگان فوت شدگان و نظارت کافی بر اجرای قوانین و دستورالعمل ها را می طلبد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 850

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 580 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (25)
  • صفحات: 

    27-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    303
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Self directed learning has become a focus for nursing education in the past few decades due to the complexity and changes in nursing profession development. The relationship between self directed learning and learning styles is detectable in different learning situations. This study was performed to determine nursing students' readiness for self-directed learning and also identify their learning styles and find out the association between these two concepts.Methods: In a descriptive study in the year 2006, 178 BS, MS, and PhD nursing students in Isfahan University of Medical Sciences were selected through stratified random sampling method. Data gathering instruments included 3 questionnaires of demographic features, Guglielmino`s self-directed learning readiness scale, and the Kolb's learning styles inventory. Data was analyzed by SPSS software using descriptive and interferential statistical methods.Results: Students' readiness for self-directed learning enjoyed a high level in majority of study units and the dominant learning style was the adaptive style. Considering the statistical analysis, no significant relationship was recognized between two main variables.Conclusion: Considering the high level of readiness for self-directed learning in a considerable portion of students and dominance of a single style among majority of them, adaptation and adjustment of teaching methods featuring such learning traits in students is recommended.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 303

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    37-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    820
  • دانلود: 

    627
چکیده: 

مقدمه: اعضای تیم مراقبتی در بخش فوریت های پزشکی، اطلاعات کمی از بیمار پذیرفته شده دارند و به ناچار برای مدیریت درمان وی، از منابع اطلاعاتی مختلف استفاده می کنند. هدف از این مطالعه، تعیین منابع اطلاعاتی دانشجویان پزشکی در بخش فوریت ها بود.روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 146 دانشجوی سال آخر پزشکی که در بخش های آورژانس بیمارستان های آموزشی فعالیت داشتند، صورت گرفت. روش جمع آوری اطلاعات، مشاهده و پرسشنامه بود. داده ها از طریق روش های آمار توصیفی و آزمون همبستگی دومتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: بیشتر دانشجویان پزشکی (50 درصد) از بیمار و پرونده او به عنوان منبع اطلاعاتی استفاده می کردند. دانشجویان برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود در زمینه درمان بیماران، بیشتر از منابع چاپی استفاده می نمودند.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق اهمیت توجه به دسترسی به منابع اطلاعاتی متنوع را در بخش اورژانس نشان می دهد. از جمله برنامه های آموزشی در زمینه ارتقای میزان آگاهی از فناوری (Personal Digital Assistant-PDA) و استفاده از آن برای تصمیم گیری مبتنی بر شواهد را برای دانشجویان می توان توصیه نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 820

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 627 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    45-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1038
  • دانلود: 

    559
چکیده: 

مقدمه: با توجه به اهمیت تغذیه در سلامتی، بالا بودن دانش تعذیه ای پزشکان امری مهم و حیاتی است. این مطالعه به منظور تعیین سطح آگاهی دستیاران و کارورزان پزشکی در حال تحصیل از دانش تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی انجام شد.روش ها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی، از کل کارورزان و دستیاران هدف، 66 کارورز و 70 دستیار به صورت تصادفی، پرسشنامه های دانش تغذیه ای را در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه دریافت کردند و همگی آن را تا پایان وقت اداری تکمیل کرده و به پرسشگر تحویل دادند. داده ها در نرم افزار SPSS و با آزمون های ANOVA و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.نتایج: سطح دانش تغذیه ای 25.3 درصد شرکت کنندگان ضعیف، 61.3 درصد متوسط و 13.4 درصد خوب بود ولی دانش تغذیه ای هیچ کس در حد خیلی خوب نبود. پاسخ صحیح به سوالات دانش تغذیه ای 50.28 درصد بود. نود و سه و هفت دهم درصد کل دستیاران و کارورزان از رابطه مصرف بیش از حد ویتامین C در دوره بارداری و وابستگی نوزاد به این ویتامین و 80.3 درصد ایشان از ارتباط مصرف بیش از حد پروتئین با دفع کلسیم بی اطلاع بودند. نود و شش و پنج دهم درصد شرکت کنندگان، هیچ کتاب جامع و معتبری در زمینه تغذیه نمی شناختند و هیچ کس سایت و یا مجله ای برای مطالعه در زمینه تغذیه نمی شناخت.نتیجه گیری: این مطالعه نتایج مطالعات پیشین، مبنی بر اینکه افزایش آگاهی تغذیه ای در برنامه درسی دانشگاه های علوم پزشکی و هنگام فعالیت های بالینی ضروری است، را تایید می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1038

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 559 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    55-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1059
  • دانلود: 

    610
چکیده: 

