نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    20 (دوره جدید)
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    514
  • دانلود: 

    177
چکیده: 

هدف کلی پژوهش، ارزیابی کیفیت عملکرد اعضای هیات علمی رشته های علوم انسانی دانشگاه پیام نور از دید دانشجویان واستادان در فرایند کلاس های رفع اشکال گروهی بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش، شامل، 150 هزار نفر از دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه پیام نور و نیز 320 نفر عضو هیات علمی دانشگاه بوده اند. به منظور برآورد تعداد نمونه مورد نیاز از جدول کرجسی و مورگان استفاده و به کمک روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی 1980 نفر از دانشجویان و نیز 98 نفر از اعضای هیات علمی انتخاب شدند. ابزار گردآوری د اده ها، دو پرسش نامه محقق ساخته، ناظر بر ابعاد و عناصر رفتارهای کلاسی و مهارت های تدریس شامل مولفه های، روش تدریس و تسلط بر موضوع، مدیریت کلاس و جنبه های انگیزشی و عاطفی فرایند آموزش- یادگیری بوده که مراحل تعیین روایی و پایایی در آن ها انجام و سپس جهت کسب نظرات دانشجویان به علاوه خود ارزیابی استادان، استفاده شده است. داده های گرد آوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون های، t در گروه های مستقل و تحلیل واریانس دو طرفه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که، بین ارزیابی دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیات علمی بر حسب برخی عوامل شخصی و علمی، شامل، رشته تحصیلی، محل خدمت، سن و جنس ازیک سو و نیز روش تدریس و تسلط بر موضوع درس، مدیریت کلاس و رعایت جنبه های انگیزشی و عاطفی کلاس های رفع اشکال ازسوی دیگر، تفاوت معنی دار وجود ندارد، هم چنین نتایج پژوهش، نشان داد، بین ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس اعضای هیات علمی و خود ارزیابی اعضای هیات علمی در تمامی عوامل، تفاوت معنی دار وجود دارد بدین معنا که اعضای هیات علمی، خود را در سطحی بالاتر مورد ارزیابی قرار داده اند درحالی که دانشجویان، چنین باوری نداشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 514

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 177 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    20 (دوره جدید)
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    19-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1832
  • دانلود: 

    488
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین منبع کنترل، سبک های یادگیری و یادگیری خودتنظیم با موفقیت تحصیلی دانشجویان دوره های آموزشی برخط بوده است. جامعه آماری، تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد، شرکت کننده در دوره اول آموزش های مجازی دانشگاه تهران، بوده اند. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی، نمونه ای با حجم 200 نفر از بین آنان انتخاب شده اند. جهت گردآوری داده های لازم از سه پرسش نامه، منبع کنترل راتر (1996)، سیاهه سبک یادگیری کلب (1971) و پرسش نامه یادگیری خودتنظیم پینتریچ و دی گروت (1990)، استفاده شده است. ضریب همبستگی پیرسون، نشان داد، که بین منبع کنترل درونی، ارزش گذاری درونی تکلیف، خودکارآمدی و خودتنظیمی با موفقیت تحصیلی دانشجویان دوره های بر خط، رابطه مثبت معنی دار وجود دارد هم چنین نتایج آزمون رگرسیون خطی، نشان داد که 16 درصد تغییرهای موفقیت تحصیلی به وسیله متغیر خودتنظیم، قابل پیش بینی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1832

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 488 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    20 (دوره جدید)
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    39-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    995
  • دانلود: 

    444
چکیده: 

تحلیل سلسله مراتبی از روش های اولویت بندی، پدیده ها است. این روش، امکان مقایسه و استفاده از نظرات افراد خبره را فراهم می آورد. در پژوهش حاضر، به منظور وزن دهی و اولویت بندی عوامل و نشانگرهای ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی، از روش مذکور استفاده شده است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش، تمامی کارشناسان آموزش و پرورش ابتدایی استان همدان (سرگروه های آموزشی) بوده اند که با عنایت به عدم نمونه گیری، تمامی آنان، به پرسش نامه پاسخ داده اند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی و به کمک نرم افزار Excel، انجام شده است. یافته ها نشان داد، از نظر کارشناسان و به ترتیب اهمیت، عوامل شاخص در ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی، شامل، " کلیات برنامه، محتوی، اهداف برنامه، منطق برنامه، نقش معلم، فعالیت های یادگیری، سنجش، مواد و منابع یادگیری، مکان رخ داد برنامه، زمان و گروه بندی می باشند. در حوزه نشانگرهای ارزشیابی، در عامل کلیات برنامه درسی، نشانگرهای، میزان تناسب برنامه با اصول آموزش ابتدایی، توان برنامه در پرورش صلاحیت های علمی پایه و میزان تحقق اهداف برنامه، وزن بالاتری داشته اند هم چنین در عامل منطق برنامه و اهداف، نشانگرهای، تناسب اهداف برنامه با نیازهای دانش آموزان، تناسب برنامه با اهداف آموزش ابتدایی و هماهنگی برنامه درسی با مبانی، اصول و ساختار علوم، از وزن بالاتری برخوردار بوده اند. در عامل محتوی و فعالیت های یادگیری، نشانگرهای، تناسب محتوی با نیازهای یادگیری، تناسب محتوی با اهداف کلی برنامه و تمرکز راهبردهای یادگیری بر یادگیرنده، وزن بالاتری را به خود اختصاص دادند. در عامل نقش معلم و سنجش، نشانگرهای، میزان هماهنگی برنامه با نقش معلم، میزان توجه به نقش معلم در برنامه و پیش بینی نقش انعطاف پذیر برای معلم در سند برنامه، وزن بالاتری داشته اند.در عامل منابع یادگیری و گروه بندی، نشانگرهای، پیش بینی امکانات آزمایشگاهی در برنامه، پیش بینی نرم افزار و سخت افزارهای مورد نیاز و پیش بینی فعالیت های گروهی یادگیری، وزن بالاتری داشته اند هم چنین در عامل فضا و زمان، نشانگرهای، پیش بینی آزمایشگاه در برنامه، تصریح فضای اجرای برنامه به مدرسه و زمان اختصاص یافته به یادگیری، وزن بیشتری داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 995

