Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

MODARRES HUMAN SCIENCES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3(Tome 26)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    12059
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12059

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    7072
  • دانلود: 

    3119
چکیده: 

آموزش و پرورش کشورهایی چون انگلستان و استرالیا در دهه پایانی قرن بیستم، گرایش قابل توجهی به مدلهای مختلف خود مدیریتی در مدارس ابراز نمودند. روند یاد شده بر اساس این دیدگاه بنا نهاده شده بود که استقلال بیشتر مدارس در اتخاذ تصمیمات مربوط به نحوه اداره مدرسه به اثربخشی آموزشی بیشتر می انجامد. این نگرش بزودی از سوی کشورهای در حال توسعه ای چون نیکاراگوا، کامبوج و … نیز مورد استقبال قرار گرفت. آموزش و پرورش ایران نیز بیش از پنج سال است که مدرسه محوری را به عنوان رویکرد محوری خود اعلام نموده است. این مقاله، مراحل اجرا و نتایج حاصل از یک پژوهش میدانی، با هدف طراحی نظام مدیریت مدرسه محور در ایران را مورد بررسی قرار می دهد.پژوهش یاد شده زیر سیستمهای اساسی نظام مدیریت مدرسه محور و متغیرهای هر زیر سیستم را در فرضیات خود معرفی نموده، از طریق یک پرسشنامه (که در میان مدیران مناطق، نواحی و ادارات آموزش و پرورش کشور توزیع گردید) این فرضیات را در معرض آزمون قرار می دهد. همچنین از طریق مصاحبه با ده نفر از خبرگان نظام آموزش و پرورش کشور و سپس اجرای روش دلفی در میان آنان، مراحل اساسی استقرار این نظام در مدارس کشور را تدوین می نماید. نتایج و پیشنهادهای تحقیق ضمن طراحی نظام مدیریت مدرسه محور در کشور، در قالب سه زیر سیستم اساسی و متغیرهای آن و نیز یک الگوی ساختاری از روابط بین مؤلفه های نظام، مراحل اساسی اجرای این نظام را معرفی می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7072

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3119 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    17-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    863
  • دانلود: 

    594
چکیده: 

امروزه با پیچیده تر شدن محیط سازمانها، گسترش رقابت جهانی و نیز پیچیدگی تصمیم گیریها، سازمانها برای اینکه اثر بخش باشند ناگزیرند شکلهای جدید ساختاری را برای کاهش هزینه ها و به طور همزمان برای افزایش انعطاف پذیری و پاسخگویی به تقاضاهای مشتریان، سهامداران، عرضه کنندگان و… در نظر گیرند. از این رو، شکل و سختار سازمانی باید به سوی ساختارهای مبتنی بر گروههای کاری حرکت کند. ترکیب یک گروه، نقش مهمی را در عملکرد اثر بخش یک سازمان ایفا می کند. توجه روزافزون راهبردهای جدید سازمانی به تنوع جمعیتی نیروی کاری از این امر ناشی می شود که موفقیت در بستر متغیر امروزی در گرو همکاری و تبادل نظر جدی بین کارکنان با زمینه ها، تجربه ها، و مهارتهای مختلف است که موجب افزایش تواناییهای شناختی آنان در زمینه شناسایی مشکلات، ارائه راهکارهای جدید و اتخاذ تصمیم گیریهای مناسب و مؤثر در جهت افزایش عملکرد شناختی وظیفه ای در سازمان می شود. چالشی که هم اکنون ما با آن روبرو هستیم این است که چگونه تنوع جمعیتی نیروی کار را به گونه ای طراحی کنیم که هم به دیدگاههای منحصر به فرد افراد احترام بگذاریم و هم حس مشترکی از چشم انداز آتی سازمانی را ترویج دهیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 863

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 594 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    43-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1937
  • دانلود: 

    825
چکیده: 

در پایان هزاره دوم و آغاز هزاره سوم میلادی، ادغام فناوری وسیستمهای اطلاعات در زندگی روزمره آدمی به طور مداوم و پر شتاب بیش از هر زمانی مشاهده می شود. از آنجا که در این تحول، اطلاعات رگ حیات سازمان است، این سؤال اساسی همواره مطرح است که جایگاه و موقعیت ابعاد متنوع سازمانی در راستای حداکثر استفاده بهینه از فناوری و سیستمهای اطلاعات و به تبع آن، نیل به موفقیت سازمانی چگونه باید باشد؟ در تحقیق حاضر با تحلیل آرای صاحبنظران در خصوص جایگاه و موقعیت بهینه ابعاد سازمانی که متضمن اثر بخشی سیستمها و فناوری اطلاعات در سازمانها می باشد، یک مدل مفهومی طراحی گردیده است. آنگاه برای سنجش کارامدی و تبیین آن در شرایط جاری، مطالعه ای میدانی در میان تعدادی از شرکتهای وابسته (58=N) به یک گروه اقتصادی انجام شده است. یافته های تحقیق نشان داده که تفاوت معنی داری در ابعاد متنوع سازمانی بین شرکتهای موفقی که در سطحی بالا سیستمها و فناوری اطلاعات را به خدمت گرفته اند با شرکتهای کم توفیقی که در سطح پایین از این وضعیت بهره می برند وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1937

