زمینه و هدف: یکی از سیاست های راهبردی فصل هشتم سند اسلامی شدن دانشگاه ها در حوزه نظام مدیریتی، تربیت و انتخاب مدیرانی با تأکید بر شایسته سالاری است. در راستای این سیاست، پژوهشی با هدف «طراحی الگوی جامع شایستگی مدیران دانشگاهی جهت تحقق اهداف کلان دانشگاه اسلامی» انجام شده که نتیجه آن مقاله حاضر می باشد. روش شناسی: با توجه به هدف پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته و از دو تکنیک روش دلفی فازی و نظریه مفهوم سازی بنیادی چندگانه بهره گرفته شده است. جهت گردآوری اطلاعات، پس از شناسایی 108 شایستگی از طریق مطالعات کتابخانه ای؛ در مرحله نخست، از 30 خبره دانشگاهی مصاحبه ای با 4 سؤال به-عمل آمد و پس از غربال گری و یکپارچه سازی شایستگی های شناسایی شده توسط خبرگان؛ در مرحله دوم، پرسشنامه ای تخصصی با 82 سؤال برای تعیین شایستگی های مطلوب میان 60 نفر از خبرگان دانشگاهی، توزیع گردید. یافته ها و نتیجه گیری: پس از گردآوری پرسشنامه ها، به کمک تکنیک دلفی فازی، 61 شایستگی با اعداد قطعی بالاتر از 8/0، به عنوان شایستگی های مطلوب تعیین شد؛ در گام بعد، شایستگی های مطلوب به روش نظریه مفهوم سازی داده بنیاد چندگانه در 6 دسته اصلی از جمله شایستگی های: 1) ارزشی و اعتقادی، 2) فردی و شخصیتی، 3) علمی و فناورانه، 4) مدیریتی و اجرایی، 5) ارتباطی و میان فردی و 6) تحلیلی، ذهنی و فکری؛ کُدگذاری، دسته بندی و در نهایت الگوی شایستگی براساس آن طراحی گردید.