زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخص های آمادگی مدیریت دانش برای مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح به عنوان سازمان های نظامی و تحقیقاتی است. روش شناسی: در این پژوهش از چارچوب لیندزی (2008)؛ سپتا کاریون (2016) استفاده شد که برای اثربخشی مدیریت دانش دو مؤلفه زیرساخت ها و فرآیند مورد بررسی قرار گرفت. پژهش حاضر به لحاظ مخاطب استفاده کننده از آن جزء پژوهش های کاربردی و از توع توصیفی پیمایشی است که در آن از روش ترکیبی استفاده شده است. در این پژوهش برای استخراج شاخص ها با توجه به چارچوب اولیه از روش کیفی تحلیل مضمون (تِم) و از کدگذاری باز و محتوا استفاده شد. یافته ها: در ابتدا یافته های حاصل از کدگذاری باز از مضامین موجود در 304 شاخص در مورد فرآیند و زیرساخت مدیریت دانش شناسایی شد و در ادامه و در مرحله کدگذاری محوری به 86 شاخص تقلیل یافت و پس از مرحله بررسی نرخ روایی محتوا، 48 شاخص مورد تأیید خبره ها قرار گرفت. نتیجه گیری: مدل نهایی استخراج شده با توجه به اهمیت مؤلفه ها در مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح برای بررسی آمادگی مدیریت دانش هشت مؤلفه سازوکار خلاقیت، سازوکار حمایت، سازوکار فنی و فناوری، کسب دانش ضمنی و آشکار، به کارگیری دانش، فرهنگ، منابع انسانی و زیرساخت های فناوری شناسایی شد؛ یعنی با توجه به ذکر تمامی فرآیندهای مدیریت دانش (اکتساب، تسهیم، به کارگیری و ذخیره سازی) در بین شاخص ها، مؤلفه اکتساب دانش ضمنی و آشکار و به کارگیری آن ها به عنوان مؤلفه اصلی و برای زیرساخت مدیریت دانش مؤلفه های فرهنگ، فناوری، کارکنان دانشی، ارتقاء سطح خلاقیت و حمایت مدیران ارشد در نظر گرفته شد.