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 825 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صائبی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    67-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    12399
  • دانلود: 

    5090
چکیده: 

سازمانهای پویا آموخته اند که در برابر تحولات، روندها و چالشهایی که در ابعاد و زمینه های گوناگون پدید می آیند بازتاب نشان دهند. دولت نیز برای اجرای مأموریتها و مسئولیتهای خاص خود در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، باید مجهز به سازمانهایی پویا باشد. تغییرات مداومی که در محیط پدید می آید، مدیریت منابع انسانی سازمانها را با چالشهای گوناگون مواجه می کند و این مدیریت را وادار می سازد تا هدفها، سیاستها، راهبردها و رویه های خود را با این چالشها هماهنگ کند. روندها و تغییرات در بافت جمعیتی، ابعاد اجتماعی و شیوه های مدیریتی به گونه ای است که اداره منابع انسانی سازمانها را با دشواری روبرو کرده است و واحدهای مدیریت منابع نمی توانند با نگرشهای پیشین، مأموریت خود را به انجام برسانند. ساختارهای بوروکراتیک، تخصص گرایی عصر تیلریسم، تمرکز گرایی، تأکید بر نیروی جسمی کارکنان، ساعات کار انعطاف ناپذیر و نظایر آن در دنیای پرشتاب امروز کم رنگ شده و چالشهای جدیدی را موجب شده است که مدیران منابع انسانی در سازمانهای دولتی کشورمان باید با آنها برخورد کنند تا فعالیتها و وظایف خود را به طور اثربخش به انجام برسانند.عدم یکپارچگی عملیات مدیریت منابع انسانی، برنامه ریزی نیروی انسانی کوتاه مدت، پرداختهای وقت مزدی، نارسایی یا عدم شفافیت شرحهای وظیفه و شروط احراز، گزینشهای بی ارتباط یا کم ارتباط با وظایف شغلی و… نارضایتی گیرندگان خدمات یا مصرف کنندگان، بهره وری اندک، هدر رفتن منابع، کم انگیزگی کارکنان و امثال آن را به دنبال دارد و سازمان را رفته رفته از هدف خود دور می کند. این مقاله بر آن است که با شناسایی روندها و چالشهای مرتبط با این وظایف، نگرشهای نوینی را پدید آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12399

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5090 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    83-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    4416
  • دانلود: 

    1500
چکیده: 

براساس مطالعاتی که توسط نشریه معتبر فورچون1، به عمل آمده است، بیش از 90درصد از شرکتهای بزرگ دنیا در دستیابی به اهداف استراتژیک خود ناکام می مانند. در ایران نیز سازمانهای متعددی روشها و ابزار برنامه ریزی استراتژیک را به کار گرفته اند، ولی اغلب نتوانسته اند به عوامل مزیت بخش رقابتی دست یابند. استراتژی از یک سو، یک رویکرد مدیریتی تحول بخش است و از سوی دیگر در تجارب بی شمار، این ویژگی مهم خود را از دست می دهد. اما چگونه این تفاوت اثربخشی قابل تفسیر است و چه عواملی در اثربخشی (یاعدم اثربخشی) استراتژیها مؤثرند؟برای پاسخگویی به سؤالات مذکور، مطالعات زیادی انجام گرفته است. مقاله حاضر یافته های یکی از این مطالعات راو ارائه می نماید. در این مطالعه، اطلاعات مربوط به استراتژی شکست خورده شرکتهای بزرگی همچون زیراکس، پولاروید، کی مارت، مارکونی، ایسر و موتورولا گردآوری شده و با استفاده از متدولوژی رویش نظریه2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. حاصل کار دهها مفهوم3 و دو یافته جدید در مورد علل شکست برنامه ریزیهای استراتژیک می باشد. در یافته اول 6 عامل اصلی برای شکست استراتژیها پیشنهاد شده و این عوامل به همراه دهها عامل فرعی پشتیبان (مفاهیم) در قالب یک شبکه مفهومی4 سببی5 ارائه گردیده است. در یافته دوم، یک مفهوم جدید تحت نام برنامه ریزی بر مبنای خواسته6 به عنوان سومین پیش رانه سازمانی در کنار " برنامه بلند مدت" و"برنامه ریزی استراتژیک" معرفی شده است. این نظریه نیز یکی از ابعاد مهم شکست استراتژیها را آشکار می سازد. این یافته ها و مفاهیم با شواهد واقعی (موارد مورد مطالعه) پشتیبانی شده و ابزار مؤثری برای تفسیر موارد مشابه به شمار می آیند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4416

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1500 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

فضلی صفر | آذر عادل

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    99-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    3084
  • دانلود: 

    1217
چکیده: 

