مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

992
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

312
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و دسته بندی مهارت های مورد نیاز دانشجوی مجازی

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 90

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, ارائه مدلی مفهومی, جهت شناسایی و دسته بندی مهارت های دانشجوی مجازی است. محیط خاص یادگیری مجازی, الزامات اجتناب ناپذیری را مطرح ساخته که حسب آن ها, ضروری است, مهارت های مورد نیاز دانشجوی مجازی, شناسایی و دسته بندی شود. دو پرسش اصلی در پژوهش, شامل, 1) محیط یادگیری مجازی چه ویژگی هایی دارد و 2) دانشجوی شاغل به تحصیل در محیط مجازی, برای کسب موفقیت تحصیلی به چه مهارت هایی نیاز دارد؟, بوده است. در مراحل اول و دوم پژوهش, از روش توصیفی- تحلیلی و در مرحله سوم نیز از روش تحلیل محتوی, استفاده شده است. در مرحله اول و دوم با جستجوی منابع مرتبط, ویژگی های محیط مجازی به عنوان عوامل الزام آور نوع مهارت های مورد نیاز, بررسی شده و در مرحله سوم نیز, پژوهش های چاپ شده (از سال 2000 تا 2010) در پنج نشریه دارای نمایه ISI, مرتبط با مهارت های مورد نیاز دانشجوی مجازی, استخراج و تحلیل محتوی شده اند. یافته ها نشان داد, هشت ویژگی شاخص محیط های یادگیری مجازی, شامل, فناورانه بودن محیط مجازی, دسترسی به ابزارها و نرم افزارهای گوناگون, دسترسی به منابع اطلاعاتی متنوع, امکان شرکت و استفاده از نرم افزارهای اجتماعی, ارتباط هرزمانی, دسترسی به محتوای چندرسانه ای و خودآموز, امکان انتخاب های گوناگون و تعامل های غیرحضوری, الزام هایی را به وجود می آورند لذا دانشجویان برای ورود به دوره های مجازی باید از مهارت های نه گانه ای چون, کاربری رایانه, مهارت در کاربرد ابزارهای اینترنتی, مهارت حل مساله, تفکر انتقادی, مهارت پرسشگری, به کارگیری شیوه های مطالعه و یادگیری, مهارت فراشناختی, خودرهیابی و مهارت ارتباط مجازی, بهره مند باشند. در مدل مفهومی حاصل, ارتباط بین هشت ویژگی محیط یادگیری مجازی و الزام های متاثر از آن ها به همراه نه مهارت شاخص مورد نیاز دانشجوی مجازی, بیان و نمایان شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سراجی، فرهاد. (1392). شناسایی و دسته بندی مهارت های مورد نیاز دانشجوی مجازی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 20 (دوره جدید)(2)، 75-90. SID. https://sid.ir/paper/485965/fa

    Vancouver: کپی

    سراجی فرهاد. شناسایی و دسته بندی مهارت های مورد نیاز دانشجوی مجازی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1392؛20 (دوره جدید)(2):75-90. Available from: https://sid.ir/paper/485965/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد سراجی، “شناسایی و دسته بندی مهارت های مورد نیاز دانشجوی مجازی،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 20 (دوره جدید)، no. 2، pp. 75–90، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/485965/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button