هدف پژوهش حاضر تعیین و اولویت بندی روش های مناسب تدریس دوزبانه و تاثیر این روش ها بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 100 نفر از متخصصان مرتبط با گروه علوم تربیتی از جمله اساتید برنامه ریزی درسی، مدیریت آموزشی، روانشناسی تربیتی، آموزش زبان انگلیسی و نیز کلیه دانش آموزان پسر اول ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 90 - 89 بوده است. برای انتخاب اساتید از روش تمام شماری استفاده شد و برای انتخاب دانش آموزان با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای، ده کلاس و 271 نفر دانش آموز انتخاب شد. در انجام پژوهش از روش توصیفی-پیمایشی و نیمه تجربی استفاده گردید. با توجه به پیشینه پژوهش سه رو ش تدریس انتقالی، غوطه ورسازی و دوسویه در کشورهای مختلف بیشترین کاربرد را دارند. الفای کرونباخ پرسش نامه سه روش فوق به ترتیب 0.75، 0.72 و 0.80 به دست آمد. بر اساس آزمون t تک نمونه و فریدمن روش های تدریس دوسویه و غوطه ورسازی از دیدگاه اساتید مورد تایید قرار گرفته بود، این دو روش به صورت نیمه تجربی بین دو گروه اجرا گردید. گروه اول با استراتژی های روش تدریس غوطه ورسازی و گروه دوم با استراتژی های روش دوسویه آموزش دیدند. یافته های ما نشان داد که پیشرفت دانش آموزان آموزش دیده با روش دوسویه در درس علوم از دانش آموزان آموزش دیده با روش غوطه ورسازی بیشتر است. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آموزش دیده با روش دوسویه در دروس ریاضی و بنویسیم با دانش آموزان آموزش دیده با روش غوطه ورسازی از نظر آماری معنا دار نبود.