موضوع این مقاله ارائه مدلی جامع برای ارزیابی عملکرد مدیران است که یکی از مشکلترین جنبه های مدیریت منابع انسانی است. ارزیابی عملکرد دارای فرایند مشخصی است که یکی از مهمترین مراحل آن، تعریف شاخص یا شاخصهای ارزیابی است. مطالعات نشان می دهد که مدلهای ارزیابی عملکرد تحت تأثیر شاخصهای ارزیابی است و شاخصها نیز بر اساس گرایشهای نظری موجود شکل گرفته اند. به طور کلی، سه گرایش اصلی در این زمینه وجود دارد که انجام ارزیابی بر اساس هر کدام از گرایشهای نظری، دارای مزایا و معایبی است که از جمله معایب آنها، ذهنی بودن، دقیق نبودن و نداشتن قابلیت اجرایی است. در این مقاله برای ارزیابی عملکرد مدیران، مدلی جامع پیشنهاد شده است که مزایای هر سه گرایش اصلی را دارد و به علت استفاده از رویکرد تحلیل پوششی داده ها، در عرصه های اجرایی کاملاً عینی، دقیق و توانمند است. این مدل با استفاده از مدل استاندارد(CCR) که یکی از مدلهای اساسی تحلیل پوششی داده هاست، طراحی و تبیین گردیده و نویسندگان نام " افرا" (AFRA) را بر آن نهاده اند. مدل افرا در ارزیابی عملکرد مدیران شعبه های یکی از بانکهای کشور به کار گرفته شده و نتایج آن در این مقاله آمده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3084

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1217 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

منصوری علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    125-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1286
  • دانلود: 

    727
چکیده: 

هدف اساسی کلیه بانکهای تجاری، جمع آوری پس اندازهای اشخاص حقیقی و حقوقی و اعطای تسهیلات به سازمانها و شرکتهای مختلف تولیدی، خدماتی، صنعتی و … می باشد. با توجه به اهمیت تسهیلات اعطایی به شرکتهای واجد شرایط مدلهای متعددی برای سنجش ریسک اعتباری آنها ارائه شده است، لکن اغلب مدلهای مورد استفاده در این زمینه از نوع مدلهای خطی و یا خطی تعمیم یافته هستند که فقط ریسک اعتباری مشتریان را تحلیل می کنند و مورد بررسی قرار می دهند و کمتر به ظرفیت اعتباری مشتریان که عامل مهمی در ارائه تسهیلات اعتباری به شمار می رود توجه نموده اند. در این مقاله با استفاده از یک سری متغیرهای مستقل و بهره گیری از شبکه های عصبی پرسپترون چندلایه، ریسک اعتباری و ظرفیت اعتباری شرکتها و سازمانهای درخواست کننده اعتبار به طور همزمان مورد تحلیل قرار گرفته است. به منظور سنجش کارایی مدلهای شبکه های عصبی در مقایسه با مدلهای کلاسیک، نتایج حاصل از این مدل با نتایج مدلهای رگرسیون خطی و لجستیک مقایسه شده است. بررسی نتایج نشان داد که مدلهای شبکه های عصبی و رگرسیون لجستیک در برآورد ریسک اعتباری از قابلیت مشابهی برخوردار هستند، لکن مدلهای شبکه های عصبی در برآورد ظرفیت اعتباری مشتریان از توان بالاتری برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1286

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 727 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    147-169
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    992
  • دانلود: 

    637
چکیده: 

یکی از معیارهای مهمی که از طریق آن می توان به قدرت یک فعالیت صنعتی برای دستیابی به مزیتهای نسبی در سطح داخلی و حتی در سطح خارجی پی برد، مقدار بهره وری عوامل تولید آن است. رشد بهره وری عوامل تولید موجب کاهش هزینه های تولید و افزایش قدرت رقابت تولید کننده در بازار می گردد و سرمایه داران صنایعی را در اولویت سرمایه گذاری خود قرار می دهند که علاوه بر ارزش افزوده قابل توجه، از بهره وری بالاتری نیز برخوردار باشند. در این پژوهش، بهره وری کل، متوسط و نهایی فعالیتهای مختلف صنعتی کوچک و بزرگ ایران که بر حسب طبقه بندی بین المللی (I.S.I.C,Rev.2) به نه گروه صنعتی تقسیم شده، طی دوره زمانی 78-1366 محاسبه می شود و مورد مقایسه قرار می گیرد. برای مطالعه و محاسبه بهره وری کل و نهایی صنایع مختلف از تابع تولید کاب ـ داگلاس استفاده شده و برای محاسبه بهره وری متوسط، از میانگین نسبت ارزش افزوده به عامل تولید کار و سرمایه طی دوره زمانی فوق مورد استفاده می شود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کل صنایع کوچک، علی رغم آنکه بیش از 98 درصد از واحدهای صنعتی و بیش از 50 درصد از شاغلان بخش صنعت را در خود جای داده، دارای بهره وری کل متوسط و نهایی کمتری نسبت به کل صنایع بزرگ که تنها 2درصد از واحدهای صنعتی کشور راتشکیل می دهد می باشد؛ اما برخی از گروههای صنعتی کوچک دارای بهره وری بیشتری نسبت به صنایع بزرگ هستند و این در حالی است که صنایع کوچک برخلاف صنابع بزرگ از انواع حمایتهای دولتی برخوردار نمی باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 992

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 637 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button