هدف از این مطالعه، تعیین نیازهای آموزشی جوانان روستایی برای بهره برداری پایدار از مزارع برنج و تعیین عوامل موثر بر نیازهای آموزشی آنان است. در این راستا، نیازهای آموزشی جوانان در زمینه های کشت برنج، بهبود روشهای بهره برداری از مزارع، سرویس و نگهداری ماشین آلات و کشت شبدر برسیم بررسی شد و تاثیر متغیرهای سن، سواد، تجربه، ارتباط با منابع کسب اطلاعات، سواد پدر، شغل پدر، درآمد خانواده، شرایط منطقه و فاصله روستا تا مرکز شهرستان بر مهارتها و نیازهای آموزشی آنان تعیین گردید. این تحقیق به روش پیمایشی انجام شد و جمعیت مورد مطالعه آن، جوانان روستایی شهرستان آمل بوده اند. نمونه مورد مطالعه 189 نفر از جوانان 24-15 ساله 21 روستا بوده اند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت و از آماره های فراوانی، درصد، تجزیه واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده به عمل آمد. نتایج نشان می دهد که جوانان روستایی در زمینه های مورد بررسی مهارتهای اندکی داشته اند به نحوی که برای مراحل کاشت، داشت و برداشت برنج به ترتیب 65.5, 83.1, 75.1 درصد و برای بهبود روشهای بهره برداری، سرویس و نگهداری ماشین آلات و کشت شبدر برسیم 81.9, 89.8, 60.5 درصد از پاسخگویان به آموزش نیاز داشته اند. همچنین در بین مهارتهای جوانان بعضی مناطق تفاوت معنی داری مشاهده گردید. سواد جوانان در سطوح پایین تر بر مهارتهای آنان تاثیر معنی داری نداشت و تاثیر آن فقط در سطوح دیپلم و بالاتر معنی دار بود. سن ، تجارب و ارتباط با منابع کسب اطلاعات از عوامل مهم تبیین کننده مهارتهای جوانان بوده اند.