Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Journal Issue Information

Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    4
  • Issue: 

    7 (پیاپی 2/65)
  • Pages: 

    1-17
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    587
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

یکی از مسائلی که در آثار پل والری از اهمیت خاصی برخوردار است، مساله نگاه و به صورت عمیق تر بینش می باشد. به طوری که نگاه با نوع گفته پردازی و ظهور ساختار «من گفته پرداز» ارتباط تنگاتنگی داشته و با ظرافت و دقت نظری در یک نظام نشانه - معناشناسی پویا و سیال قرار می گیرد تا جایی که گفته پردازی، ادرک، بینش و نگاه به هم وابسته می شوند. نگاه که امری کنشی است به شکلهای مختلف در آثار این نویسنده نمود پیدا می کند که یک نوع آن را در متن توصیفی «انسان و صدف» می توان ملاحظه کرد. شایان ذکر است که نگاه تنها کنشی نیست، بلکه عاطفی - احساسی نیز می باشد که نشانه بارز و بسیار قابل تامل، تصویر نارسیس در آثار این نویسنده است. در متن «انسان و صدف»، که موضوع تحلیل این مقاله است، سعی بر آن شده تا مساله نگاه مورد بررسی قرارگیرد، نگاهی که ناظر را به سمت آگاهی متعالی رشد می دهد و آنچه بیشتر مورد توجه است مساله رسیدن به شناخت می باشد. در واقع، گفته پرداز با توصیفاتش نشان می دهد که این فکر و ذهن ناظر است که با تجسم دنیای مادی بیرون، به آن هستی و معنا می بخشد. همه چیز در دنیای مادی آگاهی بخش است و به شناخت انسان کمک می کند. روشی که برای این تحلیل برگزیده ایم، روش نشانه - معناشناسی مکتب پاریس و خصوصا نظریه «زاویه دید» ژاک فونتنی است که به ما کمک خواهد کرد تا تعامل میان ناظر و عنصر آگاه کننده را نشان دهیم.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 587

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

بردباری زهرا

Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    4
  • Issue: 

    7 (پیاپی 2/65)
  • Pages: 

    19-31
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    743
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

استعمار یکی از عوامل تاثیرگذار در طول تاریخ بوده که نتایج آن در بسیاری از کشورهای جهان مشاهده می شود. آثار این سلطه در کشورهای مستعمره در همه زمینه ها محسوس است. نفوذ نیروهای استعماری با تغییر زبان کشور مستعمره شکل کامل تری به خود می گیرد، بدین ترتیب که استعمارگران قواعد و دستور زبان یکی از زبان های اروپایی را جایگزین قواعد زبان کشور مستعمره می نمایند. نویسندگان کشورهای مستعمره همواره به فشارهای وارده در اثر تغییراتی که در مفاهیم زبانی و در نتیجه جابجایی آنها با زبانی دیگر - که در اکثر مواقع انگلیسی است ایجاد می شود، حساسیت نشان می دهند. به این ترتیب نویسندگان پسااستعماری از راهکارهای متعددی جهت مقابله با متعرضین و براندازی حاکمیت فرهنگی آنان استفاده می کنند. این فنون و شیوه ها را می توان زیر مجموعه دو استراتژی ابطال و سازگارسازی دانست. مقاله حاضر قصد دارد به معرفی این دو استراتژی و یافتن مثالهایی از آثار نویسنده گان پسااستعماری که راهکارهای مذکور را در آثار خود بکارگرفته اند، بپردازد و در این راستا از رمانهای نویسنده خانم نیجریایی «بوچی امه چه تا» در برجسته سازی این دو استراتژی بهره می گیرد. به این ترتیب قسمت اول مقاله حاضر به معرفی استراتژی ها اختصاص می یابد و نیمه دوم شامل مثال هایی از آثار نویسنده فوق برای نشان دادن این راهکارها می باشد. مقاله سرانجام با این نتیجه گیری به پایان می رسد که رمان نویس مورد بحث گرچه در انگلستان به سر برده و از زبان انگلیسی به عنوان ابزار بیانی استفاده کرده است لیکن آگاهانه به بیان تفاوت های فرهنگی ناشی از حاکمیت بیگانگان بر زبان مادری خود نیز می پردازد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 743

