هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه مشکلات رفتاری و اضطراب امتحان، در دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری و دانش آموزان عادی انجام شد.روش بررسی: روش پژوهش، علی مقایسه ای بود و برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد. حجم نمونه 110 نفر بود که 55 نفر آن دچار ناتوانی یادگیری و 55 نفر دیگر عادی بودند. برای انتخاب آزمودنی ها، ابتدا دانش آموزان مشکوک به ناتوانی یادگیری از چندین مدرسه عادی غربال شده و در مراحل بعدی، در مراکز سنجش ناتوانی یادگیری، شناسایی نهایی آن ها صورت گرفت. در گروه عادی، دانش آموزان ازنظر جنس و سن و پایه تحصیلی با دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری همتا شدند و از پرسش نامه مشکلات رفتاری کانرز (فرم معلم و والد) و پرسش نامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های تی مستقل و تحلیل پراکنش چندمتغیره استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین مشکلات رفتاری دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری و عادی تفاوت وجود دارد و این تفاوت در خرده مقیاس مشکلات اجتماعی بیشتر است. همچنین، اضطراب امتحان دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری بیشتر است (p£0.01). نتیجه گیری: دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری، نسبت به دانش آموزان عادی، با مشکلات رفتاری و اضطراب امتحان بیشتری مواجه اند که ممکن است بر پیشرفت تحصیلی و روابط با همسالان تاثیر منفی بگذارد.