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 444 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    20 (دوره جدید)
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    61-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    377
  • دانلود: 

    148
چکیده: 

پژوهش حاضر، دیدگاه دبیران و مدیران دبیرستان های دخترانه دولتی منطقه پنج شهر تهران را در خصوص کتابخانه های آموزشگاهی و اثر آن ها بر برنامه های درسی، بررسی نموده است. روش تحقیق، توصیفی بوده وجامعه آماری پژوهش نیز تمامی دبیران و مدیران دبیرستان های مذکور در سال تحصیلی 89-1388 بوده اند. جامعه آماری 190 نفر بوده است. برآورد نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، انجام و تعداد 127 نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزار های گردآوری داده ها دو پرسش نامه محقق ساخته، مدیران و دبیران با 21 سوال بسته پاسخ و به همراه یک سوال باز پاسخ، بوده است. ابزارها قبل از اجرا به لحاظ ملاحظات روان سنجی بررسی و روایی و پایائی لازم در آن ها، تامین شده است. نتایج حاکی از آن بود که، دبیران و مدیران استفاده از کتابخانه را در بهبود برنامه های درسی، موثر دانسته اند. به طور تقریبی نیمی از پاسخ گویان تخصیص واحدی درسی به نام «کتاب خوانی» را در برنامه درسی دانش آموزان لازم دانسته اند در حالی که تاکنون چنین واحد درسی، در برنامه درسی آموزشگاهی، قرارداده نشده است. به منظور کمک به بهبود برنامه های درسی و توسعه یادگیری دانش آموزان، استقرار کتابخانه های آموزشگاهی پویا با حضور کتابدار متخصص، متعامل سازی برنامه های درسی مدرسه ای با برنامه های کتابخانه های آموزشگاهی و هم چنین تخصیص زمان برای استفاده از کتابخانه در مدارس، می تواند، موثر واقع گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 377

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 148 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سراجی فرهاد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    20 (دوره جدید)
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    75-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    994
  • دانلود: 

    313
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی مفهومی، جهت شناسایی و دسته بندی مهارت های دانشجوی مجازی است. محیط خاص یادگیری مجازی، الزامات اجتناب ناپذیری را مطرح ساخته که حسب آن ها، ضروری است، مهارت های مورد نیاز دانشجوی مجازی، شناسایی و دسته بندی شود. دو پرسش اصلی در پژوهش، شامل، 1) محیط یادگیری مجازی چه ویژگی هایی دارد و 2) دانشجوی شاغل به تحصیل در محیط مجازی، برای کسب موفقیت تحصیلی به چه مهارت هایی نیاز دارد؟، بوده است. در مراحل اول و دوم پژوهش، از روش توصیفی- تحلیلی و در مرحله سوم نیز از روش تحلیل محتوی، استفاده شده است. در مرحله اول و دوم با جستجوی منابع مرتبط، ویژگی های محیط مجازی به عنوان عوامل الزام آور نوع مهارت های مورد نیاز، بررسی شده و در مرحله سوم نیز، پژوهش های چاپ شده (از سال 2000 تا 2010) در پنج نشریه دارای نمایه ISI، مرتبط با مهارت های مورد نیاز دانشجوی مجازی، استخراج و تحلیل محتوی شده اند. یافته ها نشان داد، هشت ویژگی شاخص محیط های یادگیری مجازی، شامل، فناورانه بودن محیط مجازی، دسترسی به ابزارها و نرم افزارهای گوناگون، دسترسی به منابع اطلاعاتی متنوع، امکان شرکت و استفاده از نرم افزارهای اجتماعی، ارتباط هرزمانی، دسترسی به محتوای چندرسانه ای و خودآموز، امکان انتخاب های گوناگون و تعامل های غیرحضوری، الزام هایی را به وجود می آورند لذا دانشجویان برای ورود به دوره های مجازی باید از مهارت های نه گانه ای چون، کاربری رایانه، مهارت در کاربرد ابزارهای اینترنتی، مهارت حل مساله، تفکر انتقادی، مهارت پرسشگری، به کارگیری شیوه های مطالعه و یادگیری، مهارت فراشناختی، خودرهیابی و مهارت ارتباط مجازی، بهره مند باشند. در مدل مفهومی حاصل، ارتباط بین هشت ویژگی محیط یادگیری مجازی و الزام های متاثر از آن ها به همراه نه مهارت شاخص مورد نیاز دانشجوی مجازی، بیان و نمایان شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 994