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    4
  • Issue: 

    7 (پیاپی 2/65)
  • Pages: 

    33-45
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    666
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

این مقاله سعی بر آن دارد که با پرداختن به مساله جایگاه زبان آموز در فرایند زبان آموزی، نشانگان ترسیم یک هویت را در ورای چارچوبی که علم آموزش زبان خارجی در نیم قرن اخیر بنا نموده است جستجو نماید.این هویت طی فرایندی آموزشی نمود یافته و محصول یک تحول است بدان معنا که از پیش وجود نداشته، گرچه در ذات از هویت پیشین تفکیک ناپذیر مینماید، در عین حال غایت پذیر نیست چراکه تغییر و گونه گونی از مقتضیات طبیعت اوست. این نوشته مجالی است برای اندیشیدن بر مساله هویت یادگیرنده زبان خارجی. هویتی که بالطبع از جنس کلمه و حرف نیست اما متاثر از کلمات و حروف یک زبان جدید است.اعتقاد ما بر این است که تحولات هویت زبان آموز را نمی توان از مبانی ساختاری علم آموزش زبان (شامل مراحل یادگیری و مواد و روش آموزش) جدا انگاشت. در این مقاله خواهیم دید که چگونه علم آموزش زبان در پس تکوین تاریخی اش در نیم قرن اخیر نوید بخش رسیدن به تعریفی از هویت بینافرهنگی است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 666

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    4
  • Issue: 

    7 (پیاپی 2/65)
  • Pages: 

    47-63
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    836
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

سبک شیوه بیان خاصی است که نویسنده یا شاعر در آثارش از آن بهره می گیرد. گرچه می توان گفت هر نویسنده یا شاعری سبک خاص خود را دارد، ملاحظات سبک شناختی در برخی آثار پر رنگ تر است. در اینجا مثل اعلا، شعر نوگراست که در آن شاعران با استفاده از شگردهای سبکی خاص، معانی نوآورانه و بدیعی را خلق می کنند. نویسندگان این مقاله می کوشند با بهره گیری از برخی نگره های زبان شناسی شناختی، به ویژه استعاره مفهومی، یکی از پر کاربردترین شگردهای این شاعران، یعنی استفاده از شکل مکانی فضایی شعر برای خلق معانی تازه را بررسی کنند. مقاله بر آن است نشان دهد چگونه در برخی اشعار نوگرا شکل مکانی شعر - نحوه چینش کلمات یا واژها - بدل می شود به استعاره کلیدی اثر.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 836

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

روحوند حسن

Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    4
  • Issue: 

    7 (پیاپی 2/65)
  • Pages: 

    65-79
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    699
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

