هدف این پژوهش رابطه ولی - فرزندی، ابراز وجود و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز بود. نمونه پژوهش را 292 نفر از دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز تشکیل می دادند که به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های ولی - فرزندی، ابراز وجود و از معدل کل پایان سال تحصیلی گذشته دانش آموزان به عنوان عملکرد تحصیلی استفاده شد. داده ها از طریق ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد رابطه ولی - فرزندی با ابراز وجود رابطه مثبت معنادار (P<0.0001, r=0.612)، و با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنادار (P<0.0001, r=0.774) دارد. همچنین بین ابزار وجود و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنادار (P<0.0001, r=0.587) وجود دارد و متغیرهای پیش بین در این مطالعه یعنی رابطه ولی - فرزندی و ابراز وجود به ترتیب هر یک نقشی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دارند. در نهایت ضرایب رگرسیون چندگانه با روش مرحله ای نشان داد که مجموع متغیرهای پیش بین با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه داشته و آن را پیش بینی می کنند، اما متغیر رابطه ولی - فرزندی در تبیین واریانس عملکرد تحصیلی نقش بیشتری نسبت به متغیر ابراز وجود دارد.