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 313 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    20 (دوره جدید)
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    91-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3729
  • دانلود: 

    1147
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسه ای دو شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی و سنتی از دید معلمان و مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر شوش در سال تحصیلی 1388-1387 بوده است. روش پژوهش توصیفی، از نوع پیمایشی و جامعه آماری نیز شامل تمامی معلمان و مدیران مدارس دوره ابتدایی مجری طرح ارزشیابی توصیفی در شهر شوش بوده اند. از بین جامعه مذکور، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به ترتیب، 85 و 65 نفر با بهره گیری از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی، به عنوان نمونه آماری، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته طی دو بخش جمعیت شناختی و مولفه های مورد آزمون با 39 پرسش بسته پاسخ و پرسش باز پاسخ، بوده که روایی صوری و محتوایی آن تامین و پایایی آن نیز طی ضریب آلفای کرونباخ در بخش مولفه های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی 0.91 و در بخش مولفه های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سنتی، برابر با 0.93 بوده است. تحلیل آماری داده ها در سطح توصیفی به کمک شاخص های آماری توصیفی و در سطح استنباطی، حسب انواع آزمون های، «t» گروه های مستقل، «F تحلیل واریانس یک راهه و هم چنین آزمون شفه انجام شده است. یافته ها نشان داد، بین دیدگاه پاسخ دهندگان بر اساس، سمت، سن، تحصیلات و سابقه خدمت، تفاوت معنادار وجود نداشته و تنها بر اساس جنس، اختلاف معنی دار وجود داشته است. در مقایسه تاثیر ارزشیابی توصیفی و سنتی در مولفه های، بهبود رفتار، بهبود یادگیری و سلامت روانی دانش آموزان، میانگین بالاتر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی، با میانگین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سنتی، دارای اختلاف معنی دار بوده ولی در دو مولفه دیگر، دشواری فرایند یاددهی- یادگیری معلمان مجری طرح و نیز تعامل اولیای دانش آموزان با مدیران و معلمان مدارس، تفاوت معنی داری بین تاثیر دو شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، مشاهده نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3729

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1147 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    20 (دوره جدید)
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    109-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2283
  • دانلود: 

    391
چکیده: 

هدف مطالعه حاضر با روش تحقیق زمینه ای (پیمایشی)، بررسی و تعیین چالش ها و فرصت های ترویج دموکراسی در مدارس دوره ابتدایی استان فارس بوده است. در این مقاله، دموکراسی، به مثابه سبک، یا روش زندگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان مدارس دوره ابتدایی استان فارس بود که به کمک روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای، 372 نفر نمونه از بین آنان، انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته در مقیاس لیکرت بود. تجزیه وتحلیل داده ها، طی دو بخش، توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته ها نشان داد، برخی از چالش های ترویج دموکراسی در مدارس دوره ابتدایی، شامل، کمبود تشکل های مدنی دانش آموزی، جو مستبدانه برخی خانواده ها، بوروکراسی شدید، تمرکز شدید نظام آموزش و پرورش، سنت غالب روش تدریس سخنرانی، استفاده محدود از روش های تدریس فعال و مشارکتی، فاصله طبقاتی بین دانش آموزان و نابرابری اقتصادی، اجتماعی و آموزشی در بین برخی از معلمان و مدیران بوده اند هم چنین، مشخص شد، برخی از فرصت های آتی ترویج دموکراسی در مدارس دوره ابتدایی می تواند، شامل، شورای معلمان، شوراهای دانش آموزی، مجلس دانش آموزی، طرح «مدرسه زندگی»، تشکیل یا توسعه اتاق های فکر، انجمن اولیا و مربیان، تشکیل گروه ها و انجمن های علمی دانش آموزی، یادگیری مشارکتی، روش های تدریس فعال و اکتشافی، طرح معلم پژوهنده، شبکه رشد و نیز مشورت و هدایت شغلی والدین دانش آموزان باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2283

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 391 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button