حرکت انسان در ورای مرزهای قراردادی در طول تاریخ همواره با جابجایی تعلقات فرهنگی از نقطه ای به نقطه ای دیگر همراه بوده است. با حرکت انسان مفهوم فضای فرهنگی ارزش استعاری پیدا کرده و با شرایط مختلف مکانی و زمانی باز تعریف می شود. در دهه های اخیر و با ظهور مهاجرت های دسته جمعی، الگوهای معاصر دیازپورا جایگزین مفاهیم ایستا از تجربه مهاجرتی شده است. مطالعات انجام شده در این زمینه تجربه مهاجرت را به صورت یک روند درحال تغییر ارزیابی می کند. با چنین نگرشی، مطالعه روایتهای مهاجرین، رفتار فرهنگی آنها در مواجهه با فرهنگ های مختلف و نیز کنکاش در تفاوتها و آمیختگی های هویتی اهمیت ویژه ای پیدا می کند. پژوهش پیش رو، مطالعه تجربه مهاجرتی در داستان همنام جومپا لاهیری و هدف از آن نشان دادن فضاهای فرهنگی حاصل از تجربیات مهاجرین است. در این کاوش، مفاهیم فضا و فرهنگ به عنوان دو متغیر اصلی در داستان لاهیری مورد مطالعه قرار گرفته و رابطه این دو متغیر در دو لایه مهاجرتی و در دو بخش «فضای تفاوتها» و «فضای رابطه ها» بررسی می شود.در بخش نخست، رفتار مهاجرین نسل اول بنگالی در مواجهه با فرهنگ آمریکا بحث گردیده و نشان داده می شود که این گروه از مهاجرین، با مقاومت در برابر نفوذ ارزشهای غیر و با تاکید بر حفظ تفاوتها و بستن مرزهای فرهنگی، در صدد یکپارچه نشان دادن بافت جامعه مهاجر بنگالی را دارند. بخش دوم پژوهش به مطالعه رابطه نسل دوم مهاجرین با فرهنگ آمریکا و نیز ارزشهای موروثی پرداخته و نشان می دهد که تجربه دیازپورای بنگالی در امریکا، بر خلاف آنچه که نسل اول در پی نمایاندن آن است، در فضای رابطه ها شکل می گیرد. این جستار در انتها به این نتایج دست یافته است که اولا، آنچه که برای لاهیری در نمایاندن تجربه دیازپورا در همنام حائز اهمیت است چند وجهی و متکثر بودن فضای آن از نقطه نظر رفتارهای فرهنگی مهاجرین می باشد. در ضمن، بررسی بیشتر نشان می دهد که نسل اول مهاجرین بنگالی فضا را به روی خود می بندد و هیچ رابطه ای را، تا حد امکان، با فضای دگر بر نمی تابد تا مرزهای فرهنگی خود را از آمیختن با فرهنگ امریکا مصون بدارد. و لیکن، نسل دوم مهاجرین در صدد ایجاد رابطه میان تفاوتها است. آنها در رابطه ای فعال با فرهنگ میزبان، گسلها و تفاوتها را در درون جامعه مهاجر بنگالی می نمایانند و در عین حال نشان می دهند که در فضای دیازپورا رابطه با میراث نیز گسستنی نیست.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 699

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    4
  • Issue: 

    7 (پیاپی 2/65)
  • Pages: 

    81-113
Measures: 
  • Citations: 

    1
  • Views: 

    1798
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف از پژوهش حاضر تحلیل انتقادی گفتمان ضرب المثل های زنان در فرهنگ ضرب المثل های آکسفورد است. پیکره مورد بررسی شامل 42 ضرب المثل از این فرهنگ است. چهارچوب نظری تحلیل، رویکرد فرکلاف و در مواردی رویکرد کارکردگرایانه هلیدی-متیسن، بالاخص فراکارکرد متنی نیز به کارگرفته می شود. روش پژوهش هم دارای مولفه های کیفی و هم دارای رویکرد کمی است. مولفه های کیفی برگرفته از ابزارهای تحلیل گفتمان انتقادی و مفاهیم کلیدی آن و رویکرد کمی، محاسبه میزان به کارگیری هر یک از این مفاهیم و تحلیل آماری پیکره بر اساس آزمون کراسکال والیس است. نتایج نشان می دهد: (1) ساختار ضرب المثل ها در این فرهنگ به سه دسته یکسان، مشابه متفاوت و متفاوت تقسیم می شود و بین انواع ساختار در این فرهنگ تفاوت معناداری وجود دارد (P<0.01)، (2) مناسبات قدرت بر گفتمان ضرب المثل های زنان موثر است و توزیع قدرت نه تنها بین زن و مرد نابرابر است (به نفع مرد) بلکه بین زنان نیز بر اساس نقش و جایگاه اجتماعی شان به صورت نابرابر توزیع شده است، (3) ایدئولوژی حاکم بر گفتمان این فرهنگ، تبعیض و نابرابری جنسیتی است، (4) نظم گفتمانی حاکم بر این فرهنگ، نظام خویشاوندی است اما این نظام نسبتا محدود و بر پایه روابط فردی استوار است، (5) میزان بازنمایی منفی زن بیشتر از سایر شیوه های بازنمایی (مثبت، مثبت منفی و خنثی) است، (6) نظام اجتماعی حاکم بر گفتمان این فرهنگ، کلان ساختار مرد سالاری است که در زبان بازتاب یافته است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1798

