جرات ورزی عنوان عامل مهمی در ارتقاء حرمت خود و روابط بین فردی، محسوب می شود. نتایج پژوهش ها نشان داده اند که دانش آموزان دیرآموز از نظر اعتماد به خود و برقراری روابط بین فردی مشکل دارند. هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزش مهارت های جرات ورزی بر بهبود روابط بین همسالان و حرمت خود دانش آموزان دیرآموز بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. 24 دانش آموز پسر پایه سوم تا ششم ابتدایی شهرستان رودبار که هوش مرزی داشتند بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه دوازده نفره آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه روابط بین همسالان والتر هادسون و پرسشنامه حرمت خود کوپراسمیت استفاده شد. به افراد گروه آزمایش طی 8 جلسه ی یک ساعته مهارت های جرات ورزی آموزش داده شد، در حالی که شرکت کنندگان گروه گواه آموزشی دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه نشان داد آموزش مهارت های جرات ورزی موجب بهبود روابط بین همسالان در دانش آموزان دیرآموز شده و نمره کل حرمت خود را در آنان افزایش داده است. بر اساس این نتایج می توان گفت که از آموزش مهارت های جرات ورزی می توان به عنوان برنامه مداخله ای جهت ارتقاء روابط با همسالان و حرمت خود دانش آموزان دیرآموز استفاده کرد.