مقدمه: از پیش تعیین نمودن اهداف آموزشی عملی و قرار دادن دانشجویان در برابر فرصت های یکسان آموزشی و منطبق با اهداف، از طریق کتابچه گزارش روزانه (logbook) برای کارورزان به عنوان بخشی از نمره ارزیابی نهایی آنان است. بررسی چگونگی تکمیل بخش های مختلف کتابچه گزارش روزانه توسط کارورزان بخش اورژانس هدف این مطالعه بود.روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی گذشته نگر بر روی کلیه کتابچه های گزارش روزانه کارورزان بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره)، در فاصله زمانی فروردین 1385 تا اردیبهشت 1386 انجام گرفت. داده های آن توسط نرم افزار SPSS و آمارهای توصیفی به صورت فراوانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: در مجموع، 388 کتابچه گزارش روزانه کارورزی، مربوط به 221 (56.96 درصد) کارورز مرد و 167 نفر (43.04 درصد) کارورز زن بررسی شد. با در نظر گرفتن تمامی فعالیت های مورد نظر، 75.98 درصد از کارورزان حداقل یک بار، 49.36 درصد از کارورزان یک بار کمتر از تعداد مورد نظر و 32.25 درصد بطور کامل هر یک از فعالیت های مورد نظر بخش را انجام داده، یا مشارکت داشته و یا آن را مشاهده کرده اند.نتیجه گیری: با بکار بستن کتابچه گزارش روزانه در بخش اورژانس می توان کارورزان را در انجام فعالیت های مورد نظر بخش هدایت نمود ولی استفاده موثر از کتابچه گزارش روزانه، نیازمند آشنایی بیشتر کارورزان با این ابزار و اعمال نظارت بیشتر بر نحوه تکمیل آن می باشد. کتابچه گزارش روزانه فعلی نیازمند اعمال تغییراتی است. به منظور یک نواخت نمودن آموزش در کل دوره کارورزی و پوشش تمامی اهداف آموزشی عملی در آن، طراحی کتابچه گزارش روزانه جامعی برای کل دوره کارورزی پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1059

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 610 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    64-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1354
  • دانلود: 

    1120
چکیده: 

مقدمه: برنامه های آموزشی مطلوب باید ماهیت پویا و دینامیک داشته و به دنبال بازخوردهای محیطی، بطور مداوم بازنگری و اصلاح گردد. راهنمای یادگیری بالینی در صورتی که با  logbookهای تعاملی ادغام شوند، با فراهم آوردن فرصت تعامل بیشتر بین دانشجو، محیط بالینی و مربی ابزار مناسبی برای افزایش یادگیری بالینی محسوب می گردند، بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر کاربرد راهنمای یادگیری بالینی بر یادگیری دانشجویان صورت گرفت.روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 24 دانشجوی پرستاری اینترنشیپ انجام شد، ابتدا بر اساس یک مطالعه دلفی، راهنمای یادگیری بالینی ادغام شده با logbook برای بخش های ICU و CCU طراحی و تدوین گردید. سپس دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه کنترل به روش معمول و گروه تجربی در بخش های منتخب با استفاده از راهنمای یادگیری بالینی آموزش دیدند. میزان یادگیری دانشجویان در بالین در حیطه شناختی و روانی حرکتی در هر دو گروه بررسی گردید.نتایج: میانگین نمرات دانشجویان در بخش ICU در دو حیطه شناختی و روانی حرکتی در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل بطور معنی داری بیشتر بود. اگرچه میانگین نمرات دانشجویان گروه تجربی در بخش CCU در دو حیطه بیشتر از گروه کنترل بود، اما تفاوت معنی دار نبود.نتیجه گیری: ارتقای میانگین نمرات یادگیری دانشجویان در هر دو حیطه شناختی و روانی - حرکتی در هر دو بخشICU  و CCU می تواند مشوقی برای کاربرد این روش در آموزش بالینی دانشجویان باشد. برای اثبات تاثیر راهنمای یادگیری بالینی بر یادگیری دانشجویان پرستاری در بالین نیاز به مطالعات بیشتری در سایر بخش های آموزشی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1354

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1120 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (25)
  • صفحات: 