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    4
  • Issue: 

    7 (پیاپی 2/65)
  • Pages: 

    115-131
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1681
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

رومن یاکوبسن که نام او بیشتر در عرصه زبان شناسی شناخته شده است آثار متعددی در دیگر زمینه ها از جمله نظریه ادبی و همچنین زبان شعر ارائه کرده است که اهمیت بسزایی در شکل گیری نقد ادبی و شعرشناسی به شکل امروزی داشته اند. این گفتار با نگاهی به نظرات رومن یاکوبسن در زمینه زبان شعر و مخصوصا بر اساس تعریف او از قطب های استعاری و مجازی زبان به بررسی روابط مجاورت و تسلط ماهیت مجازی کلام بر گرایش استعاری در برخی اشعار صرفا توصیفی ویلیام کارلوس ویلیامز، شاعر معاصر آمریکایی می پردازد. گرایش مجازی زبان در برخی اشعار ویلیام کارلوس ویلیامز چنان آشکار است که راه را بر هرگونه تعبیر استعاری می بندد. در این اشعار که غالبا اشعاری مبتنی بر توصیف محض هستند ویلیامز بیش از هر چیز بر آنچه مقابل چشمانش است تمرکز دارد و با اجتناب از بکاربردن استعاره و تشبیه که هر دو صنایعی مبتنی بر همانندی هستند در پی آنست تا با تکیه بر بعد مجازی زبان توجه خواننده را به هستی منحصر بفرد تک تک اشیا و عناصر موجود در صحنه جلب کند.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1681

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    4
  • Issue: 

    7 (پیاپی 2/65)
  • Pages: 

    133-149
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    2193
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

از آنجایی که برنامه درسی زبان انگلیسی تاکنون کارآمدی لازم جهت تقویت توانش ارتباطی دانش آموزان را از خود نشان نداده است (جوادی، 1380، ریاضی و رزمجو، 2006، صفرنواده و دیگران، 1389) و با توجه به نقش مهم معلم به عنوان عنصر اساسی در امر آموزش (آیزنر، 1994)، بررسی و تحلیل جایگاه معلم در برنامه درسی تربیت معلم می تواند به عنوان یکی از فاکتورهای موثر در چگونگی و کیفیت بروندادهای آموزش زبان انگلیسی مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله ویژگی های معلم به عنوان عامل بسیار مهم در امر آموزش و نقش برنامه درسی تربیت معلم و دبیر در این رابطه به عنوان هدف اصلی مطالعه مورد بررسی واقع شد. مطالعه حاضر به روش توصیفی - تحلیلی با استفاده از پرسشنامه باز پاسخ و مصاحبه غیررسمی صورت گرفته است. پرسشنامه بین 35 تن از معلمان زبان انگلیسی دوره متوسطه که به روش سهل الوصول از منطقه 16 تهران انتخاب شده بودند، توزیع شد که 28 پرسشنامه به پژوهشگر عودت داده شد. داده های حاصل از پرسشنامه و مصاحبه غیررسمی حاکی از آن است که اکثر معلمان شرکت کننده در این مطالعه علی رغم میل قلبی خود و همچنین آموزش های دانشگاهی مجبورند از روش های سنتی برای آموزش زبان انگلیسی در کلاس ها استفاده کنند و این نتیجه با نتیجه مطالعه رزمجو و ریاضی (2006) که در شیراز انجام شده بود همسو می باشد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button