مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

267
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدریس مهارت های معاینه فیزیکی: مقایسه اثربخشی دو روش آموزشی «آموزش الکترونیک و آموزش در گروه های کوچک» با آموزش در گروه کوچک

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 18

چکیده

 مقدمه: استفاده از یادگیری الکترونیکی به تنهایی برای دروس عملی و بالینی مقدور نیست. اما استفاده از ترکیبی از روش های مختلف آموزش در کنار این روش مناسب به نظر می رسد. هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی دو روش ترکیب آموزش الکترونیک و آموزش در گروه های کوچک با آموزش در گروه کوچک بود.روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی, 72 دانشجوی دوره مقدمات پزشکی بالینی دانشکده پزشکی اصفهان در سال 1387 انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک هفته قبل از کلاس های معاینه فیزیکی, گروه تجربی لوح فشرده معاینه فیزیکی شوارتز را دریافت نمودند و از آنها خواسته شد که قبل از حضور در گروه های کوچک, معاینه فیزیکی قفسه سینه را تمرین نمایند. یک هفته بعد, به هر دو گروه, مهارت های معاینه فیزیکی قفسه سینه در گروه های کوچک آموزش داده شد. میزان یادگیری از طریق آزمون بالینی ساختاردار عینی اندازه گیری و نمرات دو گروه توسط پرسشنامه ای مقایسه گردید. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS, با آمار تحلیلی و آزمون t آنالیز شد.نتایج: میانگین نمره کل آزمون در گروه تجربی بطور معنی داری از گروه شاهد بالاتر و میانگین نمره رعایت نکات ریز تکنیکی معاینه در گروه تجربی بیشتر از گروه شاهد بود. نتیجه گیری: استفاده از یادگیری الکترونیکی در رویکرد ترکیبی باعث آسان شدن یادگیری فعال و عمیق می گردد. در این مطالعه, با وجود متفاوت بودن منبع علمی لوح فشرده و منبع مورد استفاده در گروه های کوچک, تاثیر قابل توجه آموزش ترکیبی بر میزان یادگیری ملاحظه می شود. بنابراین, تا زمانی که منابع الکترونیک مورد نیاز و کاملا همسو با برنامه آموزشی تهیه گردد, استفاده از منابع موجود مفید خواهد بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دادگسترنیا، محمد، و وفامهر، وجیهه. (1389). تدریس مهارت های معاینه فیزیکی: مقایسه اثربخشی دو روش آموزشی «آموزش الکترونیک و آموزش در گروه های کوچک» با آموزش در گروه کوچک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(1 (پیاپی 25))، 11-18. SID. https://sid.ir/paper/447149/fa

    Vancouver: کپی

    دادگسترنیا محمد، وفامهر وجیهه. تدریس مهارت های معاینه فیزیکی: مقایسه اثربخشی دو روش آموزشی «آموزش الکترونیک و آموزش در گروه های کوچک» با آموزش در گروه کوچک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(1 (پیاپی 25)):11-18. Available from: https://sid.ir/paper/447149/fa

    IEEE: کپی

    محمد دادگسترنیا، و وجیهه وفامهر، “تدریس مهارت های معاینه فیزیکی: مقایسه اثربخشی دو روش آموزشی «آموزش الکترونیک و آموزش در گروه های کوچک» با آموزش در گروه کوچک،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 1 (پیاپی 25)، pp. 11–18، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447149/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button