    71-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    266
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Accreditation is one of the most important quality assurance and improvement methods in medical sciences education, especially in the field of nursing clinical education. However, there are not compiled standards in this regard and employing international standards does not seem to be practical.Accordingly, the researchers in this study tried to develop the national standards for accrediting clinical nursing education based on international standards as well as the viewpoints of nursing education experts in Iran.Methods: This study was performed in multiple stages during the years 2004 to 2005. At first, using international standards of nursing education and the views of expert faculty members by Delphi technique, proper standards for the context of Iran were developed. Then, the proposed standards were investigated through a national survey using a designed questionnaire and the ones with more than 70% consensus were approved. At the end, the standards for clinical education were presented separately.Results: Fifty five standards in 5 domains including faculty members and clinical preceptors, students, curriculum, clinical facilities and teaching-learning activities were proposed for the accreditation of clinical nursing education in Iran.Conclusion: The proposed standards had mostly more than 90% of optimum level. However, it seems that the lack of appropriateness of some standards is due to the present situation in nursing education system in Iran. So, these standards were revised or omitted based on experts' comments.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 266

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    82-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1262
  • دانلود: 

    639
چکیده: 

مقدمه: نظرات گوناگونی در مورد آثار امتحانات جامع پیش کارورزی و علوم پایه بر آموزش و کیفیت زندگی دانشجویان مطرح گردیده است. این مطالعه با هدف بررسی نظرات دانشجویان پزشکی درمورد توانایی ارزیابی و فواید و معایب این امتحانات انجام شد.روش ها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی، 91 دانشجو به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودساخته بود که پس از طراحی نمودار درختی، امتیازگذاری و تهیه بانک سوال، مطالعه مقدماتی انجام یافت و بر اساس بررسی روایی صوری و محتوایی سوالات، سوالات نهایی انتخاب گردید. داده ها بانرم افزار SPSS تحلیل گردید.نتایج: نوزده دانشجوی فیزیوپاتولوژی، 44 کارآموز و 28 کارورز در این مطالعه شرکت کردند. دانشجویان، امتحان پیش کارورزی را برای سنجش اطلاعات دانشجو ضروری دانستند ولی در مورد علوم پایه چنین نبود. هر دو گروه معتقد بودند آزمون ها قادر به ارزیابی نتیجه سعی و کوشش چندین ساله و مهارت و نگرش دانشجو نیستند و فراگیری معلومات برای این آزمون ها در حل سوالات بالینی در برخورد با بیمار بی تاثیر است، این امتحانات با ایجاد استرس زیاد، سبب مختل شدن زندگی دانشجو می شود، و نتایج امتحانات موقتی است و اثر کاربردی ندارد.نتیجه گیری: اکثر دانشجویان امتحانات جامع را روش مناسبی برای سنجش مهارت های عملی نمی دانند وعدم قبولی در امتحان، برابر با شش ماه وقفه در دوران تحصیل آنان خواهد بود. شاید بهتر باشد امتحانات با شیوه OSCE و با فواصل کمتر، جانشین این دو امتحان جامع شوند و به امتحانات انتهای هر بخش در ارزشیابی دانشجو، بهای بیشتری داده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1262

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 639 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 25)
  • صفحات: 

    92-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1411
  • دانلود: 

    806
چکیده: 

با گسترش علوم تربیتی و آموزشی و اثبات نقش تاثیرگذار تئوری های رفتاری در تغییر دانش، نگرش و عادات افراد، چنان که بخواهیم آموزش تغذیه به مخاطبین، بویژه در جلسات آموزش گروهی، دارای کارآیی و اثربخشی لازم باشد، ناچاریم از اصول برنامه ریزی آموزشی در تعیین محتوای آموزش بهره مند گردیم. وجود موانع و مشکلات در دسترسی به آموزش موثر تغذیه از جمله ناکافی بودن مدل ها و راهکارهای کارآمد آموزش تغذیه در واحدهایی که به آموزش تغذیه، بویژه در جلسات گروهی می پردازند و تنها بسنده کردن به رژیم های غذایی متداول، ارایه اطلاعات مختلف و ...، معتبر از سوی افراد مختلف تیم درمانی و غیره ما را بر آن داشت تا با ارایه این مقاله، اولا اصول کلی آموزش و مشاوره گروهی برای افزایش کارآیی آموزش تغذیه در این واحدها را ارایه نماییم، ثانیا با اشاره به موضوعات ساختاری به عوامل موثر در کیفیت آموزش تغذیه بپردازیم و در آخر، توصیف واضح و روشنی از برخی نگرش های رفتاری و فعالیت های یادگیری مربوط به آن که در آموزش تغذیه گروهی موثرند، ارایه نماییم. این مجموعه بیانگر آن است که دستیابی به اهداف آموزشی مورد نظر در ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار بیماران، نتیجه تدوین و طراحی مدل و راهنمای آموزشی مناسبی است که در آن ساختار جلسات آموزش، فرایند آموزش تغذیه، محتوای آموزش تغذیه و استراتژی های آموزشی و فعالیت های یادگیری مبتنی بر اصول برنامه ریزی آموزشی و در نظرگیری عناصر رفتاری مورد نظر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1411

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 806 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button